Smak prawdziwego chleba

17 listopad 2017

Rozmowa z Dariuszem Grocholą – właścicielem sieci Grochola Prawdziwy Chleb.
 
Jak obecnie kształtuje się w Polsce rynek produkcji pieczywa? Czym różni się od rynku UE czy światowego?
Rynek pieczywa w Polsce jest aktualnie w trakcie bardzo mocnej ewolucji w związku z podjętymi działaniami sprzedażowymi przez duże sieci handlowe, które w związku z posiadaną siła sprzedażową mają decydujący wpływ na jego jakość. Upodabnia się do rynku w UE, który dzieli się na rynek sieci handlowych i rynek własnej dystrybucji piekarni wyższej jakości produktów.
W mojej opinii możemy podzielić ten rynek na dwa główne segmenty pod względem dystrybucji, ale co za tym idzie i jakości tj. kształtowany przez duże sieci handlowe rynek produktów mrożonych, wypiekanych na miejscu w sklepach, a dostarczanych przez olbrzymie fabryki pieczywa. Jest to grupa produktów charakteryzująca się przede wszystkim cechami wynikającymi z globalizacji i standaryzacji pieczywa. W olbrzymich zakładach produkcyjnych na w pełni zautomatyzowanych liniach produkcyjnych produkowane jest pieczywo najczęściej wstępnie zapiekane, a następnie mrożone i w takiej postaci dostarczane do sklepów. Wielokrotnie jest to pieczywo tańsze, gdyż wykorzystywane są tzw. efekty skali (wysoka wydajność linii produkcyjnych, zunifikowana technologia, niższe koszty zakupów surowców) niestety w mojej opinii jest to pieczywo niższej jakości oraz nie zawierające cech stanowiących wyróżnik dla regionów i tradycji polskiego piekarstwa. Należy też pamiętać, że wiele z tych produktów produkowanych jest poza granicami naszego kraju, a ich obecność w polskich sklepach to efekt globalizacji i obniżania kosztów produkcji poza granicami Polski.
Drugim segmentem rynku są sklepy własne piekarń, które od kilku lat rozwijają się w równie dynamicznym tempie, stanowiąc odpowiedź piekarni lokalnych jak nasza na postępującą globalizacje rynku. W takich sklepach pieczywo jest często wyższej jakości o tradycyjnym charakterze, wyrabiane ze znacznie większym udziałem ludzi, piekarzy. Charakteryzuje się wyższą jakością, lokalnym charakterem, nawiązaniem do tradycji i odpowiedzią na nawet najmniejsze potrzeby klientów. Zasięg terytorialny takich filii jest zdecydowanie mniejszy niż dużych sieci handlowych, ale oferowane produkty są najwyższej jakości.
Z radością obserwuje zdecydowane działania lokalnych piekarni, które przestały już walczyć ceną a skupiły się na jakości i realizacji potrzeb swoich Klientów.

2017-11-17-chleb1.jpg

Polscy konsumenci mają bardzo wysokie wymagania wobec pieczywa, bogate tradycje w dziedzinie produkcji pieczywa i jego spożycia. Czym obecnie producenci pieczywa próbują podbić podniebienia konsumentów?
Jak już wspomniałem wcześniej nasza branża jest w trakcie olbrzymiej przemiany i to w mojej opinii zdecydowanie na plus za sprawą lokalnych piekarni, które uwierzyły w swoją siłę. Wracamy do tradycyjnego polskiego pieczywa, do technologii i receptur sprzed wielu lat. Najważniejsza jest jednak reakcja naszych klientów, którzy z roku na rok, z miesiąca na miesiąc doceniają nasze starania i coraz chętniej dokonują zakupów u lokalnego piekarza a nie z fabryki pieczywa, wielokrotnie akceptując wyższą cenę w zamian za wyższą jakość. Największym wyróżnieniem dla każdego z nas jest nawet najmniejszy komplement ze strony klienta, który wielokrotnie decyduje się na codzienny zakup i wspieranie lokalnego rzemiosła. Klienci doceniają nasze pieczywo nawiązujące do polskich tradycyjny prawidłowego prowadzenia zakwasów, które zapewniają doskonały smak i aromat, a walory zdrowotne wynikające z prawidłowej technologii zaczynają mieć coraz większe znaczenie.
Muszę przyznać, że bardzo mocno rozwija się segment produktów nie zawierających sztucznych dodatków poprawiających objętość i świeżość pieczywa. Dzisiaj już pieczywo nie musi być olbrzymie i nienaturalnie długo świeże, ponieważ świadomość naszych klientów rośnie z każdym dniem. W naszym pieczywie nie znajdziecie Państwo emulgatorów, konserwantów i poprawiaczy smaku. W naszym pieczywie znajdziecie pasję, tradycyjne i czas, który jest niezbędny przy wyrabianiu pieczywa.
Lokalnie piekarze również mocno rozwijają segment produktów wypiekanych na miejscu, jednakże jest to zupełnie inny wypiek niż w sieciach handlowych. My pieczemy produkty ze świeżego ciasta, które dojrzewają wiele godzin i dzięki temu są bardziej aromatyczne, chrupiące i dłużej świeże.

Kiedyś polski chleb uznawany był za jeden z lepszych pod względem jakości i smaku na świecie. Jak Pana zdaniem postrzegane jest obecnie pieczywo z Polski na światowych rynkach? Czy możemy konkurować z innymi krajami? Kto jest dla nas największą konkurencją w tej dziedzinie?
Polski chleb nadal jest jednym z najlepszych na świecie. Warunkiem jest jednak, że jest to prawdziwy chleb. przy wyrabianiu którego nie skraca się procesów produkcji, nie dodaje przyspieszaczy i konserwantów. Piekarze pomimo naprawdę niezwykle trudniej sytuacji na rynku wynikającej z zaniżania cen przez duże sieci handlowe nie mogą zboczyć z obranego kursu. Musimy dbać o tradycje, a ewentualna walka z sieciami handlowymi musi być zorientowana wyłącznie na jakość produktów, a nie na cenę. Jestem głęboko przekonany, że wraz z podnoszeniem się standardu życia Polaków, rodzime rzemiosło będzie wracało do łask. W mojej opinii pieczywo z uwagi na swój tradycyjny charakter, przyzwyczajenia, dostępność surowców powinno pozostać lokalne. Oczywiście mamy wielu klientów spoza Polski, którzy odwiedzają tutaj swoje rodziny i bardzo chwalą nasze wypieki, jednakże należy pamiętać, że aby zachowało swój charakter musi być z wyrabiane z polskich surowców z naszego żyta i naszej pszenicy.
Największą konkurencją w dziedzinie produktów piekarniczych są wielkie korporacje posiadające fabryki pieczywa w wielu krajach świata. Jak już wcześniej wspomniałem globalizacja jest procesem nieodwracalnym jednakże w mojej opinii ma bardzo negatywny wpływ na jakość polskiego pieczywa. Dobrze, że możemy kupić rogale typu croissant produkowane poza granicami Polski jednakże, nic nie zastąpi polskiego chleba, na naturalnym zakwasie z polskiego żyta.

Przeczytaj również:

Ulepszenia monitorowania Echinothrips dzięki nowej pułapce Bug-Scan® Green

6 maj 2024
Zaprojektowane z myślą o optymalizacji monitorowania, nowe pułapki samoprzylepne Bug-Scan® Green okazały się siedmiokrotnie bardziej atrakcyjne dla Echinothrips niż żółte lub niebieskie pułapki samoprzylepne. „W przypadku wciornastków, które rzadko latają, atrakcyjne lepkie pułapki są kluczem do skutecznego rozpoznania – zasadniczej części skutecznego programu kontroli IPM” – mówi Yannah Cornelis, menedżer produktu ds. monitorowania i rozpoznania. »

Caprichos del Paladar potwierdza sukces Burgood podczas 37. edycji Gourmets Show

30 kwiecień 2024
Murcjańska firma Caprichos del Paladar po raz kolejny podbiła publiczność swoimi ekskluzywnymi produktami podczas 37. Salonu Smakoszy. Ta edycja oznaczała konsolidację Burgood, innowacyjnego burgera z karczochami, który po przejściu innych międzynarodowych wydarzeń spotkał się z doskonałym przyjęciem na najbardziej ekskluzywnych targach wysokiej jakości żywności i napojów w Europie. »

Fakty dotyczące przemysłu litowego w Argentynie

30 kwiecień 2024
Vostock Capital z przyjemnością ogłasza, że rejestracja na 5. Międzynarodowy Kongres i Wystawę Lithium Latin America 2024 jest nadal otwarta. Miejscem wydarzenia jest Buenos Aires w Argentynie, a wydarzenie odbędzie się w dniach 26–27 czerwca 2024 r. Nie przegap okazji nawiązać kontakt z dyrektorami generalnymi wiodących przedsiębiorstw działających w sektorze litu w regionie. »
Partnerzy