Wpływ Brexitu dużym wyzwaniem dla firm po obu stronach kanału La Manche

16 luty 2021
The impact of Brexit is a big challenge for businesses on both sides of the Channel with EU27 exports representing over 3 million tonnes of fresh fruit and vegetables to the UK, 40% of the UK’s internal demand. The sector is already facing additional annual costs of at least €55 million as a result of the adaptation to new administration, customs and trading processes. From 1 April, the cost of official inspections and of the issuance of over 750,000 phytosanitary certificates (PCs) will be added to this economic and administrative burden, a threat which may significantly hamper the capacity of the industry to continue ‘just in time’ operations of highly perishable produce. In this context, Freshfel Europe and FPC have addressed a letter to the RT Hon Michael Gove expressing the concerns of the sector about the introduction of a requirement for PCs from 1 April.

In their letter Freshfel Europe and FPC argue that this requirement will mean more than three quarters of EU fresh produce exports to the UK will require a phytosanitary certificate (approx. 2.5 million tonnes). This will be a herculean effort for both the sector and public administrations, as at least 750,000 PCs will have to be issued on an annual basis to support this trade. The reason is that whilst some bigger operators may issue a single PC per truck (e.g. for exports of big categories such as apples), most EU27-UK trade is highly fragmented with consignments addressed to many small customers and wholesalers and often carrying over 10 PCs per truck. This requirement will therefore lead to significant delays in orders, to blockages both at departure and arrival, and generate losses of quality and food waste. This will also add costs to the already fatigued fresh fruit and vegetables businesses as a result of the COVID-19 pandemic effects.

Freshfel Europe and FPC therefore urge the UK to introduce derogations to the almost systematic obligation of a PC for fresh produce trade across the English Channel taking into account the very limited risk of fresh fruit and vegetables trade across the Channel after 40 years of free flows. Freshfel Europe General Delegate Philippe Binard highlighted, “We ask the UK to consider a derogation to reflect the very limited phytosanitary risk of fresh fruit and vegetables exchanges across the Channel after over 40 years of free and safe flows, and the fact that EU and UK plant health legislation will remain, at least in the mid-term, almost identical”. “Postponing the introduction of the phyto requirement for EU imports until electronic certification is in place would facilitate trade on both sides of the Channel. It’s the very least we need to help maintain supplies of fresh produce”, added Nigel Jenney, Chief Executive of the Fresh Produce Consortium.

Przeczytaj również:

Dzień mrożonej żywności

5 marzec 2021
Anuga Frozen Food z innowacyjnymi produktami mrożonymi i nowymi trendami. 6 marca 2021 r. to Dzień Mrożonki. Mrożonki narodziły się 91 lat temu w dziesięciu sklepach spożywczych w małym mieście Springfield w amerykańskim stanie Massachusetts. Po raz pierwszy można było tu kupić mrożonki, takie jak warzywa, owoce i ryby. Zastosowanym tu trikiem było tak zwane mrożenie szokowe, które do dziś jest najdelikatniejszą metodą konserwacji, ponieważ całkowicie obywa się bez konserwantów. »

Grupa Emsur uzyskuje certyfikaty ISO 9001 i 14001 we wszystkich swoich zakładach

5 marzec 2021
Emsur pomyślnie przeszedł audyty ISO 9001 i 14001 w zakresie systemów zarządzania jakością i zarządzania środowiskowego. Grupa dodatkowo wzmacnia swoje zaangażowanie w doskonałość operacyjną i zrównoważony rozwój. Dzięki tym dwóm certyfikatom EMSUR ratyfikuje swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój i ochronę środowiska, a także promowanie kultury doskonałości w zakresie jakości i bezpieczeństwa. »

Popyt na jabłka Kissabel nadal przewyższa podaż

4 marzec 2021
Dostawcy zgłaszają duże zainteresowanie handlowe i przewidują świetlaną przyszłość dla marki. Kissabel®, innowacyjna seria odmian jabłek o czerwonym lub różowym miąższu, oferuje coraz większej liczbie europejskich nabywców ogromną szansę na zwiększenie sprzedaży. Jest to pogląd podzielany przez niektórych wiodących dostawców na kontynencie, którzy obecnie zgłaszają poziomy popytu komercyjnego znacznie przekraczające dostępną podaż. »
Partnerzy