Uroczystego otwarcia i przecięcia wstęgi otwierającej czwartą edycję WorldFood Warsaw dokonali Andrzej Łuszczewski, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego, Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, Andrzej Wojciechowicz, doradca Komisji Europejskiej branży FMCG, Aldo Mazzocco, prezes Bellavita Expo LTD oraz Agnieszkę Szpaderską, dyrektor targów WorldFood Warsaw, która serdecznie powitała wszystkich wystawców i gości. - Witam serdecznie wszystkich na kolejnych już targach WorldFood Warsaw. Nasza impreza z roku na rok jest coraz większa i rozwija się dzięki Państwu – mówiła dyrektor Szpaderska. Podkreśliła udział wielu firm z zagranicy, szczególnie z Włoch. - Polski rynek spożywczy jest atrakcyjny dla firm z całego świata. - na przykładzie targów WorldFood Warsaw, które mają międzynarodowy charakter - Obecna jest misja handlowa z Meksyku, dużo firm z Azji, a także pawilon narodowy Włoski – podkreśliła Agnieszka Szpaderska.
- Targi po raz kolejny zaskakują mnie swoją wielkością i co jest znamienne łączą tradycję z nowoczesnością. Są prezentowane najnowsze trendy zarówno z polskich przedsiębiorstw jaki i zagranicznych. Unia Europejska baczną uwagę zwraca i promuje produkty wysokiej jakości. Ten trend jest widoczny w prawie i na tych targach. Widać na dzisiejszych targach wszystkie trendy czyli połączenie tradycji z nowoczesnością. Jestem tym naprawdę ukontentowany – mówił podczas otwarcia Andrzej Wojciechowicz, ekspert Komisji Europejskiej. Z kolei Andrzej Gantner podkreślił znaczenie branży spożywczej w całej gospodarce.
Niezwykle istotnym elementem targów są debaty ekspertów. Pierwszą z nich prowadził Andrzej Gantner. - Według ministerstwa rolnictwa polski eksport żywności jest warty 24 miliardy euro. Jesteśmy szóstym eksporterem żywności w Unii Europejskiej. Co ciekawe 82 proc. polskiej żywności sprzedajemy we Wspólnocie. Pierwszym partnerem handlowym są Niemcy, które sprowadzają naszą żywność za 5,4 mld euro, drugim partnerem jest Wielka Brytania, a trzecim Czechy. Z tego można wysnuć wniosek, że wielkość eksportu nie zależy od wielkości i ludności danego rynku. Inną ciekawostką jest fakt, że do samych Niemiec sprzedajemy tyle co do wszystkich krajów trzecich poza Unię – mówił dyrektor Gantner. W debacie brała udział także Agnieszka Różańska z UPEMI. W swojej wypowiedzi poruszyła sprawy zdobywania nowych rynków i organizowania tam promocji. - UPEMI przeprowadziło 4 wielkie projekty promocyjne, między innymi w USA czy w Kazachstanie. Cały czas trzeba być promocyjnie obecnym i bardzo aktywnym na takich rynkach – podkreśliła Agnieszka Różańska. Zwróciła uwagę na kłopoty i utratę pewnych rynków po pojawieniu się ASF w naszym kraju. - Przez tę chorobę straciliśmy możliwość eksportu do Chin czy Korei Południowej. Nasze firmy musiały przez to zmienić strategię i szukać nowych rynków – dodała. Na ciekawą rzecz zwrócił uwagę Andrzej Wojciechowicz. Zauważył, że każdy rynek ma swoją własną specyfikę. Rynki afrykańskie czy azjatyckie mają zupełnie inną kulturę i profil konsumpcji, inne warunki i wymagania dystrybucji hurtowej i detalicznej. To wszystko należy brać pod uwagę – mówił ekspert KE. Firmom, które chciałyby zdobywać nowe rynki, doradził aby otwierały małe przedstawicielstwa w krajach, które je interesują. - Takie przedstawicielstwo zwróci się w ciągu roku. Należy pamiętać, że najważniejszy jest pragmatyzm – podkreślił Andrzej Wojciechowicz.
Michał Lipiński z Fundacji Teraz Polska, zwrócił uwagę na konieczność budowania marki polskiej, która obejmowała by nie tylko branżę spożywczą, ale całą Polskę i wszystkie polskie produkty. - Nasza fundacja promuje to co najlepsze ma Polska do zaoferowania – dodał.
Podczas kolejnej debaty poświęconej branży owocowo-warzywnej Waldemar Żółcik podkreślił, że Polska utraciła rynek rosyjski, który wydawał się naturalny. - Aby zrobić nowe rynki musimy myśleć w nowy sposób, zmienić sposób myślenia o produkcji, przechowywaniu i sprzedaży jabłek – mówił Waldemar Żółcik.
W tegorocznej edycji udział bierze 300 firm z 25 krajów świata. Wśród nich są reprezentanci Grecji, Tajlandii, Ukrainy, Włoch, Holandii, Wielkiej Brytanii, Czech, Korei, Iranu, Sri Lanki, Chin i wielu innych krajów. Będzie to świetna okazja do przeprowadzenia bezpośrednich rozmów z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami, wprowadzenie na rynek i promocja nowych produktów i usług, pozyskanie opinii od odbiorców na temat produktów firmy, budowanie wizerunku firmy poprzez profesjonalną prezentację produktów, śledzenie najnowszych trendów oraz zaistnienie na arenie międzynarodowej.
Partnerami merytorycznymi i współorganizatorami debat i paneli tematycznych są największe i najważniejsze organizacje branżowe – Polska Federacja Producentów Żywności, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Związek Sadowników RP, Unia Owocowa, Krajowa Rada Drobiarska, UPEMI- Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy, Związek Polskie Mięso, POLBISCO- Stowarzyszenie Polskich Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych, Stowarzyszenie Polska Ekologia, Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków KUPS, Fundacja Galicja Vitis, Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Godło Promocyjne Teraz Polska.
Targi WorldFood Warsaw to rozmowy biznesowe, promocja firm i ich oferty, ciekawe pachnące kuchniami rożnych stron świata degustacje. Ale również bogaty program merytoryczny. Jeśli chcecie posłuchać znanych ekspertów, przedsiębiorców, ludzi nauki i biznesu, musicie koniecznie wziąć udział w panelach tematycznych. Będziemy rozmawiać i poruszać ciekawe zagadnienia dotyczące branży, jej rozwoju i problemów.
Zapraszamy jeszcze przez dwa najbliższe dni.