Zacieśnienie polsko-niemieckich relacji handlowych szansą na ożywienie gospodarki?

11 marzec 2019

Wypowiedź: Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii

Według niemieckich raportów Polska znajduje się na ósmym miejscu na liście największych odbiorców towarów z Niemiec i na szóstym, jeśli chodzi o kwestię importu dóbr. Nasz kraj, mimo iż położony znacznie bliżej Berlina, wciąż przegrywa z Włochami czy Wielką Brytanią. O wzajemnych stosunkach gospodarczych i kwestiach, które należałoby udoskonalić, rozmawiamy z minister przedsiębiorczości i technologii, Jadwigą Emilewicz.

- „Niemcy są największym partnerem gospodarczym Polski. Chcielibyśmy i życzymy sobie, aby stosunki polityczne  były na równie dobrym i wysokim poziomie, jak właśnie stosunki gospodarcze. 110 miliardów euro wzajemnej wymiany handlowej, to imponujący wzrost. Rok 2018 był kolejnym rokiem z rekordową wysoką wymianą handlową – wzrosła ona o kolejne 10%. To szczególnie ważne w czasie, kiedy gospodarka nieco spowalnia. Niemcy to nasz największy partner i chcemy, aby nasze wzajemne, dobre więzi dalej mogły się rozwijać.” – dla Newsrm.tv wyjaśnia minister Jadwiga Emilewicz.

Niemcy do końca 2017 roku, zainwestowały w Polsce około 34 miliardów euro, a w naszym kraju zarejestrowano ponad 4900 podmiotów z kapitałem niemieckim. Do grupy największych inwestorów należą np. Volkswagen, Commerzbank, Allianz, Siemens czy Bayer. Natomiast wartość skumulowana wartość polskich inwestycji w Niemczech na koniec 2017 roku wynosiła ponad 1,33 miliarda euro. Do największych inwestorów z naszego kraju należą: PKN Orlen S.A., Grupa Azoty, Kopex, Comarch czy sieć obuwnicza CCC.

Tematem, który ciągle powraca w rozmowach gospodarczych między naszymi krajami, są kwestie barier pozataryfowych i ograniczeń pozaprawnych, hamujących możliwości inwestowania polskich przedsiębiorców w niemiecki rynek:
- „To co jest ciągłym przedmiotem troski z naszej strony jest istnienie barier pozataryfowych, ograniczeń pozaprawnych, które sprawiają, że polscy przedsiębiorcy mają trudności w wchodzeniu na niemiecki rynek. Słynny i wielokrotnie przytaczany przykład polskiego styropianu, który spełnia wszystkie europejskie wymogi, a ma kłopoty z tym, aby znaleźć się w sieciach sprzedaży w Niemczech; innym gorącym tematem są chociażby polskie okna. Takich przykładów jest mnóstwo. O tych barierach pozataryfowych będziemy rozmawiać. Przygotowaliśmy solidny raport w tej sprawie, który przekażę niemieckiemu ministerstwu i o tym raporcie będziemy dyskutować podczas spotkania w jednym z najważniejszych niemieckich think tanków, zajmujących się polityką międzynarodową. Obecnie jesteśmy w ważnym momencie – okres spowolnienia gospodarczego dwóch ważnych partnerów handlowych, to dobry moment, aby rozmawiać o tym, jak te bariery znosić, abyśmy wykorzystali ten czas, po to, aby nasze gospodarki wzajemnie nie spowalniały.” – podsumowuje minister przedsiębiorczości.

Ważnym momentem w gospodarczych stosunkach polsko-niemieckich, będzie marcowe Forum Gospodarcze, dotyczące cyfryzacji, energii czy kwestii mobilności. Celem tego wydarzenia jest wyznaczanie kierunków rozwoju współpracy w dziedzinach, które są najbardziej perspektywistyczne, czyli przemysłu cyfrowego, innowacyjnych technologii czy produkcji zrównoważonej energii. Forum odbędzie się w Berlinie i weźmie w nim udział ponad 150 polskich firm, które będą miały szansę zaprezentować swoje produkty na stoiskach wystawowych czy nawiązać bezpośredni kontakt biznesowy z niemieckimi partnerami.

Źródło.:newsrm.tv

Przeczytaj również:

Spotkania Biznesowe osiągają wielki finał

4 czerwiec 2024
Zakończenie China Business Meet Up rozpoczyna odliczanie do ASIA FRUIT LOGISTICA. Roadshow Business Meetups osiąga swój wielki finał w Szanghaju, a do powrotu ASIA FRUIT LOGISTICA do Hongkongu pozostało 100 dni. ASIA FRUIT LOGISTICA China Business Meet W dniach 27–28 maja w Szanghaju zgromadziło ponad 1600 specjalistów z branży. Odwiedzający targi spędzili dwa dni na rozmowach i spostrzeżeniach, wysokiej jakości networkingu oraz tętniącym życiem B2B expo skupionym na dynamicznym i szybko rozwijającym się chińskim rynku świeżych produktów. »

Winogrona stołowe z Fresh Energy

4 czerwiec 2024
Fresh Energy jest jednym z egipskich producentów i eksporterów świeżych warzyw i owoców. Fresh Energy oferuje produkty pochodzące ze swojego gospodarstwa, w którym uprawiane są świeże produkty najwyższej jakości, zgodnie z najsurowszymi normami jakościowymi. Fresh Energy z dumą produkuje swoje produkty zgodnie ze standardami Unii Europejskiej zgodnie z wymaganiami klientów hipermarketów takich jak ALDI, Carrefour, Benny’s, Tesco czy LIDL. Fresh Energy oferuje szeroką gamę egipskich winogron. »

Nowe testy potwierdzają lepsze plony roślin melona przy zastosowaniu agrofilmów marki Arrigoni Lirsa

3 czerwiec 2024
Wysokie temperatury latem oraz ataki mszyc i innych szkodników to główne przeszkody, które hodowcy melonów muszą pokonać, aby osiągnąć zadowalające wyniki. Nowe badania terenowe przeprowadzone na ziemi włoskich liderów branży OP Lorenzini Naturamica z Mantui i Azienda Agricola Malavasi dostarczyły obfitego potwierdzenia skuteczności stosowania agrofilmów w kontrolowaniu temperatury, »
Partnerzy