Nutraceutyki - moda czy potrzeba

21 styczeń 2019

Rynek nutraceutyków rozwija się bardzo dynamicznie. Obecnie segment żywności funkcjonalnej i nutraceutyków należy do najdynamiczniej rozwijających się działów przemysłu spożywczego. Roczną wielkość sprzedaży liczy się już nie w milionach, lecz w miliardach dolarów.

Nutraceutyki, to składniki biologicznie aktywne, które mogą występować w żywności funkcjonalnej lub oddzielnie, i wywierają udokumentowany i korzystny wpływ na zdrowie poprzez ich udział w procesach metabolicznych. Zasadniczą cechą nutraceutyków jest ich naturalne pochodzenie. W przeciwieństwie do żywności funkcjonalnej, nutraceutyki dostępne są w postaci tabletek, syropów, proszku, kapsułek zawierających wyizolowane z pożywienia substancje aktywne, których pozytywne działanie na organizm znajduje potwierdzenie w badaniach naukowych.
Wśród najczęściej stosowanych i najbardziej rozpoznanych surowców do ich wytwarzania można wymienić m.in. : ekstrakty roślin, w tym zioła, owoce, jaja, produkty pszczelarskie, itp.

Popyt na nutraceutyki wskazuje na ich dalszy intensywny rozwój. Produktami takimi są zainteresowani zarówno konsumenci, jak i producenci żywności. W dalszym rozwoju nutraceutyków i żywności funkcjonalnej z pewnością znaczącą rolę będą odgrywać badania naukowe. Wiele składników żywności funkcjonalnej jest znanych z ich działania prozdrowotnego, ale jeszcze większa grupa związków jest mało lub niezupełnie poznana pod względem ich właściwości prozdrowotnych.

Rynek suplementów diety do 2021 roku będzie rósł o około 8 proc. rocznie. Obecnie jest wart 3,5 mld zł. Najczęściej kupowanymi produktami są wyroby witaminowe i mineralne, na przykład z magnezem, bądź witaminą D. Stanowią one 26 proc. całego rynku. Dodatkowo popularnością cieszą się: immunostymulatory (22 proc. rynku), probiotyki (20 proc.), produkty wzmacniające organizm (16 proc.) oraz witaminy i minerały dla dorosłych (16 proc.). Dobrze sprzedają się także wyroby stymulujące odporność, oraz kwasy omega-3.

Coraz więcej Polaków stara się zdrowo odżywiać, prowadzi aktywny tryb życia i sięga po suplementy wzbogacające dietę. Cały rynek suplementów diety osiągnął wg PMR szacunkową wartość ok. 2,5 mld zł. Ok. 60 proc. sprzedaży przypada na apteki i inne sieci sprzedaży produktów zdrowotnych nie dla sportowców. Według szacunków, sportowa część tego rynku to 1 mld zł, a dynamika wzrostu to 20-30 proc. rocznie. Te suplementy są najczęściej kupowane przez konsumentów w specjalnych sklepach z odżywkami sportowymi. Ponad 70 proc. Polaków zażywa suplementy diety, a najwięcej kupują ich osoby po 50. i 70. roku życia, natomiast odżywki sportowe cieszą się największym zainteresowaniem u młodego pokolenia. „Rynek spożywczy jest wymagający, a konsumenci nieustannie poszukują nowości i produktów korzystnie wpływających na ich zdrowie i formę. Reagując na potrzeby i trendy na rynku żywności, postanowiliśmy poszerzyć ofertę Targów o sektor nutraceutyków  Odwiedzającymi targi są m.in. kupcy z sieci handlowych, sklepów specjalistycznych, stacji benzynowych, detaliści, dystrybutorzy, menedżerowie siłowni i klubów fitness” - przekonuje Agnieszka Szpaderska, Dyrektor Targów WorldFood Poland.
Zapraszamy producentów i dystrybutorów suplementów diety, funkcjonalnej żywności i napojów, produktów stosowanych w medycynie naturalnej, nutrikosmetyków, funkcjonalnych dodatków do żywności do zaprezentowania swojej oferty w sektorze NutraFood.

Zapraszamy w dniach 7-9 marca 2019.

Więcej informacji na www.worldfood.pl 

Przeczytaj również:

Macfrut - dzień trzeci

10 maj 2024
Nowe granice podkładek. Powrót do przeszłości w świecie podkładek dla najpopularniejszych włoskich roślin owocowych, takich jak jabłka, gruszki i owoce pestkowe. Kierunek badań ma na celu odzyskanie „starego” wigoru tych roślin, aby uczynić je odpornymi na nowe fitopatologie. Wyłoniło się to podczas Międzynarodowego Sympozjum Podstawek, w którym uczestniczyli czołowi badacze z całego świata. Orodnictwo włoskie i europejskie w ogóle przesuwa się na wschód, szczególnie do Azerbejdżanu, Uzbekistanu czy Mołdawii, »

Macfrut drugiego dnia

9 maj 2024
Międzynarodowe targi sektora świeżych produktów, które do jutra odbędą się w Rimini Expo Center, w centrum uwagi znajdą się innowacje w biorozwiązaniach i badania odmianowe w sektorze winogron stołowych. Zaprezentowano także Program Transformacji Rolnej Demokratycznej Republiki Konga. Demokratyczna Republika Konga ma bardzo duży potencjał i dąży do stworzenia możliwości partnerstwa dla włoskich i europejskich firm pragnących inwestować w tym państwie afrykańskim. »

Macfrut - 8 maja

8 maj 2024
Doświadczenia z uprawą w pomieszczeniach i zastosowania farmaceutyczne. Rolnictwo wertykalne: znaczenie współpracy multidyscyplinarnej, kluczowej w środowisku akademickim, krzyżuje innowacyjne praktyki agronomiczne z korzyścią dla zdrowia i jakości życia. Nie zapominając o potrzebie niemal ciągłych badań, jak zauważyła Andrea Primavera, prezes Fippo (Włoskiej Federacji Oficjalnych Producentów Roślin). To wokół tych koncepcji powstała konferencja »
Partnerzy