VOG: Strategia zmian do 2025

30 sierpień 2019

W ciągu najbliższych pięciu lat planowane jest ponad 1800 hektarów inwestycji w nowe odmiany. Obszary Golden Delicious, Red Delicious i Braeburn zostaną zmniejszone. Ponad 300 nowych hektarów już w fazie przejściowej zostanie przeznaczonych na rolnictwo ekologiczne.

Ponad 10.000 hektarów jabłoni jest uprawianych przez prawie 5000 producentów związanych z konsorcjum VOG. Te gospodarstwa, które w większości są prowadzone przez rodzinę, mają średnio kilka hektarów, a ich rentowność zależy od ich wyboru odmiany.

Jeszcze kilka lat temu Golden Delicious stanowiło ponad 25% zbiorów. Teraz, po raz pierwszy, prognozy na jesień 2019 r. Przewidują, że Royal Gala osiągnie najwyższe miejsce w rankingu, dzięki czemu Golden Delicious spadnie na drugie miejsce.
Sezon, który właśnie się zakończył, pokazał, że duża podaż włoskiej Golden Delicious zmaga się na tradycyjnych rynkach, takich jak Włochy i Hiszpania, które są już nasycone. Nowe rynki końcowe, takie jak Indie i Azja Południowo-Wschodnia, wolą - zarówno ze względu na tradycję, jak i smak - inne odmiany.

Stąd potrzeba odważnego kontynuowania różnorodnych projektów innowacyjnych, które rozpoczęły się pod koniec lat 90. wraz z wprowadzeniem Royal Gala, a następnie Fuji, a następnie we wczesnych latach nowego tysiąclecia z dużymi inwestycjami w pierwsze „klubowe jabłko”, Pink Lady ®. W ostatnich latach pojawiły się inne odmiany, takie jak Kanzi®, Jazz ™ i envy ™, wszystkie charakteryzujące się doskonałymi właściwościami sensorycznymi, kruchością i soczystością: cechami wymaganymi przez współczesnego konsumenta.

Przez następne pięć lat strategiczny projekt konsorcjum VOG „Varietal Innovation 2025” oferuje stowarzyszonym rolnikom możliwość wzięcia udziału w nowych projektach odmianowych obejmujących łącznie 1800 hektarów, częściowo podzielonych na projekty już ustanowione, a częściowo na całkowicie nowe projekty.
W odniesieniu do skonsolidowanych projektów planowane są inwestycje w klubowe jabłka, które już są uważane za udane, takie jak kolejne 120 hektarów Pink Lady®, 140 dodatkowych hektarów envy ™, 80 hektarów Shinano Gold / yello®, 150 hektarów Crimson Snow®, 120 hektarów Joya® i wreszcie 30 hektarów Sweetango®. Wszystkie te odmiany obejmą różne miesiące w sezonowym planie marketingowym. Na przykład odmiana Minneiska, sprzedawana pod nazwą Sweetango® i pochodząca z Minnesoty (USA), jest wczesną odmianą zbieraną od początku sierpnia, która będzie towarzyszyć pierwszej Royal Gala zebranej w sierpniu i wrześniu. Natomiast Joya® i Crimson Snow®, czerwone i dwukolorowe jabłka, planowane są na drugą połowę sezonu, aby towarzyszyć Golden Delicious w miesiącach od kwietnia do lipca: realna alternatywa dla jabłek importowanych.

Ponadto VOG oferuje członkom wprowadzenie na rynek niektórych nowych odmian, do których posiada wyłącznie prawa w Europie, zarządzanych wspólnie z VI.P. Konsorcjum.

Są to trzy nowe odmiany zarządzane, jabłka z ochroną odmian, które będą
sprzedawane pod określoną marką. Pierwszym z nich jest Cosmic Crisp, jabłko, które rewolucjonizuje rynek amerykański, gdzie gwałtownie spadła konsumpcja Red Delicious, skrzyżowanie Enterprise i Honeycrisp, najpopularniejszej i najbardziej poszukiwanej odmiany w USA.

Pozostałe dwie odmiany, które wciąż znajdują się w fazie projektowania, są określane jako SK 22 i SK 23: obie są odporne na parcha oraz mają trwałość i właściwości wytrzymałościowe, które pozwolą im utrzymać się w drugiej połowie sezonu sprzedaży i dotrzeć do odległych miejsc za granicą.

Ta ostatnia cecha staje się coraz bardziej strategiczna dla konsorcjum. Aby dotrzeć do nowych rynków zagranicznych, obejmujących 4-tygodniowe podróże kontenerowe i dystrybucję na miejscu bez gwarantowanego łańcucha chłodniczego, nienaganna jakość produktu jest kluczem do sukcesu i właśnie tę cechę gwarantują dwie nowe odmiany.
Rynki europejskie i zagraniczne wymagają dywersyfikacji, a także nowych i lepszych właściwości sensorycznych, które mogą zagwarantować nowe odmiany projektu VOG.
Stąd przekonanie konsorcjum do stawienia czoła przyszłości dzięki ambitnemu projektowi innowacji odmianowej, który głęboko zmieni swoje portfolio w ciągu najbliższych pięciu lat. Zasadzono prawie 2000 hektarów drzew, co spowodowało usunięcie drzew, które są zbyt stare lub przestarzałe. Golden, który zdominował nasze zbiory od dziesięcioleci, zmniejszy się z 25% udziału w dedykowanym obszarze do 15%, a także zmniejszy się liczba drzew Red Delicious i Braeburn. Natomiast udział odmiany Royal Gala w prawie 25% zbiorów należy potwierdzić na obecnym poziomie.

Europejski rynek jabłek przeżywa strukturalny kryzys nadprodukcji z powodu ogromnych inwestycji w tysiące hektarów w Europie Wschodniej, które nie weszły jeszcze w pełną produkcję. Jabłka te pojawiły się już na rynku europejskim i śródziemnomorskim i doprowadzą do ostrej konkurencji w odniesieniu do cen klasycznych odmian w przyszłości. W konsekwencji VOG przedstawił producentom strategiczny plan odmian, który pozwoli ich jabłkom wyróżnić się na rynku, zapewniając, że ich produkcja pozostanie zrównoważona i zagwarantuje ich przyszłość.

Przeczytaj również:

GPG wprowadza na rynek nową genetykę jeżyn

22 maj 2024
Global Plant Genetics (GPG) i polski program hodowli Rubusa Niwa właśnie zawarły umowę licencyjną na dwie nowe odmiany jeżyny pierwiosnkowej. Umowa dotyczy reprezentowania przez GPG odmian Maryna i Juhas na szeregu terytoriów międzynarodowych. Światowy przemysł jeżynowy rośnie nieprzerwanie od wielu lat i niezwykle istotne jest wprowadzenie na rynek ulepszonych odmian, które pomogą w tym rozwoju i jeszcze bardziej go przyspieszą »

Interpera2024: skupienie się na wizytach technicznych

22 maj 2024
Interpera 2024 zgromadzi międzynarodowy sektor gruszek w dniach 26–27 czerwca w Óbidos w Portugalii. Oprócz głównego dnia konferencji organizatorzy przygotowali gruszkowe wizyty techniczne, których po prostu nie można przegapić! Uczestnicy zapoznają się z uprawą i ochroną gruszek w Portugalii. Program będzie łączył wymianę wiedzy i wizyty w firmach. Uczestnicy Interpera 2024 zostaną przeniesieni do serca regionu gruszkowego Rocha, w obszar znany jako Oeste, gdzie koncentruje się 90% produkcji. »

Macfrut - miejsce, w którym można dowiedzieć się, w jakim kierunku zmierza ten sektor

20 maj 2024
Macfrut, międzynarodowe wydarzenie dla branży świeżych produktów, po raz kolejny spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem wystawców. W trzydniowych targach w Rimini Expo Centre wzięło udział ogółem 56 200 osób, co stanowi wzrost o 13% w porównaniu z rokiem ubiegłym. To była najbardziej ekscytująca edycja jak dotąd i widać, że branża jest dynamiczna i pewna przyszłości. Powodów do zadowolenia z przebiegu tej imprezy jest wiele. »
Partnerzy