Międzynarodowy Dzień Kawy - czarne złoto ma swój dzień

29 wrzesień 2022
Międzynarodowy Dzień Kawy przypada 29 września. Choć Polacy nie należą do światowej czołówki w spożywaniu tego napoju, to Polska z 13 bilionami wypijanych filiżanek kawy rocznie jest rynkiem z ogromnymi perspektywami rozwoju. Zmiany nawyków kawowych Polaków, które dokonały się w pandemii, a jednocześnie sukcesy polskich baristów na arenie międzynarodowej, przekładają się na wzrost kultury spożycia kawy i lepszą obsługę klientów w kawiarniach.

Rocznie każdy Polak wypija kawę z około 3 kg ziaren, co w porównaniu z europejskimi liderami, krajami skandynawskimi, gdzie na statystycznego mieszkańca przypada 13 kg ziaren, stanowi niewiele. Jednak 75% Polaków pije kawę codziennie, a prawie połowa nie poprzestaje na jednej filiżance. Głównym powodem, dla którego sięgamy po kawę, jest jej smak, dlatego branża kawowa z optymizmem patrzy na ożywienie tego segmentu. 

Nowe trendy w Polsce

Jak twierdzi, Marcin Rusnarczyk, Mistrz Polski Baristów, Sędzia Polskich i Międzynarodowych Mistrzostw Baristów, członek Rady Programowej GASTROTARGÓW SMAKKi, ostatnie lata za sprawą pandemii znacząco wpłynęły na sposoby spożywania kawy przez Polaków. Zamknięcie branży HoReCa w pierwszym kwartale 2020 roku, spowodowało, że Polacy zakupili dużo automatycznych ekspresów, przenosząc tym samym konsumpcję kawy do domu. W tym czasie zwiększyło się zainteresowanie kawami ziarnistymi, co w porównaniu do wcześniejszej dominacji kawy rozpuszczalnej i sypanej, jest ważną zmianą. Do zakupionych w pandemii ekspresów, konsumenci dobierają dziś dobrej jakości kawę ziarnistą i otwierają się na produkty z nowych kierunków, tj. Peru, Ugandy, Ruandy, Gwatemali czy Meksyku. Coraz popularniejsze stają się kawy jasno palone, charakteryzujące się mniejszą goryczką, a większym repertuarem aromatów.

Nie bez znaczenia pozostaje również obserwacja, że obniżył się wiek osób pijących kawę, obecnie coraz częściej sięgają po nią osoby nawet poniżej 20 roku życia. Bieżąca sytuacja gospodarcza, gdzie rosnąca inflacja bezpośrednio wpływa na portfele Polaków, znajduje odzwierciedlenie w wielkości zamówień składanych w kawiarniach. Klienci coraz częściej proszą tylko o kawę lub z drobnym ciastkiem, a nie z dużym deserem.  

Biznes kawowy - na topie małe palarnie i zdolni bariści

Zmiany w zwyczajach kawowych Polaków są nieodłącznie związane z funkcjonowaniem przedsiębiorców w tej branży. W pandemii powstało wiele małych  palarni, z których w większość oferuje znakomitą, rzemieślniczą kawę.Chęć spożywania dobrej jakościowo kawy to szansa dla małych lokalnych palarni, które dostarczają klientom ziarna o ciekawych smakach i optymalnym poziomie wypalenia. 

Poza tym, właściciele lokali gastronomicznych mając na uwadze niezwykle istotną dla dzisiejszego klienta jakość obsługi, coraz większą wagę przykładają do kształcenia baristów. Choć zawód ten w Polsce jest promowany dopiero od 10 lat, rodacy odnoszą w nim światowe sukcesy. W czerwcu br. Agnieszka Rojewska, pierwsza kobieta, wygrała World Coffee in Good Spirits w Mediolanie organizowane przez Specialty Coffee Association (SCA), a wcześniej w 2018 roku została Mistrzynią Świata Baristów. Jest jedną z trzech osób na świecie, która ma dwa tytuły mistrza świata w dwóch różnych kategoriach. 

Jak podsumowują eksperci, trend spożywania coraz lepszej kawy przez Polaków utrzyma się, co przełoży się na wzrost kultury jej picia i lepszą obsługę klientów. Dlatego też duże znaczenie mają profesjonalne wydarzenia, takie jak zapowiadane GASTROTARGI SMAKKi, które odbędą się 23-25 marca 2023 w Warszawie, gdzie wszyscy, którzy tworzą branżę, będą mogli dokształcać się i wymieniać doświadczeniami.  

Przeczytaj również:

Pole testowe o powierzchni około 3000 m2 na targach Macfrut 2024

23 kwiecień 2024
Innowacje branży zostaną zaprezentowane na powierzchni około 3000 metrów kwadratowych, podzielonej na dwie hale: jedną przeznaczoną do uprawy owoców (Hala C1 - Agri Field Solution) i drugą do produkcji bezglebowej techniki, ogrodnictwo komercyjne i przemysłowe oraz mechanizacja (hala A1 – Machinery Solutions). Oba te obszary pozwalają odwiedzającym przekonać się na własne oczy, co mogą zastosować w praktyce we własnym gospodarstwie. »

Pierwsza edycja Fruit Attraction w Brazylii odzwierciedla potencjał brazylijskiego sektora owoców i warzyw

22 kwiecień 2024
Fruit Attraction, jedne z wiodących na świecie międzynarodowych targów branży owocowo-warzywnej, zakończyły swoją pierwszą edycję w Brazylii, na terenie São Paulo Expo. Trzydniowe wydarzenie zgromadziło cały łańcuch produkcyjny sektora, z obecnością 45 krajów i 8 stanów brazylijskich (São Paulo, Bahia, Pernambuco, Rio Grande do Norte, Maranhão, Pará, Espírito Santo i Paraná) oraz 12 000 gości . »

Nowe zabezpieczenia w branży spożywczej – ekologia w centrum uwagi

22 kwiecień 2024
Biorąc pod uwagę cele zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym, gdzie jednym z nim jest ograniczenie ilości odpadów opakowaniowych, coraz więcej firm poszukuje opakowań w pełni przyjaznych środowisku. Dlatego już dziś firma Silny&Salamon wprowadza zamknięcia do opakowań produktów spożywczych wykonane w całości z biomateriałów i nadające się do przetworzenia. »
Partnerzy