Innowacyjne narzędzie LCA pomagające firmom ogrodniczym poprawić ich wpływ na środowisko

29 marzec 2023

Growing Media Europe (GME), the European association of growing media producers, an important sector within the horticultural industry, has worked with Blonk (The Netherlands) to develop an innovative tool that allows companies to measure and improve the environmental footprint of their products. The tool is based on the recently released Growing Media Environmental Footprint Guidelines (GMEF guidelines), a project that was also carried out in collaboration with Blonk.

The GMEF guidelines are the result of an extensive Life Cycle Assessment (LCA) project that started in 2018 with the intention to develop methods to analyze the environmental impact of growing media. The guidelines provide a set of recommendations and best practices that help companies calculate their environmental impact when producing growing media. The new LCA standard enables all growing media producers to calculate their product´s environmental impact using the same calculation rules, considering the same impact categories, aligned with the Product Environmental Footprint (PEF) method published by the European Commission.

Yet, guidelines are only useful if they can be practically applied in the industry. That's why GME launched a powerful online tool and corresponding datasets that allow growing media producers to assess the environmental impact of their operations and identify opportunities for improvement. The tool has already been licensed by more than 20 companies and is now available for all horticultural companies that want to improve their sustainability practices.

"We are proud to be the frontrunner sector to launch this innovative tool that will help growing media companies improve their environmental footprint," said Thanja van Dongen, chairwoman of GME. "With this tool, companies can easily identify areas where they can reduce their environmental impact and become more sustainable. We hope that more companies will join us in this effort to make the horticultural industry more environmentally friendly."

The GMEF guidelines currently focus on the environmental impact of growing media as a standalone product. However, GME, in cooperation with Blonk, is actively collaborating with the ornamental sector within the FloriPEFCR and with the fruits and vegetable sector (Freshfel) within the HortiFootprint project to align the calculation of the impact of crops grown on the growing media. This will enable horticultural companies to calculate the environmental impact of their entire supply chain for crop production, including growing media products.

“It is important to note that even though a growing medium may have a higher environmental impact as a standalone product, it can still contribute to a more efficient growth and thus ultimately lead to a lower environmental impact of the crop,” said Hans Blonk. “Therefore, we believe that it is crucial to consider the full life cycle and include the use phase of growing media products as such, it is essential that the GMEF guidelines are further aligned within the horticultural sector to create more comprehensive sustainability practices that benefit the entire industry.”

Przeczytaj również:

POLAGRA+TAROPAK = kompleksowe spojrzenie na sektor spożywczy

25 czerwiec 2025
W odpowiedzi na potrzeby rynku, Targi POLAGRA 2025 zostaną połączone z Targami TAROPAK – wydarzeniem w pełni dedykowanym rozwiązaniom opakowaniowym, etykietowaniu oraz logistyce. To wyjątkowa okazja, by w jednym miejscu zapoznać się z kompleksową ofertą dla całego łańcucha produkcyjnego – od surowców i technologii, przez przetwórstwo, aż po pakowanie i dystrybucję gotowego produktu. Dzięki tej synergii, producenci z różnych segmentów branży spożywczej będą mogli: znaleźć innowacyjne rozwiązania »

Świeże inicjatywy napędzają globalny wzrost na targach ASIA FRUIT LOGISTICA 2025

24 czerwiec 2025
ASIA FRUIT LOGISTICA zwiększa globalny handel dzięki nowym funkcjom i silniejszemu udziałowi międzynarodowemu. Targi ASIA FRUIT LOGISTICA 2025 szykują się do dynamicznej edycji AsiaWorld-Expo w Hongkongu w dniach 3–5 września, a globalny biznes świeżych produktów reaguje z impetem. Wystawcy z 41 krajów i regionów, 25 pawilonów narodowych. Tegoroczne wydarzenie wprowadza dwa zupełnie nowe fora: Frozen Fruit and Vegetables Forum pierwszego dnia oraz Nuts and Dried Fruit Forum drugiego dnia. »

Wyczekiwane targi branży spożywczej i napojów SIGEP Asia powracają

24 czerwiec 2025
SIGEP Asia, Speciality Food & Drinks Asia i Speciality Coffee & Tea Asia 2025, odbywające się w tym samym czasie co 6. edycja Restaurant Asia, zgromadzą i zainspirują najlepszych graczy branżowych i decydentów z całego łańcucha dostaw F&B i gastronomii. Priorytetowo traktując programowanie o dużym wpływie, wydarzenie wykracza poza tradycyjne stoiska handlowe, oferując dziesiątki dodatkowych wydarzeń, takich jak tematyczne salony, przejęcia barów, pokazy na żywo i kursy mistrzowskie. »
Partnerzy