Dopracowane w każdym szczególe stoiska odzwierciedlały wysoką jakość oferowanych produktów oraz troskę o klienta. – Na targach chcemy zaprezentować się i zaznaczyć obecność na rynku gastronomicznym. Zależy nam, aby pokazać się restauratorom i dostarczyć im inspiracji, dlatego przedstawiamy gotowe rozwiązania, które mogą podsunąć pomysły, jak najlepiej wykorzystać nasze produkty – powiedział Cezary Furmanowicz, dyrektor działu marketingu firmy Selgros, która poprzez smaczne degustacje promowała nową markę produktów Premium Transgourmet, a wśród nich m.in. olej balsamiczny czy fermentowany pieprz.
W gronie wystawców znalazło się 40 zagranicznych firm, które dostrzegły potencjał polskiego rynku gastronomicznego. – Jesteśmy włoskim producentem wysokiej jakości wyposażenia kuchennego oraz innowacyjnych pieców konwekcyjno-parowych. Po raz pierwszy przyjechaliśmy na EuroGastro, aby znaleźć pośredników i przedstawić klientom naszą markę. Posiadamy idealne rozwiązania dla polskiego rynku HoReCa, który ceni produkty najwyższej jakości – mówiła Martina Giacomini, przedstawiciel handlowy firmy Tecnoinox. Na stoisku firmy szef kuchni Luciano Fraschetti serwował włoskie specjały prosto z pieca.
Równolegle z Targami EuroGastro odbyły się Targi WorldHotel, co świetnie uzupełniało ofertę dla branży HoReCa. Krystyna Blatsios z firmy Greno oferującej najwyższej jakości tekstylia hotelowe potwierdziła, że to bardzo udane połączenie. – Wystawialiśmy się wcześniej na WorldHotel, zauważyliśmy, że połączenie ich z EuroGastro wpłynęło korzystnie na liczbę odwiedzających nas klientów i mamy nadzieję, że przełoży się to na realizacje. Odwiedzają nas przede wszystkim przedstawiciele hoteli oraz osoby pracujące w gastronomii – potwierdziła.
Wyjątkowa oferta wystawców
Powierzchnia wystawiennicza podzielona została na cztery sektory, a kompleksowa oferta wystawców była imponująca. W części poświęconej wyposażeniu zaplecza kuchennego przedstawiciele handlowi z uśmiechem prezentowali nowości. – To jedyna patelnia indukcyjna na świecie z możliwością ustawienia temperatury z precyzją do 1ºC. O utrzymanie temperatury podczas gotowania czy smażenia dba dwanaście czujników innowacyjnego systemu RTCSmp rozmieszczonych na całej powierzchni. Dzięki temu potrawa powstaje w bardzo krótkim czasie i nie traci wartości odżywczych. Dodatkową zaletą jest znikoma ilość ciepła wydostająca się na kuchnię, a także ogromna energooszczędność podczas procesu przygotowywania dań – mówił podczas pokazu przygotowania Strogonowa Tomasz Krake, szef korporacyjny Polski, Litwy, Łotwy i Estonii firmy Welbilt, producenta wysokiej jakości urządzeń kuchennych.
W drugim sektorze odwiedzający zapoznawali się z wyposażeniem sal restauracyjnych, barów oraz obiektów hotelowych. Tutaj zainteresowanie budziła stworzona specjalnie z myślą o targach maszyna do drinków, urządzenia do produkcji lodów i deserów czy designerskie ekspresy do kawy. Uwagę przykuwały reprezentacyjne mini browary, równie elegancko wyglądała porcelana, zjawiskowe kryształowe żyrandole czy bielizna stołowa. – Prezentujemy nowe kolekcje na rok 2017, w tym m.in. wzory komunijne i wielkanocne. Tradycją w polskiej gastronomii jest używanie w większości serwetek jednobarwnych, jednak staramy się przekonywać klientów do nakrywania stołów wzorzystymi kolekcjami. Pokazujemy jak niewielkim kosztem można dopasować wystrój restauracji stosownie do okazji lub pory roku – mówiła Julita Lewandowska, menedżer ds. sprzedaży spółki Duni Sales Poland, dostarczającej jednorazowe nakrycia stołu oraz opakowania do gastronomii.
Targowi goście chętnie przysiadali też w pokoju hotelowym zaaranżowanym przez firmę Andropol. Wśród nowości firmy, która może pochwalić się 110-letnią tradycją, znalazły się ręczniki barwione kadziowo. – To metoda, która pozwala na bezpieczne pranie w temperaturze 90ºC bez utraty koloru. Produkt powstał w wyniku zapotrzebowania zgłoszonego przez hotele posiadające spa – mówiła Katarzyna Bogdańska z działu promocji i reklamy. Dodała także, że EuroGastro to priorytetowe wydarzenie targowe dla firmy w ciągu roku, stąd pozyskiwanych jest wiele nowych kontaktów, a potem zamówień.
Kolejny sektor tworzyły żywność i napoje, cukiernictwo i lodziarstwo wykraczające poza dotychczasowe horyzonty smakowe. – Kierujemy nasz produkt do właścicieli restauracji dużych miast Polski i staramy się otworzyć ich na smaki południa. Chcemy pokazać włoską kulturę, w której oliwa jest osobnym składnikiem, a nie dodatkiem. Można ją też świetnie wyeksponować w lokalu – przekonywała do produktów Olio d’Autore Urszula Rzepczak, właścicielka firmy, a jednocześnie dziennikarka i sommelierka, która na targach spełniała swoje kulinarne pasje. Obok kuchni włoskiej skosztować można było wielu innych potraw, m.in.: francuskich gratinek, hiszpańskich tapas czy alzackich podpłomyków. Wachlarz produktów spożywczych zarówno mrożonych, jak i gotowych do spożycia był ogromny. Ponadto w targowym menu znalazł się szereg propozycji napojów: herbaty, wody mineralne, zdrowe soki i smoothies, wina czy alkohole rzemieślnicze. Prawdziwą rozkosz podniebienia zapewniały desery lodowe oraz słodkie wypieki.
Czas na prawdziwe espresso
Pobyt w sektorze kawowym pozwolił zebrać doświadczenia zarówno smakowe, jak i zawodowe. Duża liczba wystawców była potwierdzeniem, że w Polsce wciąż rozwija się kultura picia tego aromatycznego napoju, a wraz z nią profesjonalne doradztwo. – Stworzyliśmy Akademię Segafredo, żeby pomóc naszym klientom dbać o jakość serwowanej kawy. Dzięki temu mogą oni podnieść obroty lokalu wypracowane ze sprzedaży napojów kawowych nawet o 60%. W ramach Akademii funkcjonuje obecnie 4 trenerów baristów, którzy rozpoczynali swą działalność w dziale obsługi klienta. Takie przygotowanie pozwala im nie tylko wyszkolić personel, ale również skonstruować menu kawowe czy doradzić jaką mieszankę Segafredo dobrać do charakteru lokalu. W najbliższym czasie planujemy otworzyć w Warszawie centrum szkoleniowe, w którym będziemy przeprowadzać także szkolenia komercyjne – mówiła Joanna Sobyra, kierownik ds. marketingu z firmy Segafredo Zanetti Poland. Rozmówczyni przypomniała, że prawidłowo zrobione espresso ma na powierzchni puszystą piankę, tzw. cremę. Prawidłowe espresso zaparza się przez 25 sekund i powinno mieć objętość 25 ml. – Espresso bez cremy nie istnieje. Gdy idziemy do lokalu gastronomicznego i dostajemy piwo, w którym połowa kufla to piana, to natychmiast je zwracamy, prosząc o dolewkę do właściwej objętości. Z espresso jest podobnie, jednak polski konsument bardzo rzadko reklamuje nieprawidłowo przygotowaną kawę – mówiła Joanna Sobyra.
W specjalnej Strefie Coffee Village odbyły się bezpłatne warsztaty dla baristów, menedżerów kawiarni i restauracji oraz miłośników kawy. Alf Kramer, międzynarodowy ekspert ds. kawy, podczas szkoleń dla baristów z cup tastingu porównał kawę do wina. – Kawa ma różny smak, głębię, aromat. Osoby, które preferują słodkie smaki powinny otrzymać kawę z określonej mieszanki ziaren. Dobry barista doradzi klientowi gatunek, który będzie mu smakował – przekonywał.
Wartościowe szkolenia merytoryczne
Program Targów EuroGastro i WorldHotel wypełniony był szkoleniami merytorycznymi, które obejmowały tematykę zarządzania biznesem gastronomicznym i hotelowym. Chętnych nie brakowało, a miejsca trzeba było rezerwować z wyprzedzeniem. – Szkolenia Akademii Hotelarza skierowane są do kadry zarządzającej hoteli i inwestorów. Odbywają się cyklicznie i prowadzone są przez najlepszych ekspertów branżowych, liderów swoich dziedzin – mówiła Mira Włodarczyk, organizator spotkania poświęconego maksymalizacji zysku z działalności hotelowej. Jerzy Miklewski, właściciel firmy Projekt Hotel, podkreślił, że do sukcesu w hotelarstwie niezbędne jest myślenie kategoriami pokoi, omówił też najważniejsze mierniki biznesu hotelowego. Prelegent powiedział jak stworzyć budżet projektu oraz przedstawił dwie strategie wejścia na rynek. Uczestnicy spotkania zobaczyli na wykresach, od którego momentu hotel powinien stabilnie funkcjonować, a także jaki jest optymalny moment, aby go sprzedać.
Blisko 200 uczestników, głównie właścicieli i menedżerów restauracji, szefów kuchni oraz osób, które chcą rozpocząć biznes restauracyjny, wzięło udział w panelach gastronomicznych zorganizowanych przez firmę Vision for Business. Eksperci zdradzili jak w prosty sposób zwiększyć obrót restauracji o 20% w trzy miesiące oraz podpowiedzieli co zrobić, aby lokal przynosił zyski. – Opowiedzieliśmy uczestnikom o kluczowych elementach, które wpływają na zarządzanie kosztami i personelem w rentownej restauracji. Wykłady oparliśmy na naszym doświadczeniu oraz przykładach rozwiązań z najbardziej rentownych restauracji w Polsce – mówił Paweł Gruba menedżer zewnętrzny firmy V4B. – Ile osób, tyle problemów, dlatego poruszamy tematy, które usprawnią pracę zarówno tych restauracji, które dobrze sobie radzą, jak i tych, które potrzebują transformacji, aby poradzić sobie z aktualnymi wyzwaniami – dodał.
Już teraz serdecznie zapraszamy na 22. edycję Międzynarodowych Targów Gastronomicznych EuroGastro 2018 oraz 11. Międzynarodowe Targi Wyposażenia Obiektów Noclegowych WorldHotel 2018, które odbędą się w dniach 21-23 marca 2018 roku.
Mat. prasowe: Lawenda Public Relations