Polska żywność jest transportowana na cały świat

17 październik 2017

Polacy mają świadomość, że polskie produkty żywnościowe wygrywają jakością, ceną i często aspektem ekologicznym, zdrowotnym i przebijają się zarówno do konsumentów na polskich jak i coraz częściej zagranicznych rynkach.

Rosyjskie embargo na polską żywność, które obowiązuje już od dwóch lat, nie zahamowało wzrostu eksportu – wręcz przeciwnie -  Polacy nie załamali rąk nad zamykającym się rynkiem, tylko zaczęli szukać zupełnie nowych rynków zbytu. Działy marketingu i sprzedaży zaczęły robić research na globalnym rynku, by wkrótce otrzymywać zapytania ofertowe o produkty z rynków azjatyckich, amerykańskich czy krajów arabskich.

Z  miesiąca na miesiąc rośnie eksport produktów mlecznych ( mleko w  proszku, UHT) do takich krajów jak Algieria, Emiraty Arabskie, Indie, Cejlon, Salwador, Etiopia, Tajwan czy Australia. Polskie słodycze, ciastka i cukierki wysyłane są do Kamerunu, Nigerii, na Tajwan,  na Malediwy, a jaja kurze i borówki do krajów arabskich.

Łakomym kąskiem dla polskich producentów żywności, owoców i napojów stał się rynek azjatycki, a zwłaszcza Chiny, Singapur, Korea.

Polscy sadownicy od kilku lat wizytowani byli przez azjatyckich importerów owoców (głównie jabłek) z Singapuru czy Chin. Dziś ten właśnie kraj stał się numerem „1” jeśli chodzi o pożądany punkt docelowy dla polskich eksporterów. Chiny – ogromny rynek konsumencki, który nie może być porównywany chyba z żadnym innym, gdzie każda prowincja ma właściwie potencjał Polski – ulega nieustannym przemianom. Coraz większa jest bowiem świadomość zdrowego żywienia: zjadania większych ilości warzyw i owoców (najlepiej z ekologicznych upraw, chętnie importowanych) oraz żywności typu bio i eko.

To na rynek chiński próbują adresować swe produkty producenci płatków śniadaniowych typu fit, musli, suplementów diety, ciasteczek owsianych bez zastosowania cukru, produktów bezglutenowych. Za ekologiczne i zdrowe uważa się właśnie produkty polskiego pochodzenia ze względu na nasze położenie i przymioty przyrodniczych ekosystemów.

W sukurs producentom idą trendy transportowe: transport morski i lotniczy potrafią sprostać wymaganiom wyśrubowanych kryteriów jakościowych i  terminowości dostaw.

Produkty wymagające kontrolowanej temperatury wysyłane są do Azji drogą morską w kontenerach chłodniczych typu reefer. Żywność, która nie jest uzależniona od wpływów temperatury, płynie w  kontenerach  standardowych (dry van). Czas tranzytu do Chin morzem to około 35 dni.

W ostatnim czasie niemal wyrównały się stawki importowe i eksportowe. To wpłynęło na zmianę infrastruktury transportu morskiego, wykorzystywanej obecnie do transportu żywności, co sprzyja eksportowi i to w coraz większych ilościach. Na rynku pojawiły się duże frachtowce wprowadzane przez wiodących armatorów na przewozy morskie, co wpłynęło na obniżkę cen transportów w eksporcie.

Alternatywą do statku stała się kolej: w ciągu 14 dni możemy dostarczyć nasze produkty pociągiem w każde miejsce w Chinach. To niebagatelna różnica w przypadku zwracania uwagi na przydatność produktów do spożycia oraz oczywiście szybki cash flow.

2017-10-17-mm.jpg

Transport lotniczy uchodzi za najdroższy, ale oczywiście najszybszy. Tutaj produkty spożywcze wysyłane są standardowo, ale również w temperaturze kontrolowanej. Niezwykle popularny polski hit eksportowy jakim jest aronia (wysyłana pod postacią soku, liofilizowana) wylatuje do Korei z Warszawy lotem bezpośrednim – dostawa trwa z dnia na dzień, bez regulacji temperatury, która natomiast jest niezbędna w przypadku owoców miękkich typu borówka, malina.


Firma M&M air sea cargo SA ( polski oddział  M & M Militzer & Münch ) od ponad ćwierćwiecza działa w Polsce, była jedną z pierwszych firmą spedycyjnych z biurem w terminalu towarowym na Lotnisku Chopina w Warszawie. 

M&M air sea cargo  obsługuje dostawy realizowanych pomiędzy Polską ,a Stanami Zjednoczonymi, Bliskim i Dalekim Wschodem oraz Afryką. Doświadczenie ponad 25 lat i obsługa firm z najróżniejszych branż, świetna znajomość trendów i rynków pokazuje szczególny potencjał w najbliższych latach właśnie w branży spożywczej.

W 2015 roku wartość eksportu produktów żywnościowych z Polski osiągnęła poziom 23,6 mld euro, co oznacza ośmioprocentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

Artur Wojtczak, Business Development Manager w M&M air sea cargo SA

M&M air sea cargo  jest częścią Grupy Militzer & Münch International Holding AG. Firma obsługuje większość dostaw realizowanych pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi, Bliskim i Dalekim Wschodem oraz Afryką. Obecnie jej portfolio obejmuje transport lotniczy i morski, a także obsługę logistyczną projektów i organizację odpraw celnych.
M&M plasuje się na 10 miejscu w rankingu firm zajmujących się spedycją lotniczą w Polsce. W ubiegłych dwóch latach firma osiągnęła wzrost wolumenu zleceń transportowych o 19%.

Grupa M&M Militzer & Münch International Holding AG zatrudnia w sumie około 2000 osób w 100 lokalizacjach w ponad 25 krajach, świadczy globalne usługi transportu lotniczego i morskiego, a także drogowego i szynowego oraz obsługę logistyczną projektu wzdłuż osi wschód-zachód w Eurazji i Afryce Północnej. Utrzymując gęstą sieć placówek, spółka prowadzi działalność w Europie Zachodniej, Wschodniej, krajach Wspólnoty Niepodległych Państw, Bliskiego i Dalekiego Wschodu, a także w krajach Maghrebu. Firma, założona w 1880 roku, ma swoją siedzibę w St. Gallen w Szwajcarii.

Przeczytaj również:

Macfrut Academy, nowa lekcja wideo

17 wrzesień 2024
Profesor Bruno Mezzetti z Marche Polytechnic University opowie o wykorzystaniu markerów molekularnych, przewidywaniu genomicznym, nowych osiągnięciach w hodowli i o tym, w jaki sposób narzędzia bioinformatyczne mogą przyspieszyć innowację odmian. Nowa lekcja wideo na temat osiągnięć w produkcji truskawek, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów poprawy i utrzymania ich jakości, zostanie opublikowana w czwartek 19 września o 17:00 czasu włoskiego (UTC+2). »

Rozwiń swój biznes w Egipcie na targach Pacprocess MEA

17 wrzesień 2024
pacprocess MEA, Międzynarodowa Wystawa Przetwórstwa i Pakowania na Bliskim Wschodzie i w Afryce, to kompleksowa i bardzo ukierunkowana wystawa, która odpowiada na wymagania sektorów żywności, napojów, słodyczy, piekarni, farmaceutyków, kosmetyków, dóbr nieżywnościowych i przemysłowych w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki. Targi gromadzą lokalnych i międzynarodowych interesariuszy branży z całego łańcucha wartości, aby zaprezentować najnowocześniejsze technologie i nawiązać partnerstwa. »

XI Food Safety Congress

17 wrzesień 2024
Wyspecjalizowane prelekcje, ciekawe panele dyskusyjne oraz możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy ekspertami branży żywnościowej to zasadnicze elementy Kongresu Bezpieczeństwa Żywności. Ponadto wydarzenie jest doskonałą okazją do nawiązywania kontaktów biznesowych. Organizatorem Kongresu jest International Featured Standards (IFS), instytucja odpowiedzialna za powszechnie uznawaną na świecie certyfikację zapewnienia jakości i bezpieczeństwa produktów oraz PPH Ewa BIS Sp. z o.o. »
Partnerzy