Apetyt na ekologię i tradycję

26 styczeń 2016
Polacy coraz więcej uwagi przywiązują do żywności organicznej i produktów z certyfikatami. Równie chętnie sięgamy po żywność tradycyjną, lokalną czy pochodzącą „prosto od rolnika”.Rynek żywności ekologicznej w Polsce wciąż jest nienasycony, ale popyt na bio produkty rośnie bardzo szybko. Szacunkowa wartość tego rynku w naszym kraju wynosi około 700 mln złotych – co stanowi niespełna 0,3% całego sektora spożywczego.

„Polski rynek certyfikowanych, ekologicznych produktów wciąż jest rynkiem początkującym  w porównaniu z rynkami innych krajów UE, chociaż dynamika rozwoju  (ok. 20% rocznie) jest odczuwalna. Ten rynek jest wymagający, ale ma obiecujące perspektywy. Patrząc na tempo jego rozwoju w UE optymistycznie prognozujemy  przyszłość. Apetyt na ekologiczne produkty jeszcze długo w Polsce nie będzie zaspokojony, a zainteresowanie ekologiczną żywnością będzie nadal rosło” – mówi Katarzyna Kot, dyrektor marketingu firmy Pharmovit, która będzie jednym z wystawców specjalnej strefy EcoFood podczas III edycji Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw. 

W Polsce działa około 800 specjalistycznych sklepów ze zdrową żywnością. Funkcjonują one głównie w dużych miastach, choć rosnąca popularność żywności organicznej powoduje, że te sklepy coraz częściej przenoszą się również do mniejszych aglomeracji. Ponadto coraz częściej sieci handlowe i dyskonty wzbogacają ofertę o produkty z certyfikatami jakości, oznaczone ekologicznym liściem lub unijnymi znakami Chronione Oznaczenie Geograficzne, Chroniona Nazwa Pochodzenia, Gwarantowana Tradycyjna Specjalność.

Na wzrost spożycia produktów ekologicznych, tradycyjnych i regionalnych wpływ ma stopniowe podnoszenie świadomości polskich konsumentów odnośnie tych wyrobów – metod produkcji, zachowania dbałości o środowisko naturalne, niezmiennych od lat receptur, kontroli odpowiednich instytucji nad procesem wytwarzania. Polacy czerpią swoją wiedzę z licznych kampanii promocyjnych eksponujących walory tego typu żywności, pokazujących jej producentów, wyjaśniających skąd się bierze wyjątkowość danych produktów. Ponadto rozwojowi rynku żywności organicznej i tradycyjnej sprzyja większa dostępność tych produktów oraz ich spadająca cena.
Zainteresowanie ze strony konsumentów stymuluje producentów, którzy w ekologii czy tradycji dostrzegają szansę na rozwój.

„Obecnie w Polsce panuje moda na wyroby ekologiczne. Można nazwać to również modą na zdrowie. Każdy certyfikat zobowiązuje nas – producentów, do stawiania sobie poprzeczki coraz wyżej. Obecnie, chcąc pójść z duchem czasu, wymagającymi gustami konsumentów, a co za tym idzie, nowoczesnymi trendami na rynku żywności dążymy do wytwarzania produktów idealnych smakiem bez wykorzystywania wspomagaczy. Współpraca z rolnikami, którzy uprawiają warzywa w czystych rejonach Polski oraz doskonalenie przekazywanej z pokolenia na pokolenie receptury pozwala osiągnąć założony cel – produkt, do którego klienci nieustannie powracają”
– przekonuje Katarzyna Surowiec z tradycyjnej, rodzinnej firmy Ogródek Dziadunia.

Rosnące znaczenie tego typu żywności w Polsce i na świecie dostrzegli organizatorzy targów WorldFood Warsaw. Podczas III edycji wystawy odbędzie się specjalna strefa EcoFood dedykowana produktom organicznym i żywności z certyfikatami. Na producentów czeka specjalna oferta wystawiennicza, dużo możliwości biznesowych, a także bogaty program merytoryczny, który jednego dnia w całości będzie poświęcony ekologii.

„Strefa EcoFood to idealne miejsce zarówno do podtrzymywania  relacji z klientami, jak i do pozyskiwania nowych kontaktów biznesowych. Zapotrzebowanie na certyfikowane produkty ekologiczne wciąż rośnie a tego typu targi to bardzo dobre miejsce, żeby zaprezentować swoją ofertę, zwłaszcza że od początku 2016 roku wprowadziliśmy kilkanaście nowych produktów” – przekonuje Katarzyna Kot z firmy Pharmovit produkującej żywność bio i funkcjonalną.

III edycja biznesowych targów WorldFood Warsaw odbędzie się w dniach 19-21 kwietnia 2016 w Warszawskim Centrum EXPO XXI.

Więcej informacji: www.worldfood.pl

Przeczytaj również:

Pole testowe o powierzchni około 3000 m2 na targach Macfrut 2024

23 kwiecień 2024
Innowacje branży zostaną zaprezentowane na powierzchni około 3000 metrów kwadratowych, podzielonej na dwie hale: jedną przeznaczoną do uprawy owoców (Hala C1 - Agri Field Solution) i drugą do produkcji bezglebowej techniki, ogrodnictwo komercyjne i przemysłowe oraz mechanizacja (hala A1 – Machinery Solutions). Oba te obszary pozwalają odwiedzającym przekonać się na własne oczy, co mogą zastosować w praktyce we własnym gospodarstwie. »

Pierwsza edycja Fruit Attraction w Brazylii odzwierciedla potencjał brazylijskiego sektora owoców i warzyw

22 kwiecień 2024
Fruit Attraction, jedne z wiodących na świecie międzynarodowych targów branży owocowo-warzywnej, zakończyły swoją pierwszą edycję w Brazylii, na terenie São Paulo Expo. Trzydniowe wydarzenie zgromadziło cały łańcuch produkcyjny sektora, z obecnością 45 krajów i 8 stanów brazylijskich (São Paulo, Bahia, Pernambuco, Rio Grande do Norte, Maranhão, Pará, Espírito Santo i Paraná) oraz 12 000 gości . »

Nowe zabezpieczenia w branży spożywczej – ekologia w centrum uwagi

22 kwiecień 2024
Biorąc pod uwagę cele zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym, gdzie jednym z nim jest ograniczenie ilości odpadów opakowaniowych, coraz więcej firm poszukuje opakowań w pełni przyjaznych środowisku. Dlatego już dziś firma Silny&Salamon wprowadza zamknięcia do opakowań produktów spożywczych wykonane w całości z biomateriałów i nadające się do przetworzenia. »
Partnerzy