Turbulent times on the apple market.

21 listopad 2014

In particular, the declining consumption of apples and the Russian embargo are changing market flows. New markets are now becoming the focus of attention for European producer countries. Experts from Europe, North America and New Zealand perceive additional potential for Club varieties.
 
Bolzano, 21st November 2014 - Georg Kössler, President of the South Tyrolean Apple Consortium and Arnold Schuler, Provincial Agriculture Councilor both spoke of a difficult moment in the fruit business, touching even during their opening words on the challenges currently being faced. The bumper crop in Europe and the import embargo imposed by Russia present the marketing people with great challenges. Experts from the leading apple-growing areas around the world are tackling the central questions of marketing throughout this conference: Where is the consumption of the future going to come from? Where are the markets of the future, and how will market flows change?

"We must get out of Europe", stated Helwig Schwartau from Agrarmarkt Informationsgesellschaft, hitting the nail on the head. At present between 10 and 12 million tons of apples are grown in Europe annually, and this trend is a rising one. In particular in eastern Europe, the volume of cultivation will rise, despite the fact that consumption of apples continues to decline. The European markets - according to Schwartau - are saturated while the Russian borders for European apples are closed. The market flows will therefore be trending southwards, to North Africa, the Middle East and Asia. In the classic European markets, Schwartau does however perceive additional potential for Club varieties.

Gottfried Tappeiner, Professor at the University of Innsbruck advises the marketing specialists to focus on consumption patterns. According to him, one thing is clear: apples should replace non-apple products! Apples compete with various other snacks, so need to get more firmly anchored in the awareness of the consumer. 

The Russian embargo presents new challenges, especially for the Polish apple producers, confirmed Dominik Wozniak, from the Rajpol Cooperative (PL), simply because the main customer for Polish apples has severed its trade links.

Steve Lutz from the US sales and marketing organization CMI from Washington State spoke about the challenge facing the American apple market. Apple farming in the US has undergone profound changes: the number of producers has been declining sharply ever since 1997 and the cultivated area has also shrunk by one quarter while production volumes have remained the same. America is witnessing a similar decline in consumption to Europe. However, 'Club varieties' such as Honey Crisp, Pink Lady and Ambrosia remain popular, and demand is high. Nonetheless,
Steve Lutz views the issue of retaining long-term customer loyalty as a major challenge.

Peter Beaven, President of WAPA, also places great hopes in the Club varieties. At Interpoma he reported on the challenges on the New Zealand apple market.

Przeczytaj również:

Rejestracja na PROGNOFRUIT jest już otwarta – Budapeszt, Węgry

18 czerwiec 2024
Konferencja Prognosfruit to wiodące coroczne wydarzenie w Europie dla sektora jabłek i gruszek, gromadzące producentów z całej Europy i spoza niej. Po udanym powrocie do Trydentu w zeszłym roku, targi Prognosfruit 2024 odbędą się w Budapeszcie na Węgrzech w dniach 7–9 sierpnia 2024 r. Rejestracja jest już otwarta, a zainteresowane strony mogą rejestrować się za pośrednictwem strony internetowej Prognosfruit. »

Rejestracja do Europa 2024 rozpoczyna się wraz z ofertą Early Bird

17 czerwiec 2024
Degustatorzy branży F&B z całego świata mogą rozpocząć planowanie swojego udziału w targach Fi Europe 2024, które powrócą do Messe Frankfurt w dniach 19–21 listopada 2024 r. Ruszyła rejestracja na Fi Europe 2024, którego nie można przegapić w swoich harmonogramach, i skorzystać ze zniżki za wczesną rezerwację. Osoby, które zarejestrują się przed 14 lipca, kwalifikują się do stawki wprowadzającej w wysokości 49 EUR, która obejmuje wstęp na konferencję Fi Europe. »

Rejestracja handlowa otwarta dla Fruit Attraction 2024 i LIVEConnect

10 czerwiec 2024
rofesjonaliści z branży owocowo-warzywnej mogą teraz zakupić karnety dla zwiedzających na 16. edycję Fruit Attraction. Targi organizowane przez IFEMA MADRID i FEPEX odbędą się w dniach 8-10 października i po raz kolejny zgromadzą w Madrycie całą społeczność światowego przemysłu owocowo-warzywnego. Fruit Attraction oferuje różne możliwości wejścia, dostosowane do potrzeb odwiedzających. Od profesjonalnego karnetu jednodniowego (dziennego) do trzydniowego. »
Partnerzy