Nowe strategie eksportowe na WorldFood Warsaw

27 luty 2017
Unia Europejska jest najważniejszym rynkiem, na który Polska eksportuje 80% produktów. Najwięcej przyjmują od nas nasi zachodni sąsiedzi czyli Niemcy. Dużą rolę również odgrywają rynki wschodnie, ale to kraje azjatyckie: Chiny, Korea, Wietnam nabierają coraz to większego znaczenia. Polskie firmy odkryły również uroki rynku krajów arabskich i północnej Afryki gdzie coraz więcej podmiotów wysyła swoje produkty. Główna rolę odgrywa oczywiście żywiec, mięso i jego przetwory, następnie owoce, warzywa i ich przetwory oraz zboża i ich przetwory.

Dlatego naprzeciw tym trendom wychodzą właśnie Międzynarodowe Targi Żywności i Napojów WorldFood Warsaw, które skupiają biznes i ekspertów z wielu krajów. Wspierają je politycy oraz media krajowe i międzynarodowe. Ambicje organizatorów co do zasięgu i wielkości przedsięwzięcia ekspozycyjnego powiększają się z każdym rokiem. Celem targów jest tworzenie i dostarczanie wiedzy oraz doradzanie w zakresie posłużenia się nią w działaniach biznesowych. Poprzez tworzenie zaplecza dla dialogu, kontaktów, negocjacji i wymiany myśli organizatorzy zamierzają łączyć uczestników targów i ich partnerów biznesowych. Eksponowanie produktów, towarów, usług i koncepcji – to początek współpracy. Organizatorzy targów myślą o wsparciu umiejętności strategicznego wywalczania sobie silnej pozycji firm w łańcuchu dostaw. Potrzeba jest kooperacji na wielu płaszczyznach.
Według prognozy ekspertów KUKE szacunki popytu na towary z Polski w roku 2017 wskazują na zwiększenie sprzedaży do 188,9 mld euro tj. o 8%. Tempo wzrostu popytu dla poszczególnych rynków nie będzie już tak zróżnicowane jak w roku 2016. Najszybszego wzrostu eksportu oczekuje się po rynku Europy Wschodniej (około 10%). Wzrost sprzedaży do Niemiec szacowany jest na około 8,2% natomiast do pozostały krajów strefy euro na 8,5%.
W sytuacji, gdy firmy mają dobrą pozycję na swoich rynkach krajowych, zaczynają szukać rynku eksportowego i znajdują partnera branżowego, który chętnie poszerzy swoje portfolio produktowe, ale zaproponuje też swoje produkty w ramach wzajemności. To jest negocjowalne i policzalne, choćby w prostym rachunku terms of trade… ale, trzeba zmienić nawyki myślowe, otworzyć się na innowacje w organizowaniu kooperacji w łańcuchu i kooperacji w samym rynku docelowym. I takim stylom „biznesowania” targi WorldFood chcą patronować, pomagać, otwierać perspektywę biznesową – w rynku krajowym i w rynkach eksportowych.
Eksperci KUKE szacują, że w kolejnych miesiącach dynamika eksportu powinna się stopniowo poprawiać. Stabilizacja koniunktury u naszych głównych partnerów będzie temu sprzyjać. Kolejne rynki otwierające się na nasze towary prowadzą do normalizacji wymiany handlowej. Na wzrost dynamiki eksportu wskazują statystyki tyczące się poziomu zamówień.
Umowa gospodarczo-handlowa CETA to efekt niedawno zakończonych negocjacji między UE a Kanadą. Umowa zapewnia stronie europejskiej dużo więcej atrakcyjnych możliwości prowadzenia podmiotów gospodarczych w Kanadzie, a także na pewno przyczyni się do zwiększenia zatrudnienia w Europie. Celem umowy jest: zlikwidowanie ograniczeń w dostępie do zamówień publicznych, otwarcie rynku usług i stworzenie przewidywalnych warunków dla inwestorów. Można śmiało powiedzieć, że to dobra wiadomość dla każdego polskiego eksportera, a także polskiego konsumenta, który otrzyma tańsze produkty.
Perspektywy największego rozwoju dla polskich eksporterów zapewnia druga co wielkości gospodarka świata czyli Chiny. Region Azji Południowo-Wschodniej to ponad 600 mln potencjalnych konsumentów, którzy potrzebują towarów coraz lepszej jakości. Pomimo spadku w ostatnich latach wciąż jest to rynek dla polskich firm perspektywiczny. Powstała w 2015 roku wspólnota gospodarcza krajów Azji Południowo-Wschodniej ASEAN Community sprzyja powstawaniu głębszych stosunków handlowych. Jej celem była likwidacja ograniczeń celnych, poprawienie systemu transakcji elektronicznych, ulepszenie infrastruktury transportowej oraz zwiększenie udziału sektora prywatnego w gospodarce.
Spotkania B2B podczas targów WorldFood Warsaw, które odbędą się w dniach 11-13 kwietnia 2017 r. w EXPO XXI WARSZAWA będą doskonałą szansą dla tych, którzy zaplanowali rozpocząć współpracę z partnerami między innymi z Chin oraz dla tych, którzy już eksportują swoje produkty.

Przeczytaj również:

Konsorcjum Fresh Produce wzywa rząd do umożliwienia oficjalnych inspekcji

7 maj 2024
„Staliśmy się pośmiewiskiem Europy”: Szef konsorcjum Fresh Produce krytykuje strategię graniczną Wielkiej Brytanii Nigel Jenney, dyrektor naczelny konsorcjum Fresh Produce Consortium (FPC), potępił rozwiązanie graniczne przyjęte przez rząd Wielkiej Brytanii po brexicie. „Rząd w zręczny sposób stworzył najbardziej nieefektywną i kosztowną granicę na świecie” – stwierdziła Jenney. „Ta jedyna w życiu szansa została zaprzepaszczona”. »

Ulepszenia monitorowania Echinothrips dzięki nowej pułapce Bug-Scan® Green

6 maj 2024
Zaprojektowane z myślą o optymalizacji monitorowania, nowe pułapki samoprzylepne Bug-Scan® Green okazały się siedmiokrotnie bardziej atrakcyjne dla Echinothrips niż żółte lub niebieskie pułapki samoprzylepne. „W przypadku wciornastków, które rzadko latają, atrakcyjne lepkie pułapki są kluczem do skutecznego rozpoznania – zasadniczej części skutecznego programu kontroli IPM” – mówi Yannah Cornelis, menedżer produktu ds. monitorowania i rozpoznania. »

Caprichos del Paladar potwierdza sukces Burgood podczas 37. edycji Gourmets Show

30 kwiecień 2024
Murcjańska firma Caprichos del Paladar po raz kolejny podbiła publiczność swoimi ekskluzywnymi produktami podczas 37. Salonu Smakoszy. Ta edycja oznaczała konsolidację Burgood, innowacyjnego burgera z karczochami, który po przejściu innych międzynarodowych wydarzeń spotkał się z doskonałym przyjęciem na najbardziej ekskluzywnych targach wysokiej jakości żywności i napojów w Europie. »
Partnerzy