"Obecnie zmieniły się nie tyle wymagania konsumenta, co jego wiek", objaśnia Kurt Werth, organizator kongresu "Jabłko na świecie", który odbędzie się w ramach Interpoma 2016. "Na przykład w Niemczech - kontynuuje swą wypowiedź Werth - tradycyjny rynek zbytu dla wielu producentów jabłek, czyli starsze pokolenie, nie zostało całkowicie zastąpione przez nowe w takim sensie, że młodzi konsumują mniej jabłek. Musimy więc poszukiwać nowych rynków, takich jak Afryka Północna i wiele innych".
Polska przesuwa się na Zachód. Werth dzieli się jeszcze jedną obserwacją: "Nawet jeżeli eksport jabłek do Rosji miał dla Europy Zachodniej dość istotne znaczenie, utrzymujące się embargo popycha Polskę coraz bardziej na Zachód. Ostatnio odbyłem trzytygodniową podróż do Rosji, w trakcie której odwiedziłem wiele miast, a w supermarketach znajdowałem wyłącznie jabłka importowane z Nowej Zelandii".
Kolejnym zagadnieniem, które poruszył Werth, jest konieczność osiągnięcia dużej wydajności produkcji, by pokonać obecne i przyszłe wyzwania. "Jako że przewidywania na obecny rok są bardzo podobne do sytuacji w roku 2015, kluczowymi czynnikami są jakość i wydajność producentów".
Na uwagę zasługuje również aspekt odmian. Według danych Prognosofruit na terenie UE obserwuje się spadek zbiorów odmiany Golden Delicious (pozostającej mimo to jedną z najczęściej uprawianych odmian), sięgający 7% (czyli 2 364 000 ton) i Gala (1 329 000 ton, czyli spadek o 4%). Na trzecim stopniu podium uplasowała się odmiana
"Obecnie zmieniły się nie tyle wymagania konsumenta, co jego wiek", objaśnia Kurt Werth, organizator kongresu "Jabłko na świecie", który odbędzie się w ramach Interpoma 2016. "Na przykład w Niemczech - kontynuuje swą wypowiedź Werth - tradycyjny rynek zbytu dla wielu producentów jabłek, czyli starsze pokolenie, nie zostało całkowicie zastąpione przez nowe w takim sensie, że młodzi konsumują mniej jabłek. Musimy więc poszukiwać nowych rynków, takich jak Afryka Północna i wiele innych".
Polska przesuwa się na Zachód. Werth dzieli się jeszcze jedną obserwacją: "Nawet jeżeli eksport jabłek do Rosji miał dla Europy Zachodniej dość istotne znaczenie, utrzymujące się embargo popycha Polskę coraz bardziej na Zachód. Ostatnio odbyłem trzytygodniową podróż do Rosji, w trakcie której odwiedziłem wiele miast, a w supermarketach znajdowałem wyłącznie jabłka importowane z Nowej Zelandii".
Kolejnym zagadnieniem, które poruszył Werth, jest konieczność osiągnięcia dużej wydajności produkcji, by pokonać obecne i przyszłe wyzwania. "Jako że przewidywania na obecny rok są bardzo podobne do sytuacji w roku 2015, kluczowymi czynnikami są jakość i wydajność producentów".
Na uwagę zasługuje również aspekt odmian. Według danych Prognosofruit na terenie UE obserwuje się spadek zbiorów odmiany Golden Delicious (pozostającej mimo to jedną z najczęściej uprawianych odmian), sięgający 7% (czyli 2 364 000 ton) i Gala (1 329 000 ton, czyli spadek o 4%). Na trzecim stopniu podium uplasowała się odmiana Idared (1 064 000 ton przewidywanych w roku 2016), z szacowanym spadkiem rzędu 6%.Worth komentuje to następująco: "O ile przewidywania się potwierdzą, w tym roku będziemy mieć do czynienia mniej więcej z normalną produkcją. Ale uwaga! Obecnie myląca może być dyskusja wyłącznie o ilości bez poruszenia koncepcji jakości, gdyż ryzykuje się w ten sposób błędne wnioski. Odmiany klubowe, produkowane w kontrolowanych ilościach, takie jak Pink Lady, Kanzi i Jazz, osiągają już teraz trzykrotnie wyższe ceny w porównaniu do starych odmian, takich jak Golden i inne. Ta sama odmiana główna produkowana w Polsce, czyli Idared, osiąga jedną piątą wartości w porównaniu do wyżej wymienionych odmian klubowych. Oczywistym jest więc, że dyskusja o samych ilościach jest bardzo względna i może się okazać myląca, jeżeli nie uwzględni się innych ważnych czynników".Interpoma 2016 stanowi więc jedyną w swoim rodzaju okazję dla producentów jabłek, by porozmawiać o nowych rynkach, innowacjach technologicznych, wydajności logistycznej i nowych odmianach w branży, w której rok po roku wzrasta konkurencja pomiędzy krajami produkującymi jabłka.
Więcej informacji: www.interpoma.it/en
Facebook: www.facebook.com/Interpoma
LinkedIn: www.linkedin.com/company/interpoma-cultvation-storage-&-marketing-of-the-apple
Youtube Live-Channel Interpoma: https://www.youtube.com/interpoma
Interpoma Press Office c/o fruitecom
Elena Vincenzi; Stefania Duminuco
Interpoma Press Office c/o Fiera Bolzano
Cristina Pucher