Turecki najazd na Śląsk w październiku

26 czerwiec 2015

Turcja Polakom kojarzy się przede wszystkim ze słoneczymi wybrzeżami Alanyi i Bodrum. Kojarzymy również Stambuł – jako miasto dwóch kontynentów i plan akcji ostatniego filmu o Jamesie Bondzie, a o kuchni tureckiej wiemy, że króluje w niej kebab, ale z pewnością nie taki, jaki serwowany jest na polskich ulicach. Tymczasem Turcja to 19. gospodarka świata, potęga militarna i przede wszystkim duży wewnętrzny rynek z prawie 76 mln mieszkańców.

Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, to jedna z największych izb gospodarczych w kraju i organizator jednego z największych wydarzeń biznesowych dla sektora MŚP w Europie: Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach. W dniach 14-19 czerwca br., odbyła się misja gospodarcza reprezentacji regionu śląskiego do Turcji zorganizowana przez RIG w Katowicach wspólnie z Wydziałem Promocji, Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Ankarze. Celem misji było nawiązanie trwałej współpracy z rynkiem tureckim, podpisanie umów o wzajemnej współpracy oraz zaproszenie tureckiego biznesu do Polski na V EKMŚP, który odbędzie się w Katowicach w dniach 12-14 października 2015 roku.  

„Strategia rozwoju Turcji zakłada, że do 2023 r. (100-lecie Republiki) Turcja będzie 10-tą gospodarką świata pod względem wielkości wytworzonego PKB. Jest ona oparta na planie wzrostu eksportu i współpracy z partnerami zagranicznymi. Turcja pozostaje nadal głównym partnerem Polski z obszaru Bliskiego Wschodu i Azji. Według danych statystycznych za 2013 r., eksport do Turcji sytuował ją na 19 pozycji, a import z Turcji uplasował ten kraj na 20 miejscu. Eksportujemy przeważnie urządzenia mechaniczne i elektryczne, pojazdy, produkty przemysłu chemicznego  oraz gotowe artykuły spożywcze. Importujemy materiały i wyroby włókiennicze, pojazdy oraz urządzenia mechaniczne i elektryczne. Turcy bardzo pozytywnie wypowiadają się o naszym kraju i chętnie z nami współpracują, dlatego musimy to wykorzystać.” –  mówi Przemysław Grzywa, wiceprzewodniczący Komisji Rady RIG ds. międzynarodowej współpracy gospodarczej, organizator misji gospodarczej do Turcji.

Siłą tureckiego rynku są wysoki przyrost naturalny i rosnąca siła nabywcza ludności oraz powiązania handlowe i kapitałowe z państwami UE. Turcja jest bramą dla firm zainteresowanych Zakaukaziem, Azją Centralną i rynkami Bliskiego Wschodu. Niższe niż w Polsce bezrobocie, wysokie nakłady państwa na rozwój infrastruktury i wzrost PKB w ostatnich latach powodują, że jest to interesujący rynek dla inwestorów zagranicznych. Odnotowuje się potencjał wzrostu branż: motoryzacyjnej, budowlanej, energetycznej, ICT, rolno-spożywczej i agrotechnicznej, medycznej, ochrony środowiska oraz zbrojeniowej. 

Efektem misji jest nawiązanie szerokiej współpracy z tureckimi organizacjami reprezentującymi biznes, lokalnymi samorządami oraz administracją rządową. Katowicka Izba podpisała umowy o współpracy z Izbami Gospodarczymi z miast Tarsus i Mersin oraz zaprosiła przedsiębiorców z tych miast na Kongres w Katowicach. Doszło również do podpisania umowy o współpracy z największą Izbą przemysłową w Turcji z siedzibą w Ankarze, w której zrzeszonych jest ponad 7 tysięcy firm produkcyjnych z całego kraju. Śląska reprezentacja odbyła również spotkania z władzami miast, w których przebywała. W Ankarze padła ważna deklaracja chęci podpisania umowy o współpracy pomiędzy stolicami naszych krajów, do której może dojść podczas Kongresu MŚP w Katowicach. Podobną deklarację złożył zarząd KOSBEGU, rządowej agencji ds. wspierania MŚP, która pełni rolę podobną do Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu i obejmuje swoją jurysdykcją ponad 3,2 mln małych i średnich firm  w Turcji. Bardzo możliwe, że podczas Kongresu MŚP dojdzie do podpisania umowy o współpracy pomiędzy agencją KOSBEG i polskim PARP-em.    

„Turcja to ważny dla nas partner biznesowy i nieprzypadkowo zorganizowaliśmy misję gospodarczą właśnie do tego kraju. Październikowy Kongres MŚP, który organizujemy jako RIG jest nie tylko platformą wymiany myśli, doświadczeń i dobrych praktyk, ale przede wszystkim kontaktów handlowych  i zapowiada się, że w tym roku w Kongresie uczestniczyć będzie bardzo silna reprezentacja naszych partnerów z Turcji, zainteresowanych nawiązaniem współpracy z polskimi przedsiębiorcami” – komentuje Tomasz Zjawiony, Wiceprezes RIG i szef misji, w której oprócz przedsiębiorców brała również udział m.in. reprezentacja Urzędu Marszałkowskiego, Centrum Obsługi Importera i Eksportera i Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. 

Zdjęcie i mat. prasowe: Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach

Przeczytaj również:

Innowacje na Konferencji Maszynowej podczas TSW 2025

24 październik 2024
Podczas nadchodzących Targów Sadownictwa i Warzywnictwa (TSW 2025) w Kielcach, serdecznie zapraszamy do udziału w Konferencji Maszynowej, która odbędzie się 23 stycznia 2025. To wydarzenie, które zgromadzi ekspertów i entuzjastów nowoczesnych technologii ogrodniczych – idealne miejsce, by podzielić się swoją wiedzą, nawiązać kontakty i poznać najnowsze trendy w Ogrodnictwie 4.0 i 5.0. »

Macfrut Academy, nowa lekcja wideo na temat chilijskiej wiśni

23 październik 2024
Chilijski łańcuch dostaw wiśni jest tematem nowego odcinka Macfrut Academy, innowacyjnej platformy promowanej przez Macfrut. Spotkanie w czwartek, 24 października, o godz. 17:00 (czasu włoskiego) na lekcję wideo poświęconą jednemu z wiodących na świecie sektorów produkcji wiśni. Bardziej szczegółowo odcinek koncentruje się na procesie po zbiorach, ze szczególnym uwzględnieniem technologii, które umożliwiają eksport 90% tego owocu na całym świecie. »

PPWR, niepraktyczne i szkodliwe rozporządzenie dla całego łańcucha dostaw

21 październik 2024
Europejskie rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), przyjęte przez Parlament Europejski 24 kwietnia, znacząco wpływa na łańcuch dostaw świeżych owoców i warzyw, szczególnie tam, gdzie zakazuje stosowania opakowań plastikowych. Europejskie świeże owoce i warzywa są już sprzedawane luzem w 50% przypadków, a opakowania plastikowe stosowane w tym sektorze stanowią zaledwie 1,5% wszystkich opakowań żywności. »
Partnerzy