Manipulacje dotyczą co 3 ciężarówki

23 maj 2017

Wypowiedź: Mateusz Włoch, ekspert INELO w zakresie szkolenia międzynarodowych służb kontrolnych.

30-35 proc. samochodów ciężarowych podlega manipulacjom – tak szacuje Komisja Europejska. To oznacza, że w co trzecim pojeździe dochodzi do oszustw dotyczących rejestrowania czasu pracy oraz odpoczynku. Kierowcy najczęściej stosują tzw. jazdę bez obowiązkowej karty, nielegalne używanie kart innych pracowników czy też korzystają z magnesu, który zakłóca działanie impulsatora tachografu.

- Każda manipulacja polega na tym, żeby pojazd się przemieszczał, a kierowca rejestrował na tachografie odpoczynek – mówi newsrm.tv Mateusz Włoch, ekspert INELO w zakresie szkolenia międzynarodowych służb kontrolnych.

We wtorek, 23 maja na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego odbyła się pierwsza konferencja z cyklu „Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego. Łódź chroni …”, poświęcona tzw. niechronionym uczestnikom ruchu. Jak wskazywali prelegenci spotkania, spośród 1713 wypadków mających miejsce w 2016 r. w Łodzi, aż 265 było z udziałem pieszych. Przedstawiciele Policji oraz eksperci branży transportowej alarmują do kierowców o przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, jednocześnie wskazując na możliwość wykrywania manipulacji  poprzez inteligentne systemy transportowe.

Podczas konferencji, przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji, a także eksperci z branży transportowej  wskazywali, że na rynku polskim dostępne są już nowoczesne rozwiązania z zakresu telematyki i informatyki, mogące zminimalizować wysoki współczynnik wypadków drogowych, spowodowanych z powodu manipulacji kierowców.

- Przykładowe manipulacje, jakie możemy wskazać, to idąc od tych najprostszych: niewłożenie karty kierowcy do tachografu, czyli tzw. jazda bez karty, nielegalne używanie kart innych kierowców, czyli rejestrowanie swojego czasu pracy na innych kartach, np. brata, szefa czy innej osoby z danej firmy. Innymi manipulacjami, bardzo często stosowanymi i najtańszymi dla samego kierowcy, jest tzw. magnes, który zakłóca działanie impulsatora tachografu – wymienia Mateusz Włoch, ekspert w zakresie szkolenia międzynarodowych służb kontrolnych – Bardzo często inspekcje do walki z manipulacjami wykorzystują oprogramowanie takie jak TachoScan Control. Korzystają z niego np. inspekcja BAG w Niemczech czy DVSA w Wielkiej Brytanii.

Międzynarodowa współpraca

Jak podkreślali prelegenci łódzkiej konferencji, eliminowanie manipulacji w pojazdach to jeden z priorytetów nie tylko polskich, ale i europejskich inspekcji kontrolnych.

Wyrazem międzynarodowej współpracy było ubiegłotygodniowe sympozjum w Brukseli. Głównym organizatorem spotkania była belgijska policja, a wśród zaproszonych prelegentów, jako jedyny przedstawiciel sektora prywatnego, znalazła się pochodząca z Polski firma INELO. Ponadto, w trakcie warsztatów grono ekspertów pracowało na oprogramowaniu, które zostało w pełni opracowane przez polskich programistów.

- Celem spotkania była wymiana informacji i doświadczeń pomiędzy poszczególnymi instytucjami kontrolnymi odnośnie oszustw na tachografach oraz możliwych metod ich wykrywania. Dzięki współpracy z europejskimi służbami rozwijamy się, prezentujemy nowe rozwiązania, a co najważniejsze wspólnie przyczyniamy się do poprawy bezpieczeństwa zarówno na polskich jak i międzynarodowych drogach – mówi Małgorzata Stocerz, ekspert INELO ds. obsługi służb kontrolnych.

Materiały prasowe: NEWSRM.TV

Przeczytaj również:

Seminarium biznesowe

19 luty 2018
„Inicjatywa Pasa i Szlaku - rola Hongkongu.Możliwości pozyskiwania inwestorów dla projektów infrastrukturalnych w Polsce.” 22 lutego 2018 (czwartek), godz. 11 - 14, Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa. Seminarium przeznaczone jest dla osób odpowiedzialnych za inwestycje i promocję eksportu w swoich firmach i instytucjach. Ma na celu zaproszenie do realizacji inwestycji infrastrukturalnych wspólnie z chińskimi partnerami biznesowymi oraz prezentację Hongkongu jako bramy do Paostwa Środka dla polskich eksporterów. »

Dam pracę w gospodarstwie sadowniczym

10 luty 2018
Poszukujemy kandydata do pracy w gospodarstwie sadowniczym o powierzchni 15 ha (jabłonie) w okolicy Grójca. Zakres Obowiązków: - koordynowanie prac w gospodarstwie według ustalonego harmonogramu, - nadzór, rozliczanie i organizowanie pracy pracownikom najemnym w sezonie, - prowadzenie prac agrotechnicznych w ciągu sezonu wegetacyjnego (cięcie, nawożenie, ochrona, nawadnianie, zbiór, przechowywanie, itp.) »

Port Gdańsk – wrota Europy otwierają się na Azję

6 luty 2018
W ostatnich latach Port Gdańsk istotnie wzmocnił swoje znaczenie na arenie międzynarodowej. Ambicją zarządzającego nim ZMPG jest osiągnięcie do 2020 roku pozycji najważniejszego ośrodka transportowego w regionie m.in. poprzez dynamiczny rozwój przeładunków kontenerowych. Dla Portu Gdańsk kluczowym partnerem w tym obszarze są rynki azjatyckie. Port Gdańsk z roku na rok coraz silniej konkuruje z największymi głębokomorskimi portami Europy Zachodniej. W przyszłości ma szanse stać się największym portem Bałtyku. »
Partnerzy