Manipulacje dotyczą co 3 ciężarówki

23 maj 2017

Wypowiedź: Mateusz Włoch, ekspert INELO w zakresie szkolenia międzynarodowych służb kontrolnych.

30-35 proc. samochodów ciężarowych podlega manipulacjom – tak szacuje Komisja Europejska. To oznacza, że w co trzecim pojeździe dochodzi do oszustw dotyczących rejestrowania czasu pracy oraz odpoczynku. Kierowcy najczęściej stosują tzw. jazdę bez obowiązkowej karty, nielegalne używanie kart innych pracowników czy też korzystają z magnesu, który zakłóca działanie impulsatora tachografu.

- Każda manipulacja polega na tym, żeby pojazd się przemieszczał, a kierowca rejestrował na tachografie odpoczynek – mówi newsrm.tv Mateusz Włoch, ekspert INELO w zakresie szkolenia międzynarodowych służb kontrolnych.

We wtorek, 23 maja na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego odbyła się pierwsza konferencja z cyklu „Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego. Łódź chroni …”, poświęcona tzw. niechronionym uczestnikom ruchu. Jak wskazywali prelegenci spotkania, spośród 1713 wypadków mających miejsce w 2016 r. w Łodzi, aż 265 było z udziałem pieszych. Przedstawiciele Policji oraz eksperci branży transportowej alarmują do kierowców o przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, jednocześnie wskazując na możliwość wykrywania manipulacji  poprzez inteligentne systemy transportowe.

Podczas konferencji, przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji, a także eksperci z branży transportowej  wskazywali, że na rynku polskim dostępne są już nowoczesne rozwiązania z zakresu telematyki i informatyki, mogące zminimalizować wysoki współczynnik wypadków drogowych, spowodowanych z powodu manipulacji kierowców.

- Przykładowe manipulacje, jakie możemy wskazać, to idąc od tych najprostszych: niewłożenie karty kierowcy do tachografu, czyli tzw. jazda bez karty, nielegalne używanie kart innych kierowców, czyli rejestrowanie swojego czasu pracy na innych kartach, np. brata, szefa czy innej osoby z danej firmy. Innymi manipulacjami, bardzo często stosowanymi i najtańszymi dla samego kierowcy, jest tzw. magnes, który zakłóca działanie impulsatora tachografu – wymienia Mateusz Włoch, ekspert w zakresie szkolenia międzynarodowych służb kontrolnych – Bardzo często inspekcje do walki z manipulacjami wykorzystują oprogramowanie takie jak TachoScan Control. Korzystają z niego np. inspekcja BAG w Niemczech czy DVSA w Wielkiej Brytanii.

Międzynarodowa współpraca

Jak podkreślali prelegenci łódzkiej konferencji, eliminowanie manipulacji w pojazdach to jeden z priorytetów nie tylko polskich, ale i europejskich inspekcji kontrolnych.

Wyrazem międzynarodowej współpracy było ubiegłotygodniowe sympozjum w Brukseli. Głównym organizatorem spotkania była belgijska policja, a wśród zaproszonych prelegentów, jako jedyny przedstawiciel sektora prywatnego, znalazła się pochodząca z Polski firma INELO. Ponadto, w trakcie warsztatów grono ekspertów pracowało na oprogramowaniu, które zostało w pełni opracowane przez polskich programistów.

- Celem spotkania była wymiana informacji i doświadczeń pomiędzy poszczególnymi instytucjami kontrolnymi odnośnie oszustw na tachografach oraz możliwych metod ich wykrywania. Dzięki współpracy z europejskimi służbami rozwijamy się, prezentujemy nowe rozwiązania, a co najważniejsze wspólnie przyczyniamy się do poprawy bezpieczeństwa zarówno na polskich jak i międzynarodowych drogach – mówi Małgorzata Stocerz, ekspert INELO ds. obsługi służb kontrolnych.

Materiały prasowe: NEWSRM.TV

Przeczytaj również:

Dlaczego São Paulo?

7 czerwiec 2018
Położony na południowym wschodzie Brazylii, zamieszkały przez 42 mln mieszkańców stan São Paulo jest największym ośrodkiem gospodarczo-przemysłowym na południowej półkuli. W samym stanie São Paulo generowane jest ponad 33% brazylijskiego PKB, które wartością przewyższa PKB krajów takich jak Argentyna, Indonezja, Holandia czy Turcja. Skumulowane jest tu również 43% sektora usługowego całego kraju. São Paulo jest trzecim co do wielkości miastem na świecie oraz przemysłowo-handlowym centrum Brazylii. »

Nowy projekt międzynarodowego łańcucha dostaw

25 maj 2018
Grupa Besana, będąca światowym liderem w produkcji orzechów i suszonych owoców, prezentuje model zintegrowanego rozwoju, którego celem jest zwiększenie produkcji na zasadach partnerskich. Realizowane są inwestycje o wartości 2 milionów euro. Celem jest zwiększenie upraw orzechów włoskich, orzechów laskowych i migdałów, tworząc projekt łańcucha dostaw z udziałem producentów z Europy Środkowej i Azji Środkowej. »

Tesco Polska ograniczyło ilość marnowanej żywności o 33% rok do roku

18 maj 2018
Tesco ponownie publikuje dane dotyczące skali marnowania żywności – nadal pozostając jedyną siecią handlową w Polsce raportującą tego typu dane. Zgodnie z zestawieniem za miniony rok finansowy, firma zmniejszyła ilość wyrzucanej żywności o 33% rok do roku, jednocześnie przekazując 2 245 ton niesprzedanych pełnowartościowych nadwyżek żywności Bankom Żywności, Caritas Polska i lokalnym organizacjom charytatywnym. »
Partnerzy