Tesco Polska ograniczyło ilość marnowanej żywności o 33% rok do roku

18 maj 2018
Tesco ponownie publikuje dane dotyczące skali marnowania żywności – nadal pozostając jedyną siecią handlową w Polsce raportującą tego typu dane. Zgodnie z zestawieniem za miniony rok finansowy, firma zmniejszyła ilość wyrzucanej żywności o 33% rok do roku, jednocześnie przekazując 2 245 ton niesprzedanych pełnowartościowych nadwyżek żywności Bankom Żywności, Caritas Polska i lokalnym organizacjom charytatywnym. Jak informuje Tesco, by skutecznie pracować nad zmniejszaniem skali marnowania żywności, konieczne jest dokładne poznanie jego źródeł i głównych obszarów – czego efektem są publikowane dane.

Raport ukazuje dokładny obraz ilości nadwyżek i strat żywnościowych. Dzięki temu firma jest w stanie podjąć skuteczniejsze działania dla jeszcze głębszego zredukowania ilości odpadów i zwiększenia ilości żywności przekazywanej do organizacji charytatywnych. W roku finansowym 2017/18 Tesco Polska sprzedało 1 097 610 ton żywności, z czego  12 377 ton nie zostało sprzedanych konsumentom (nadwyżki żywności). Wskaźnik ten zawiera żywność, która nie jest bezpieczna do spożycia przez ludzi, żywność nadającą się do spożycia i przekazaną oraz produkty przeznaczone na karmę dla zwierząt, a także odpady żywnościowe, które podlegają utylizacji.
W porównaniu do poprzedniego roku, ilość zmarnowanej żywności (nadwyżka minus darowizny i pasza dla zwierząt) w Polsce zmniejszyła się o 33%, z 15 229 ton do 10 129 ton. W tym samym czasie Tesco Polska przekazało o 39% więcej nadwyżek żywności do organizacji charytatywnych w porównaniu do poprzedniego roku.  Z 4 448 ton niesprzedanych nadwyżek żywności nadających  się do spożycia przez ludzi 2 245 ton zostało przekazanych do Banków Żywności, Caritas Polska oraz lokalnych organizacji charytatywnych, co oznacza, że w Polsce przekazano 50% nadwyżek nadającej się do spożycia żywności.
„Wierzymy, że żywność, która nadaje się do spożycia, nie powinna być marnowana. Zrobiliśmy w tym obszarze ogromny krok do przodu, ale wciąż chcemy pracować nad zmniejszaniem skali marnowania. Wielkim wsparciem są sami pracownicy Tesco Polska, bez zaangażowania których firma nie osiągnęłaby tak dobrych wyników. Wiemy jak ważni są nasi partnerzy społeczni – Banki Żywności, Caritas Polska i lokalne organizacje charytatywne, dzięki którym wspólnie ratujemy żywność przed zmarnowaniem. Mamy nadzieję, iż do naszej inicjatywy związanej z pełną transparentnością w obszarze strat żywności przyłączą się także inni detaliści i firmy spożywcze” – powiedział Martin Behan, dyrektor zarządzający Tesco Polska.
W minionym roku Tesco w regionie Europy Środkowej usprawniło procesy prognozowania ilości i zamawiania towarów, aby lepiej zarządzać produktami przy uwzględnieniu ich terminów przydatności do spożycia. To pozwoliło na zmniejszenie o 15% niesprzedanych nadwyżek żywności. Jednocześnie firma zwiększyła ilość nadwyżek żywności przekazywanych do Banków Żywności i lokalnych organizacji charytatywnych. Dzięki temu podejściu oraz dzięki zaangażowaniu pracowników, całkowita ilość marnowanej żywności w sklepach i centrach dystrybucji Tesco w Europie Środkowej zmniejszyła się z 54 102 ton w roku 2016/17 do 38 054 ton w roku 2017/18, co oznacza redukcję o 30%. Łącznie Tesco przekazało 10 639 ton swoich niesprzedanych nadwyżek żywności na rynku czeskim, węgierskim, polskim i słowackim, co stanowi odpowiednik ponad 25 milionów posiłków przekazanych potrzebującym.
Obecnie w Europie Środkowej ponad 600 sklepów Tesco, przekazuje nadwyżki żywności organizacjom charytatywnym. W Polsce ponad 270 sklepów przekazuje nadwyżki potrzebującym za pośrednictwem Polskiej Federacji Banków Żywności, Caritas Polska i lokalnych organizacji pomocowych. Celem Tesco jest, aby do 2020 r. wszystkie sklepy w Europie Środkowej były gotowe przekazywać nadwyżki żywności organizacjom charytatywnym.
W ubiegłym roku Tesco wprowadziło także linię Perfectly Imperfect, czyli warzywa i owoce o nieregularnych kształtach czy nieperfekcyjnym wyglądzie, tym samym pomagając w zmniejszaniu strat żywności bezpośrednio u jej producentów. Tesco współpracuje również ze swoimi dostawcami w zakresie skutecznej dystrybucji nadwyżek w czasie plonów. Co więcej, firma umożliwiła swoim partnerom  handlowym kontakt w sprawie wspólnej walki z marnowaniem żywności w ramach dedykowanej infolinii „Supplier Helpline” w Europie Środkowej.

Mat. prasowe: Gardenofwords

Przeczytaj również:

Sezon na arbuzy i melony | FRESH ENERGY

23 maj 2024
Fresh Energy oferuje produkty pochodzące ze swojego gospodarstwa, w którym uprawiane są świeże produkty najwyższej jakości, zgodnie z najsurowszymi standardami jakości. Pozwala to zachować kontrolę nad każdym etapem procesu, od nasion po półkę, zapewniając klientom najświeższe i najbardziej aromatyczne produkty. Uprawa Fresh Energy obejmuje 10 dzień Ramadanu CITY, Dar El Salam 1 i 2, AL Alamein i Al Ismailia na glebie bogatej w minerały, »

GPG wprowadza na rynek nową genetykę jeżyn

22 maj 2024
Global Plant Genetics (GPG) i polski program hodowli Rubusa Niwa właśnie zawarły umowę licencyjną na dwie nowe odmiany jeżyny pierwiosnkowej. Umowa dotyczy reprezentowania przez GPG odmian Maryna i Juhas na szeregu terytoriów międzynarodowych. Światowy przemysł jeżynowy rośnie nieprzerwanie od wielu lat i niezwykle istotne jest wprowadzenie na rynek ulepszonych odmian, które pomogą w tym rozwoju i jeszcze bardziej go przyspieszą »

Interpera2024: skupienie się na wizytach technicznych

22 maj 2024
Interpera 2024 zgromadzi międzynarodowy sektor gruszek w dniach 26–27 czerwca w Óbidos w Portugalii. Oprócz głównego dnia konferencji organizatorzy przygotowali gruszkowe wizyty techniczne, których po prostu nie można przegapić! Uczestnicy zapoznają się z uprawą i ochroną gruszek w Portugalii. Program będzie łączył wymianę wiedzy i wizyty w firmach. Uczestnicy Interpera 2024 zostaną przeniesieni do serca regionu gruszkowego Rocha, w obszar znany jako Oeste, gdzie koncentruje się 90% produkcji. »
Partnerzy