Port Gdańsk – wrota Europy otwierają się na Azję

6 luty 2018
W ostatnich latach Port Gdańsk istotnie wzmocnił swoje znaczenie na arenie międzynarodowej. Ambicją zarządzającego nim ZMPG jest osiągnięcie do 2020 roku pozycji najważniejszego ośrodka transportowego w regionie m.in. poprzez dynamiczny rozwój przeładunków kontenerowych. Dla Portu Gdańsk kluczowym partnerem w tym obszarze są rynki azjatyckie.
Port Gdańsk z roku na rok coraz silniej konkuruje z największymi głębokomorskimi portami Europy Zachodniej. W przyszłości, dzięki dalekosiężnym planom modernizacyjnym, ma szanse stać się największym portem Bałtyku. Już teraz Port plasuje się w czołówce pod względem przeładunków w regionie. W pierwszym półroczu 2017 roku zanotował najlepszy w swojej historii wynik, obsługując ponad 18,5 mln ton towarów. Ogromną rolę w tym sukcesie ogrywają przeładunki kontenerowe.
Nie bez powodu zatem Port Gdańsk znalazł się w tegorocznym zestawieniu World Top Container Ports 2017. Jest to głównie zasługa rozbudowanego terminalu DCT, dzięki któremu Port stał się jednym z największych hubów kontenerowych w basenie Morza Bałtyckiego. Wiele ładunków, które do tej pory trafiały do portów Morza Północnego, teraz przeładowywanych jest w Gdańsku.
Wzrastające znaczenie Portu Gdańsk to m.in. efekt ogromnego zainteresowania krajów azjatyckich (w szczególności Chin) rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Azja jest mocno ukierunkowana na współpracę z tą częścią Europy, również z racji prężnie rozwijającej się wymiany handlowej, w której Port Gdańsk przoduje dzięki regularnym połączeniom kontenerowym przy bardzo konkurencyjnych cenach przeładunku. Przykładowo koszt wysyłki jednego kontenera czterdziestostopowego z Chengdu do Łodzi przez Gdańsk wynosi 4371 USD. Jednak jeżeli zdecydujemy się na transport za pośrednictwem Hamburga, wzrośnie on do  6523 USD, a za pośrednictwem Antwerpii – do 6825 USD. Dlatego też Port Gdańsk, oferujący wysoką jakość obsługi oraz dostęp do rozwiniętej sieci szlaków lądowych jest coraz ważniejszym punktem na mapie europejsko – azjatyckiej wymiany handlowej.
Silna pozycja Portu ma swoje odzwierciedlenie w zacieśnianiu się relacji ZMPG z największymi podmiotami rynku usług portowych na świecie. W październiku 2017 roku Port Gdańsk podpisał deklarację o współpracy obejmującą 12 portów o globalnym znaczeniu. Były to, oprócz Gdańska, Antwerpia, Barcelona, Kopenhaga, Hamburg, Incheon, Klang, Sohar, Zebruggee, Rotterdam, Kolomb oraz Shenzhen. Dokument zakłada pogłębienie kooperacji w celu ciągłego polepszania i rozwijania elektronicznej platformy wymiany danych. Proces ten będzie miał istotny wpływ na usprawnienie przepływów na morskich szlakach kontenerowych pomiędzy Azją a Europą.

2018-02-05-port2.jpg

Na przestrzeni najbliższych lat pozycja Portu Gdańsk ulegnie dalszemu wzmocnieniu. Ważną rolę odegra tutaj tworzenie się tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, w ramach którego Gdańsk ma stanowić końcowe ogniwo azjatycko – europejskich łańcuchów dostaw. Warto zwrócić uwagę, że już obecnie Chiny plasują się na trzecim miejscu w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Portu Gdańsk, biorąc pod uwagę kraj pochodzenia i przeznaczenia ładunków obsługiwanych przy nabrzeżach portu.
Aby sprostać wzrastającemu popytowi na usługi portowe, w szczególności dla przeładunków kontenerowych, ZMPG planuje budowę Portu Centralnego. Będzie on stanowić jedną z największych w regionie infrastruktur głębokowodnych. Port Centralny pozwoli pełnić Polsce rolę północnej bramy Europy, przez którą przechodzić będzie znacząca część dóbr importowanych do Unii Europejskiej z Dalekiego Wschodu. ZMPG planuje ukończenie całości tej inwestycji do 2028 roku Tworzenie dokumentacji projektu ma się rozpocząć w 2019 roku, a rok później planowany jest pierwszy etap realizacji.

Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

Przeczytaj również:

Wrześniowa promocja sprzedaży stoisk na VI edycję WorldFood Poland

19 wrzesień 2018
Kolejna edycja Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Poland (do niedawna – WorldFood Warsaw), odbędzie się w dniach 7-9 marca 2019 r. tradycyjnie w Warszawskim Centrum EXPO XXI, a firmy, które zgłoszą chęć uczestnictwa w wydarzeniu już teraz, mogą liczyć na spore zniżki. Oferta „early birds” obowiązuje dla zgłoszeń przysłanych do końca września 2018. Poza preferencyjnymi cenami, stali wystawcy mają możliwość wyboru dogodnej lokalizacji swojego stoiska. »

Cydr zbliża i inspiruje

16 wrzesień 2018
Podczas cydrowego Przyjęcia w sadzie 500 nieznajomych spotkało się przy wspólnych stołach z okazji 5. urodzin Lubelskiego Święta Młodego Cydru. Wieczorem ponad 10 tys. osób bawiło się razem na finałowym koncercie trasy Cydr Lubelski Spragnieni Lata. To była rekordowa i najbardziej niezwykła edycja Lubelskiego Święta Młodego Cydru. Z okazji 5. urodzin na Placu przed Centrum Kultury odbył się ogromny jabłkowo-cydrowy piknik. Mieszkańcy Lublina spróbowali kilkunastu różnych cydrów od małych i dużych producentów. »

Rynek warzyw w UE

6 wrzesień 2018
Według nieostatecznych danych Eurostatu zbiory warzyw w UE w 2017 r. były większe niż w roku poprzednim o 0,8% i wyniosły 66 mln ton. Spośród liczących się producentów we Wspólnocie wzrosły zbiory w Holandii, Niemczech, Rumunii, Polsce i we Włoszech, a mniejsze były we Francji, w Wielkiej Brytanii i na Węgrzech. Na poziomie ok. 15 mln ton pozostały zbiory w Hiszpanii, największym producencie warzyw w UE. Produkcja pomidorów dominujących w unijnej produkcji warzyw wzrosła o 2,0% do 18,3 mln ton. »
Partnerzy