Port Gdańsk – wrota Europy otwierają się na Azję
6 luty 2018
W ostatnich latach Port Gdańsk istotnie wzmocnił swoje znaczenie na arenie międzynarodowej. Ambicją zarządzającego nim ZMPG jest osiągnięcie do 2020 roku pozycji najważniejszego ośrodka transportowego w regionie m.in. poprzez dynamiczny rozwój przeładunków kontenerowych. Dla Portu Gdańsk kluczowym partnerem w tym obszarze są rynki azjatyckie.
Port Gdańsk z roku na rok coraz silniej konkuruje z największymi głębokomorskimi portami Europy Zachodniej. W przyszłości, dzięki dalekosiężnym planom modernizacyjnym, ma szanse stać się największym portem Bałtyku. Już teraz Port plasuje się w czołówce pod względem przeładunków w regionie. W pierwszym półroczu 2017 roku zanotował najlepszy w swojej historii wynik, obsługując ponad 18,5 mln ton towarów. Ogromną rolę w tym sukcesie ogrywają przeładunki kontenerowe.
Nie bez powodu zatem Port Gdańsk znalazł się w tegorocznym zestawieniu World Top Container Ports 2017. Jest to głównie zasługa rozbudowanego terminalu DCT, dzięki któremu Port stał się jednym z największych hubów kontenerowych w basenie Morza Bałtyckiego. Wiele ładunków, które do tej pory trafiały do portów Morza Północnego, teraz przeładowywanych jest w Gdańsku.
Wzrastające znaczenie Portu Gdańsk to m.in. efekt ogromnego zainteresowania krajów azjatyckich (w szczególności Chin) rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Azja jest mocno ukierunkowana na współpracę z tą częścią Europy, również z racji prężnie rozwijającej się wymiany handlowej, w której Port Gdańsk przoduje dzięki regularnym połączeniom kontenerowym przy bardzo konkurencyjnych cenach przeładunku. Przykładowo koszt wysyłki jednego kontenera czterdziestostopowego z Chengdu do Łodzi przez Gdańsk wynosi 4371 USD. Jednak jeżeli zdecydujemy się na transport za pośrednictwem Hamburga, wzrośnie on do 6523 USD, a za pośrednictwem Antwerpii – do 6825 USD. Dlatego też Port Gdańsk, oferujący wysoką jakość obsługi oraz dostęp do rozwiniętej sieci szlaków lądowych jest coraz ważniejszym punktem na mapie europejsko – azjatyckiej wymiany handlowej.
Silna pozycja Portu ma swoje odzwierciedlenie w zacieśnianiu się relacji ZMPG z największymi podmiotami rynku usług portowych na świecie. W październiku 2017 roku Port Gdańsk podpisał deklarację o współpracy obejmującą 12 portów o globalnym znaczeniu. Były to, oprócz Gdańska, Antwerpia, Barcelona, Kopenhaga, Hamburg, Incheon, Klang, Sohar, Zebruggee, Rotterdam, Kolomb oraz Shenzhen. Dokument zakłada pogłębienie kooperacji w celu ciągłego polepszania i rozwijania elektronicznej platformy wymiany danych. Proces ten będzie miał istotny wpływ na usprawnienie przepływów na morskich szlakach kontenerowych pomiędzy Azją a Europą.
Na przestrzeni najbliższych lat pozycja Portu Gdańsk ulegnie dalszemu wzmocnieniu. Ważną rolę odegra tutaj tworzenie się tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, w ramach którego Gdańsk ma stanowić końcowe ogniwo azjatycko – europejskich łańcuchów dostaw. Warto zwrócić uwagę, że już obecnie Chiny plasują się na trzecim miejscu w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Portu Gdańsk, biorąc pod uwagę kraj pochodzenia i przeznaczenia ładunków obsługiwanych przy nabrzeżach portu.
Aby sprostać wzrastającemu popytowi na usługi portowe, w szczególności dla przeładunków kontenerowych, ZMPG planuje budowę Portu Centralnego. Będzie on stanowić jedną z największych w regionie infrastruktur głębokowodnych. Port Centralny pozwoli pełnić Polsce rolę północnej bramy Europy, przez którą przechodzić będzie znacząca część dóbr importowanych do Unii Europejskiej z Dalekiego Wschodu. ZMPG planuje ukończenie całości tej inwestycji do 2028 roku Tworzenie dokumentacji projektu ma się rozpocząć w 2019 roku, a rok później planowany jest pierwszy etap realizacji.
Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk
Przeczytaj również:
Lithium Chile Inc., Arcadium Lithium, CAMYEN i inne - poznaj pełną listę uczestników
18 marzec 2024
Organizatorzy ogłaszają, że ponad 400 STARSZYCH KIEROWNIKÓW z głównych operatorów wydobycia litu w Ameryce Łacińskiej, liderów technologii i ekspertów branżowych weźmie udział w 5. Międzynarodowym Kongresie i Wystawie Lithium Latin America (26-27 czerwca 2024 r., Buenos Aires, Argentyna). Wśród delegacji zarejestrowanych na Kongres:
• Lithium Chile Inc.
• Arkadowy lit
• Andes Litio SA
• CAMYEN »
Targi Polskich Win i Winnic WINO
18 marzec 2024
Na osobach niewtajemniczonych w winiarski świat liczba winnic działających w naszym kraju zawsze robi wrażenie. Według oficjalnego rejestru jest ich ponad 600! Aż 460 produkuje i sprzedaje wina. Coraz więcej polskich winnic decyduje się na profesjonalizację produkcji i docieranie ze swoimi produktami do szerokiego grona klientów. Już w tym tygodniu, w ramach odbywających się w Poznaniu Targów Polskich Win i Winnic WINO polscy winiarze będą mogli spotkać się z przedstawicielami sieci Lidl Polska »
IPEC 2024 HITEX, Hyderabad w dniach 16-18 sierpnia '24
17 marzec 2024
Najważniejsze spotkanie w sektorze inżynierii procesowej, IPEC 2024 stanowi wyjątkową okazję dla producentów, usługodawców i ekspertów w zakresie rozwiązań technologicznych do zaprezentowania swoich produktów, innowacji i usług na arenie globalnej. Dołącz do IPEC 2024 i wykorzystaj okazję, aby przyspieszyć rozwój swojej firmy, rozszerzyć sieć i zwiększyć obecność swojej marki w skali globalnej. »