Port Gdańsk – wrota Europy otwierają się na Azję

6 luty 2018
W ostatnich latach Port Gdańsk istotnie wzmocnił swoje znaczenie na arenie międzynarodowej. Ambicją zarządzającego nim ZMPG jest osiągnięcie do 2020 roku pozycji najważniejszego ośrodka transportowego w regionie m.in. poprzez dynamiczny rozwój przeładunków kontenerowych. Dla Portu Gdańsk kluczowym partnerem w tym obszarze są rynki azjatyckie.
Port Gdańsk z roku na rok coraz silniej konkuruje z największymi głębokomorskimi portami Europy Zachodniej. W przyszłości, dzięki dalekosiężnym planom modernizacyjnym, ma szanse stać się największym portem Bałtyku. Już teraz Port plasuje się w czołówce pod względem przeładunków w regionie. W pierwszym półroczu 2017 roku zanotował najlepszy w swojej historii wynik, obsługując ponad 18,5 mln ton towarów. Ogromną rolę w tym sukcesie ogrywają przeładunki kontenerowe.
Nie bez powodu zatem Port Gdańsk znalazł się w tegorocznym zestawieniu World Top Container Ports 2017. Jest to głównie zasługa rozbudowanego terminalu DCT, dzięki któremu Port stał się jednym z największych hubów kontenerowych w basenie Morza Bałtyckiego. Wiele ładunków, które do tej pory trafiały do portów Morza Północnego, teraz przeładowywanych jest w Gdańsku.
Wzrastające znaczenie Portu Gdańsk to m.in. efekt ogromnego zainteresowania krajów azjatyckich (w szczególności Chin) rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Azja jest mocno ukierunkowana na współpracę z tą częścią Europy, również z racji prężnie rozwijającej się wymiany handlowej, w której Port Gdańsk przoduje dzięki regularnym połączeniom kontenerowym przy bardzo konkurencyjnych cenach przeładunku. Przykładowo koszt wysyłki jednego kontenera czterdziestostopowego z Chengdu do Łodzi przez Gdańsk wynosi 4371 USD. Jednak jeżeli zdecydujemy się na transport za pośrednictwem Hamburga, wzrośnie on do  6523 USD, a za pośrednictwem Antwerpii – do 6825 USD. Dlatego też Port Gdańsk, oferujący wysoką jakość obsługi oraz dostęp do rozwiniętej sieci szlaków lądowych jest coraz ważniejszym punktem na mapie europejsko – azjatyckiej wymiany handlowej.
Silna pozycja Portu ma swoje odzwierciedlenie w zacieśnianiu się relacji ZMPG z największymi podmiotami rynku usług portowych na świecie. W październiku 2017 roku Port Gdańsk podpisał deklarację o współpracy obejmującą 12 portów o globalnym znaczeniu. Były to, oprócz Gdańska, Antwerpia, Barcelona, Kopenhaga, Hamburg, Incheon, Klang, Sohar, Zebruggee, Rotterdam, Kolomb oraz Shenzhen. Dokument zakłada pogłębienie kooperacji w celu ciągłego polepszania i rozwijania elektronicznej platformy wymiany danych. Proces ten będzie miał istotny wpływ na usprawnienie przepływów na morskich szlakach kontenerowych pomiędzy Azją a Europą.

2018-02-05-port2.jpg

Na przestrzeni najbliższych lat pozycja Portu Gdańsk ulegnie dalszemu wzmocnieniu. Ważną rolę odegra tutaj tworzenie się tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, w ramach którego Gdańsk ma stanowić końcowe ogniwo azjatycko – europejskich łańcuchów dostaw. Warto zwrócić uwagę, że już obecnie Chiny plasują się na trzecim miejscu w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Portu Gdańsk, biorąc pod uwagę kraj pochodzenia i przeznaczenia ładunków obsługiwanych przy nabrzeżach portu.
Aby sprostać wzrastającemu popytowi na usługi portowe, w szczególności dla przeładunków kontenerowych, ZMPG planuje budowę Portu Centralnego. Będzie on stanowić jedną z największych w regionie infrastruktur głębokowodnych. Port Centralny pozwoli pełnić Polsce rolę północnej bramy Europy, przez którą przechodzić będzie znacząca część dóbr importowanych do Unii Europejskiej z Dalekiego Wschodu. ZMPG planuje ukończenie całości tej inwestycji do 2028 roku Tworzenie dokumentacji projektu ma się rozpocząć w 2019 roku, a rok później planowany jest pierwszy etap realizacji.

Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

Przeczytaj również:

Podwyżka stawek VAT na napoje owocowe

14 marzec 2019
Polski rząd pozostawia sadowników i rolników bez odpowiedzi o cele i uzasadnienie planowanej podwyżki VAT na napoje owocowe z wysoką zawartością soku. W trakcie wczorajszego posiedzenia Sejmu, wnioskodawca rządowego projektu nowelizacji, reprezentowany przez Ministerstwo Finansów, po raz kolejny nie potrafił racjonalnie uzasadnić celu planowanej podwyżki VAT na napoje owocowe na bazie naturalnego soku. Posłowie wskazywali na negatywne skutki wejścia w życie ustawy, a jednym z nich jest „embargo” na owoce w Polsce. »

Zacieśnienie polsko-niemieckich relacji handlowych szansą na ożywienie gospodarki?

11 marzec 2019
Według niemieckich raportów Polska znajduje się na ósmym miejscu na liście największych odbiorców towarów z Niemiec i na szóstym, jeśli chodzi o kwestię importu dóbr. Nasz kraj, mimo iż położony znacznie bliżej Berlina, wciąż przegrywa z Włochami czy Wielką Brytanią. O wzajemnych stosunkach gospodarczych i kwestiach, które należałoby udoskonalić, rozmawiamy z minister przedsiębiorczości i technologii, Jadwigą Emilewicz. »

“Orchards of Russia 2019” 22-23 maja 2019, Moskwa

10 marzec 2019
Drugie doroczne forum inwestycyjne i wystawa „Orchards of Russia 2019” (22-23 maja 2019 r., Moskwa) to wysokiej klasy międzynarodowa platforma przyciągająca inwestycje do rosyjskiego komercyjnego ogrodnictwa, dyskutująca na temat strategii rozwoju branży, dzieląca się najlepszymi praktykami wśród kluczowych graczy rynkowych. Prezentacja ponad 60 flagowych projektów inwestycyjnych w zakresie komercyjnej uprawy owoców i winorośli do realizacji w latach 2020-2025 z całej Rosji. »
Partnerzy