Port Gdańsk – wrota Europy otwierają się na Azję

6 luty 2018
W ostatnich latach Port Gdańsk istotnie wzmocnił swoje znaczenie na arenie międzynarodowej. Ambicją zarządzającego nim ZMPG jest osiągnięcie do 2020 roku pozycji najważniejszego ośrodka transportowego w regionie m.in. poprzez dynamiczny rozwój przeładunków kontenerowych. Dla Portu Gdańsk kluczowym partnerem w tym obszarze są rynki azjatyckie.
Port Gdańsk z roku na rok coraz silniej konkuruje z największymi głębokomorskimi portami Europy Zachodniej. W przyszłości, dzięki dalekosiężnym planom modernizacyjnym, ma szanse stać się największym portem Bałtyku. Już teraz Port plasuje się w czołówce pod względem przeładunków w regionie. W pierwszym półroczu 2017 roku zanotował najlepszy w swojej historii wynik, obsługując ponad 18,5 mln ton towarów. Ogromną rolę w tym sukcesie ogrywają przeładunki kontenerowe.
Nie bez powodu zatem Port Gdańsk znalazł się w tegorocznym zestawieniu World Top Container Ports 2017. Jest to głównie zasługa rozbudowanego terminalu DCT, dzięki któremu Port stał się jednym z największych hubów kontenerowych w basenie Morza Bałtyckiego. Wiele ładunków, które do tej pory trafiały do portów Morza Północnego, teraz przeładowywanych jest w Gdańsku.
Wzrastające znaczenie Portu Gdańsk to m.in. efekt ogromnego zainteresowania krajów azjatyckich (w szczególności Chin) rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Azja jest mocno ukierunkowana na współpracę z tą częścią Europy, również z racji prężnie rozwijającej się wymiany handlowej, w której Port Gdańsk przoduje dzięki regularnym połączeniom kontenerowym przy bardzo konkurencyjnych cenach przeładunku. Przykładowo koszt wysyłki jednego kontenera czterdziestostopowego z Chengdu do Łodzi przez Gdańsk wynosi 4371 USD. Jednak jeżeli zdecydujemy się na transport za pośrednictwem Hamburga, wzrośnie on do  6523 USD, a za pośrednictwem Antwerpii – do 6825 USD. Dlatego też Port Gdańsk, oferujący wysoką jakość obsługi oraz dostęp do rozwiniętej sieci szlaków lądowych jest coraz ważniejszym punktem na mapie europejsko – azjatyckiej wymiany handlowej.
Silna pozycja Portu ma swoje odzwierciedlenie w zacieśnianiu się relacji ZMPG z największymi podmiotami rynku usług portowych na świecie. W październiku 2017 roku Port Gdańsk podpisał deklarację o współpracy obejmującą 12 portów o globalnym znaczeniu. Były to, oprócz Gdańska, Antwerpia, Barcelona, Kopenhaga, Hamburg, Incheon, Klang, Sohar, Zebruggee, Rotterdam, Kolomb oraz Shenzhen. Dokument zakłada pogłębienie kooperacji w celu ciągłego polepszania i rozwijania elektronicznej platformy wymiany danych. Proces ten będzie miał istotny wpływ na usprawnienie przepływów na morskich szlakach kontenerowych pomiędzy Azją a Europą.

2018-02-05-port2.jpg

Na przestrzeni najbliższych lat pozycja Portu Gdańsk ulegnie dalszemu wzmocnieniu. Ważną rolę odegra tutaj tworzenie się tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, w ramach którego Gdańsk ma stanowić końcowe ogniwo azjatycko – europejskich łańcuchów dostaw. Warto zwrócić uwagę, że już obecnie Chiny plasują się na trzecim miejscu w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Portu Gdańsk, biorąc pod uwagę kraj pochodzenia i przeznaczenia ładunków obsługiwanych przy nabrzeżach portu.
Aby sprostać wzrastającemu popytowi na usługi portowe, w szczególności dla przeładunków kontenerowych, ZMPG planuje budowę Portu Centralnego. Będzie on stanowić jedną z największych w regionie infrastruktur głębokowodnych. Port Centralny pozwoli pełnić Polsce rolę północnej bramy Europy, przez którą przechodzić będzie znacząca część dóbr importowanych do Unii Europejskiej z Dalekiego Wschodu. ZMPG planuje ukończenie całości tej inwestycji do 2028 roku Tworzenie dokumentacji projektu ma się rozpocząć w 2019 roku, a rok później planowany jest pierwszy etap realizacji.

Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

Przeczytaj również:

WorldFood Poland 2019

16 styczeń 2019
Na targach WorldFood Poland 2019 firmy mogą zaprezentować swoje produkty w różnych sektorach, a wiele miesięcy przed rozpoczęciem targów organizatorzy zajmują się wyszukiwaniem potencjalnych kooperantów i inwestorów zainteresowanych współpracą z wystawcami. Następnie organizują ich przyjazd do Warszawy na serię wcześniej umówionych spotkań. Taka formuła zwiększa efektywność wystąpienia na targach i skraca czas dotarcia do kontrahenta. »

Produkty mleczne jako żywność funkcjonalna

14 styczeń 2019
Rynek produktów mlecznych w Polsce jest już dojrzały – po latach dynamicznego wzrostu wolumeny sprzedażowe ustabilizowały się, jednak rośnie wartość sprzedaży, którą napędzają nowe trendy konsumenckie. Wysokie zapotrzebowanie na tego typu produkty pozwoliło wykształcić się na polskim rynku liderom w zakresie produkcji i dystrybucji nabiału. Rynek nabiału jest bardzo perspektywiczny. »

Świąteczne żniwa w sektorze spożywczym

20 grudzień 2018
Polski konsument w szczególny sposób przygotowuje się do Świąt Bożego Narodzenia, zaopatrując się oczywiście w prezenty, ale także w artykuły spożywcze. Atmosferę świąteczną czuć w sklepach od listopada. Nie brakuje promocji, a konsumenci chętniej sięgają po produkty z wyższej półki, ze względu na ten wyjątkowy czas. Nie brakuje też na polskich stołach świątecznych atrakcji z innych kuchni. Dynamika sprzedaży detalicznej z roku na rok w Polsce rośnie średnio o 4 proc. »
Partnerzy