Zacieśnienie polsko-niemieckich relacji handlowych szansą na ożywienie gospodarki?

11 marzec 2019

Wypowiedź: Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii

Według niemieckich raportów Polska znajduje się na ósmym miejscu na liście największych odbiorców towarów z Niemiec i na szóstym, jeśli chodzi o kwestię importu dóbr. Nasz kraj, mimo iż położony znacznie bliżej Berlina, wciąż przegrywa z Włochami czy Wielką Brytanią. O wzajemnych stosunkach gospodarczych i kwestiach, które należałoby udoskonalić, rozmawiamy z minister przedsiębiorczości i technologii, Jadwigą Emilewicz.

- „Niemcy są największym partnerem gospodarczym Polski. Chcielibyśmy i życzymy sobie, aby stosunki polityczne  były na równie dobrym i wysokim poziomie, jak właśnie stosunki gospodarcze. 110 miliardów euro wzajemnej wymiany handlowej, to imponujący wzrost. Rok 2018 był kolejnym rokiem z rekordową wysoką wymianą handlową – wzrosła ona o kolejne 10%. To szczególnie ważne w czasie, kiedy gospodarka nieco spowalnia. Niemcy to nasz największy partner i chcemy, aby nasze wzajemne, dobre więzi dalej mogły się rozwijać.” – dla Newsrm.tv wyjaśnia minister Jadwiga Emilewicz.

Niemcy do końca 2017 roku, zainwestowały w Polsce około 34 miliardów euro, a w naszym kraju zarejestrowano ponad 4900 podmiotów z kapitałem niemieckim. Do grupy największych inwestorów należą np. Volkswagen, Commerzbank, Allianz, Siemens czy Bayer. Natomiast wartość skumulowana wartość polskich inwestycji w Niemczech na koniec 2017 roku wynosiła ponad 1,33 miliarda euro. Do największych inwestorów z naszego kraju należą: PKN Orlen S.A., Grupa Azoty, Kopex, Comarch czy sieć obuwnicza CCC.

Tematem, który ciągle powraca w rozmowach gospodarczych między naszymi krajami, są kwestie barier pozataryfowych i ograniczeń pozaprawnych, hamujących możliwości inwestowania polskich przedsiębiorców w niemiecki rynek:
- „To co jest ciągłym przedmiotem troski z naszej strony jest istnienie barier pozataryfowych, ograniczeń pozaprawnych, które sprawiają, że polscy przedsiębiorcy mają trudności w wchodzeniu na niemiecki rynek. Słynny i wielokrotnie przytaczany przykład polskiego styropianu, który spełnia wszystkie europejskie wymogi, a ma kłopoty z tym, aby znaleźć się w sieciach sprzedaży w Niemczech; innym gorącym tematem są chociażby polskie okna. Takich przykładów jest mnóstwo. O tych barierach pozataryfowych będziemy rozmawiać. Przygotowaliśmy solidny raport w tej sprawie, który przekażę niemieckiemu ministerstwu i o tym raporcie będziemy dyskutować podczas spotkania w jednym z najważniejszych niemieckich think tanków, zajmujących się polityką międzynarodową. Obecnie jesteśmy w ważnym momencie – okres spowolnienia gospodarczego dwóch ważnych partnerów handlowych, to dobry moment, aby rozmawiać o tym, jak te bariery znosić, abyśmy wykorzystali ten czas, po to, aby nasze gospodarki wzajemnie nie spowalniały.” – podsumowuje minister przedsiębiorczości.

Ważnym momentem w gospodarczych stosunkach polsko-niemieckich, będzie marcowe Forum Gospodarcze, dotyczące cyfryzacji, energii czy kwestii mobilności. Celem tego wydarzenia jest wyznaczanie kierunków rozwoju współpracy w dziedzinach, które są najbardziej perspektywistyczne, czyli przemysłu cyfrowego, innowacyjnych technologii czy produkcji zrównoważonej energii. Forum odbędzie się w Berlinie i weźmie w nim udział ponad 150 polskich firm, które będą miały szansę zaprezentować swoje produkty na stoiskach wystawowych czy nawiązać bezpośredni kontakt biznesowy z niemieckimi partnerami.

Źródło.:newsrm.tv

Przeczytaj również:

Peru umacnia swoją pozycję handlową w Azji

4 wrzesień 2019
Peru umocniło swoją pozycję kluczowego partnera handlowego na rynkach azjatyckich dzięki delegacji ponad 250 specjalistów na Asia Fruit Logistica. Peru to kraj partnerski w tym roku na najważniejszych targach świeżych produktów dla kontynentu, Asia Fruit Logistica, która dziś otworzyła swoje drzwi specjalnym wydarzeniem inauguracyjnym. Ceremonia otwarcia odbyła się na stoisku peruwiańskim, gdzie gospodarzem była delegacja kraju pod przewodnictwem dyrektora ds. Eksportu PROMPERU, Mario Ocharana. »

Ekwador jest krajem partnerskim FRUIT LOGISTICA 2020

3 wrzesień 2019
Ekwador został nazwany oficjalnym krajem partnerskim FRUIT LOGISTICA 2020 (5-7 lutego w Berlinie). Na wiodącej wystawie dotyczącej światowego handlu owocami kraj andyjski zaprezentuje światu dziedzictwo rolne Ekwadoru, stając się międzynarodowym producentem wysokiej jakości świeżych owoców i warzyw. W latach 2014-2018 Ekwador wyeksportował ponad 3,5 miliarda USD świeżych produktów, głównie do Rosji, USA, Włoch, Niemiec, Turcji i Chin. »

Obeikan MDF zaprezentuje się po raz pierwszy na Expoalimentaria Perú

3 wrzesień 2019
Obeikan MDF, hiszpańska firma produkująca opakowania MDF, weźmie udział w nadchodzącej edycji Expoalimentaria Perú jako wystawca. Największe wydarzenie dla przemysłu spożywczego w Ameryce Łacińskiej, które odbędzie się w dniach 25–27 września w peruwiańskiej stolicy Limy. W tegorocznej edycji firma pakująca Obeikan MDF bierze udział po raz pierwszy z własnym stoiskiem o powierzchni 24 metrów kwadratowych, E61-E62, w Jockey Exhibition Centre. »
Partnerzy