A positive trend in European fresh fruit and vegetable consumption

26 listopad 2019

Freshfel Europe’s latest edition of its Consumption Monitor shows that since 2013 EU consumption of fresh fruit and vegetables has very slowly picked up again after a noticeable decreasing trend since the turn of the century. Despite this, increasing the number of public and private initiatives to stimulate consumption should continue to be strongly encouraged. Noticeably, the data demonstrate a very slight decrease again from 2016 to 2017 and the European aggregate still remains below the WHO consumption recommendation of at least 400 grams per capita per day.

On 25 November, Freshfel Europe published the latest edition of its Consumption Monitor, which analyses the production, trade, supply and consumption trends of the EU-28, with the latest data of 2017 included. The data show that consumption of fresh fruit and vegetables in the EU-28 stands at 348 grams per capita per day. This represents a slight decrease of 1,1% compared to 2016 but is an increase of 2,4% compared to the average of the previous five years (2012-2016). This increase of consumption over the last four consecutive years is hopefully a positive sign of increasing awareness of the importance of fruit and vegetables in the daily diet and should encourage both the public and private sector to step up efforts to promote the consumption of fresh fruit and vegetables.

In 2017 EU citizens consumed on average 192 grams of fresh fruit and 156 grams of fresh vegetables each day. Fruit consumption has decreased by 2,6% compared to 2016 but increased by 2% compared to the 2012-2016 average consumption. Vegetable consumption increased by 0,7% compared to 2016 and increased by 3% compared to the 2012-2016 average consumption.

To build the momentum of the overall increasing EU consumption trend, Freshfel Europe, together with Aprifel, have launched an information and promotion of agricultural product campaign, co-funded by the European Commission to raise
awareness of the importance of eating at least 400 grams of fruit and vegetables among 18-to-30-year-old. The campaign, ‘Follow me to be healthy, with Europe’ calls young Europeans to action via the ‘400g Challenge’ on social media.

Przeczytaj również:

ASIA FRUIT LOGISTICA uruchamia program Meet Ups 2026 – nowy etap integracji branży w kluczowych rynkach Azji

18 grudzień 2025
Po bardzo udanej edycji w 2025 roku, która połączyła liderów branży w pięciu kluczowych krajach, cykl Meet Ups powraca w jeszcze bardziej rozbudowanej formule. W minionym roku wydarzenia odbyły się m.in. w Indiach, Wietnamie, Tajlandii i Chinach, gromadząc ponad 2 200 profesjonalistów, oferując 80+ godzin networkingu oraz wystąpienia 90 czołowych ekspertów rynku świeżych produktów. »

Podczas targów Macfrut 2026 wystawa Plant Nursery skupi uwagę na całym łańcuchu szkółkarskim

17 grudzień 2025
Plant Nursery to wystawa poświęcona innowacjom w branży szkółkarskiej, koncentrująca się na globalnych nowościach w uprawie awokado i mango, a także mniej popularnych gatunkach owoców tropikalnych i subtropikalnych, ekologicznej produkcji szkółkarskiej, podkładkach, innowacjach ogrodniczych oraz prawach do odmian roślin. Wydarzenie odbędzie się w dniach 21–23 kwietnia 2026 r. w Rimini Expo Centre »

José Manuel Molina zwycięzcą XV Konkursu Kreatywnej Kuchni z Granatem Mollar de Elche

17 grudzień 2025
Młody szef kuchni z Malagi, José Manuel Molina z restauracji La Brasería de Carmen w Torre de Benagalbón, został zwycięzcą XV edycji Konkursu Kreatywnej Kuchni z Granatem Mollar de Elche, który odbył się w renomowanej restauracji La Finca prowadzonej przez Susi Díaz (1 gwiazdka Michelin). Zwycięski talerz zatytułowany „Ganbatte” – japońskie słowo oznaczające rozwój osobisty i ewolucję – zachwycił jury oryginalnym połączeniem smaków. »
Partnerzy