Port Gdańsk – wrota Europy otwierają się na Azję

6 luty 2018
W ostatnich latach Port Gdańsk istotnie wzmocnił swoje znaczenie na arenie międzynarodowej. Ambicją zarządzającego nim ZMPG jest osiągnięcie do 2020 roku pozycji najważniejszego ośrodka transportowego w regionie m.in. poprzez dynamiczny rozwój przeładunków kontenerowych. Dla Portu Gdańsk kluczowym partnerem w tym obszarze są rynki azjatyckie.
Port Gdańsk z roku na rok coraz silniej konkuruje z największymi głębokomorskimi portami Europy Zachodniej. W przyszłości, dzięki dalekosiężnym planom modernizacyjnym, ma szanse stać się największym portem Bałtyku. Już teraz Port plasuje się w czołówce pod względem przeładunków w regionie. W pierwszym półroczu 2017 roku zanotował najlepszy w swojej historii wynik, obsługując ponad 18,5 mln ton towarów. Ogromną rolę w tym sukcesie ogrywają przeładunki kontenerowe.
Nie bez powodu zatem Port Gdańsk znalazł się w tegorocznym zestawieniu World Top Container Ports 2017. Jest to głównie zasługa rozbudowanego terminalu DCT, dzięki któremu Port stał się jednym z największych hubów kontenerowych w basenie Morza Bałtyckiego. Wiele ładunków, które do tej pory trafiały do portów Morza Północnego, teraz przeładowywanych jest w Gdańsku.
Wzrastające znaczenie Portu Gdańsk to m.in. efekt ogromnego zainteresowania krajów azjatyckich (w szczególności Chin) rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Azja jest mocno ukierunkowana na współpracę z tą częścią Europy, również z racji prężnie rozwijającej się wymiany handlowej, w której Port Gdańsk przoduje dzięki regularnym połączeniom kontenerowym przy bardzo konkurencyjnych cenach przeładunku. Przykładowo koszt wysyłki jednego kontenera czterdziestostopowego z Chengdu do Łodzi przez Gdańsk wynosi 4371 USD. Jednak jeżeli zdecydujemy się na transport za pośrednictwem Hamburga, wzrośnie on do  6523 USD, a za pośrednictwem Antwerpii – do 6825 USD. Dlatego też Port Gdańsk, oferujący wysoką jakość obsługi oraz dostęp do rozwiniętej sieci szlaków lądowych jest coraz ważniejszym punktem na mapie europejsko – azjatyckiej wymiany handlowej.
Silna pozycja Portu ma swoje odzwierciedlenie w zacieśnianiu się relacji ZMPG z największymi podmiotami rynku usług portowych na świecie. W październiku 2017 roku Port Gdańsk podpisał deklarację o współpracy obejmującą 12 portów o globalnym znaczeniu. Były to, oprócz Gdańska, Antwerpia, Barcelona, Kopenhaga, Hamburg, Incheon, Klang, Sohar, Zebruggee, Rotterdam, Kolomb oraz Shenzhen. Dokument zakłada pogłębienie kooperacji w celu ciągłego polepszania i rozwijania elektronicznej platformy wymiany danych. Proces ten będzie miał istotny wpływ na usprawnienie przepływów na morskich szlakach kontenerowych pomiędzy Azją a Europą.

2018-02-05-port2.jpg

Na przestrzeni najbliższych lat pozycja Portu Gdańsk ulegnie dalszemu wzmocnieniu. Ważną rolę odegra tutaj tworzenie się tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, w ramach którego Gdańsk ma stanowić końcowe ogniwo azjatycko – europejskich łańcuchów dostaw. Warto zwrócić uwagę, że już obecnie Chiny plasują się na trzecim miejscu w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Portu Gdańsk, biorąc pod uwagę kraj pochodzenia i przeznaczenia ładunków obsługiwanych przy nabrzeżach portu.
Aby sprostać wzrastającemu popytowi na usługi portowe, w szczególności dla przeładunków kontenerowych, ZMPG planuje budowę Portu Centralnego. Będzie on stanowić jedną z największych w regionie infrastruktur głębokowodnych. Port Centralny pozwoli pełnić Polsce rolę północnej bramy Europy, przez którą przechodzić będzie znacząca część dóbr importowanych do Unii Europejskiej z Dalekiego Wschodu. ZMPG planuje ukończenie całości tej inwestycji do 2028 roku Tworzenie dokumentacji projektu ma się rozpocząć w 2019 roku, a rok później planowany jest pierwszy etap realizacji.

Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

Przeczytaj również:

Fruit Attraction 2025 stawia zdecydowany krok naprzód i będzie gospodarzem największej edycji w swojej historii

17 lipiec 2025
Na niecałe dwa miesiące przed końcem targów Fruit Attraction 2025, organizowanych przez IFEMA MADRID i FEPEX, targi potwierdzają doskonałe tempo marketingowe swojej 17. edycji, osiągając 95% obłożenia na łącznej powierzchni 72 700 metrów kwadratowych, co potwierdza ich pozycję jednego z wiodących międzynarodowych wydarzeń w branży owocowo-warzywnej. Targi kontynuują tym samym realizację celu, jakim jest przekroczenie wyników z poprzednich edycji, a prognozy wskazują na ponad 2500 wystawców, 75 000 metrów kw., »

Poznaj ekspertów w ASIAFRUIT KNOWLEDGE CENTRE

17 lipiec 2025
Targi ASIA FRUIT LOGISTICA 2025 mają na celu dostarczenie najwyższej jakości informacji i spostrzeżeń odwiedzającym ASIAFRUIT KNOWLEDGE CENTRE – dynamicznego centrum treści oferującego kompleksowy program prelekcji prowadzonych przez ekspertów, dyskusji panelowych i prezentacji produktów. Targi ASIAFRUIT KNOWLEDGE CENTRE odbywają się na terenie targów przez wszystkie trzy dni targów ASIA FRUIT LOGISTICA (3-5 września 2025 r.). Oferują one trzy wyjątkowe pakiety treści: Asiafruit Congress, Asiafruit Business Forum i Asiafruit Showcase. »

Targi Good Life Expo 1-3 sierpnia 2025 r. | Międzynarodowe Centrum Kongresowe Kyalami, Johannesburg

16 lipiec 2025
Targi Good Life to ważna platforma dla zwiedzających poszukujących informacji, które pomogą im ulepszyć jakość życia i odkryć produkty gotowe do sprzedaży detalicznej. Stanowią one kluczowe miejsce spotkań dla producentów, dystrybutorów i sprzedawców detalicznych, oferując wystawcom atrakcyjną ofertę. Branża zdrowia i wellness przeżywa obecnie globalny boom, którego wartość prognozuje się na poziomie odpowiednio 13 miliardów dolarów do 2026 roku i 568 miliardów dolarów do 2029 roku. »
Partnerzy