
Nowe strategie eksportowe na WorldFood Warsaw
27 luty 2017
Unia Europejska jest najważniejszym rynkiem, na który Polska eksportuje 80% produktów. Najwięcej przyjmują od nas nasi zachodni sąsiedzi czyli Niemcy. Dużą rolę również odgrywają rynki wschodnie, ale to kraje azjatyckie: Chiny, Korea, Wietnam nabierają coraz to większego znaczenia. Polskie firmy odkryły również uroki rynku krajów arabskich i północnej Afryki gdzie coraz więcej podmiotów wysyła swoje produkty. Główna rolę odgrywa oczywiście żywiec, mięso i jego przetwory, następnie owoce, warzywa i ich przetwory oraz zboża i ich przetwory.
Dlatego naprzeciw tym trendom wychodzą właśnie Międzynarodowe Targi Żywności i Napojów WorldFood Warsaw, które skupiają biznes i ekspertów z wielu krajów. Wspierają je politycy oraz media krajowe i międzynarodowe. Ambicje organizatorów co do zasięgu i wielkości przedsięwzięcia ekspozycyjnego powiększają się z każdym rokiem. Celem targów jest tworzenie i dostarczanie wiedzy oraz doradzanie w zakresie posłużenia się nią w działaniach biznesowych. Poprzez tworzenie zaplecza dla dialogu, kontaktów, negocjacji i wymiany myśli organizatorzy zamierzają łączyć uczestników targów i ich partnerów biznesowych. Eksponowanie produktów, towarów, usług i koncepcji – to początek współpracy. Organizatorzy targów myślą o wsparciu umiejętności strategicznego wywalczania sobie silnej pozycji firm w łańcuchu dostaw. Potrzeba jest kooperacji na wielu płaszczyznach.
Według prognozy ekspertów KUKE szacunki popytu na towary z Polski w roku 2017 wskazują na zwiększenie sprzedaży do 188,9 mld euro tj. o 8%. Tempo wzrostu popytu dla poszczególnych rynków nie będzie już tak zróżnicowane jak w roku 2016. Najszybszego wzrostu eksportu oczekuje się po rynku Europy Wschodniej (około 10%). Wzrost sprzedaży do Niemiec szacowany jest na około 8,2% natomiast do pozostały krajów strefy euro na 8,5%.
W sytuacji, gdy firmy mają dobrą pozycję na swoich rynkach krajowych, zaczynają szukać rynku eksportowego i znajdują partnera branżowego, który chętnie poszerzy swoje portfolio produktowe, ale zaproponuje też swoje produkty w ramach wzajemności. To jest negocjowalne i policzalne, choćby w prostym rachunku terms of trade… ale, trzeba zmienić nawyki myślowe, otworzyć się na innowacje w organizowaniu kooperacji w łańcuchu i kooperacji w samym rynku docelowym. I takim stylom „biznesowania” targi WorldFood chcą patronować, pomagać, otwierać perspektywę biznesową – w rynku krajowym i w rynkach eksportowych.
Eksperci KUKE szacują, że w kolejnych miesiącach dynamika eksportu powinna się stopniowo poprawiać. Stabilizacja koniunktury u naszych głównych partnerów będzie temu sprzyjać. Kolejne rynki otwierające się na nasze towary prowadzą do normalizacji wymiany handlowej. Na wzrost dynamiki eksportu wskazują statystyki tyczące się poziomu zamówień.
Umowa gospodarczo-handlowa CETA to efekt niedawno zakończonych negocjacji między UE a Kanadą. Umowa zapewnia stronie europejskiej dużo więcej atrakcyjnych możliwości prowadzenia podmiotów gospodarczych w Kanadzie, a także na pewno przyczyni się do zwiększenia zatrudnienia w Europie. Celem umowy jest: zlikwidowanie ograniczeń w dostępie do zamówień publicznych, otwarcie rynku usług i stworzenie przewidywalnych warunków dla inwestorów. Można śmiało powiedzieć, że to dobra wiadomość dla każdego polskiego eksportera, a także polskiego konsumenta, który otrzyma tańsze produkty.
Perspektywy największego rozwoju dla polskich eksporterów zapewnia druga co wielkości gospodarka świata czyli Chiny. Region Azji Południowo-Wschodniej to ponad 600 mln potencjalnych konsumentów, którzy potrzebują towarów coraz lepszej jakości. Pomimo spadku w ostatnich latach wciąż jest to rynek dla polskich firm perspektywiczny. Powstała w 2015 roku wspólnota gospodarcza krajów Azji Południowo-Wschodniej ASEAN Community sprzyja powstawaniu głębszych stosunków handlowych. Jej celem była likwidacja ograniczeń celnych, poprawienie systemu transakcji elektronicznych, ulepszenie infrastruktury transportowej oraz zwiększenie udziału sektora prywatnego w gospodarce.
Spotkania B2B podczas targów WorldFood Warsaw, które odbędą się w dniach 11-13 kwietnia 2017 r. w EXPO XXI WARSZAWA będą doskonałą szansą dla tych, którzy zaplanowali rozpocząć współpracę z partnerami między innymi z Chin oraz dla tych, którzy już eksportują swoje produkty.
Przeczytaj również:

Food Africa i pacprocess MEA 2025: Napędzając rozwój regionalnego handlu i przemysłu
11 lipiec 2025
W swoich jubileuszowych 10. i 6. edycjach, targi Food Africa oraz pacprocess MEA odbędą się w dniach 9–12 grudnia 2025 r. w Egypt International Exhibition Center (EIEC). Te międzynarodowo cenione wydarzenia stały się wiodącymi platformami dla przedstawicieli sektora spożywczego, przetwórczego i opakowaniowego, oferując wyjątkowe możliwości rozwoju biznesu na rynkach Afryki i Bliskiego Wschodu. Food Africa umocniła swoją pozycję jako główna brama do dynamicznie rozwijającego się sektora spożywczego w Afryce. »

Wizyta studyjna w Chinach: Niezapomniane przeżycie podczas CHINA MEET UP 2025
10 lipiec 2025
Wizyta studyjna w Chinach: Niezapomniane przeżycie podczas CHINA MEET UP 2025. Odwiedzający z całego świata zapisują się na rozszerzenie targów ASIA FRUIT LOGISTICA o Chiny. Dołącz do Wizyty studyjnej i Programu Premium Buyer, dopóki są wolne miejsca. Targi CHINA MEET UP 2025, oficjalne rozszerzenie targów ASIA FRUIT LOGISTICA o Chiny kontynentalne, powracają do Kantonu w dniach 8–9 września 2025 r. z dużym rozmachem i szerszym globalnym udziałem. WIZYTA STUDYJNA PO CHINACH oraz pierwszy w historii Puchar Golfa AFL Fresh Produce Reemoon. »

Pozostało tylko trzy tygodnie na rejestrację wystawcy na targi FRUIT LOGISTICA 2026
10 lipiec 2025
Targi FRUIT LOGISTICA, które odbędą się w Berlinie w dniach 4-6 lutego 2026 r., to wiodące targi branży świeżych produktów. Dzięki nowym formatom, możliwościom nawiązywania kontaktów na wysokim poziomie i globalnemu zasięgowi, jest to wydarzenie, którego nie można przegapić dla profesjonalistów z branży. Rejestracja trwa do 31 lipca 2025 r. Dzięki nowym formatom wydarzeń, edycja zapowiada się jako najbardziej wartościowa jak dotąd dla firm z całego świata. »