Czy Polacy czytają etykiety?

4 sierpień 2017

Etykiety produktów spożywczych swoim wyglądem zwracają uwagę konsumentów oraz pozwalają w ułamku sekundy rozpoznać markę i rodzaj produktu. Poza tymi cechami mają także istotną wartość informacyjną – na każdym opakowaniu widnieje bowiem skład produktu oraz tabela wartości odżywczych. Ale czy Polacy potrafią korzystać z danych, które widnieją na opakowaniach?

Matki świecą przykładem
Polskie mamy, czyli grupa odpowiedzialna za większość decyzji dotyczących zakupów spożywczych rodziny, coraz częściej zwracają uwagę na informacje zawarte w tabeli wartości odżywczej na opakowaniach. Jak wynika z najnowszych badań, przeprowadzonych przez Inquiry Market Research, 28% polskich matek przegląda informacje z tabeli wartości odżywczych przed każdym zakupem, natomiast aż 51% respondentek deklaruje, że robi to dość często, natomiast tylko 8% nie robi tego wcale. Cieszy, że świadomość Polek w tej kwestii sukcesywnie wzrasta.
Matki zdecydowanie częściej korzystają z danych zawartych na etykietach niż statystyczny Polak – zaledwie 21,7% respondentów deklaruje, że sprawdza skład kupowanych produktów.  Jakie informacje uchodzą uwadze tych, którzy nie zwracają uwagi na pochodzące z etykiet dane? – Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego na opakowaniu produktu spożywczego muszą znaleźć się informacje o jego nazwie, zawartości netto, dacie minimalnej trwałości lub terminie przydatności do spożycia, a także ostrzeżenie o obecnych alergenach. Na opakowaniach o większych rozmiarach (o powierzchni powyżej 25 cm2) producenci zobowiązani są podać również wykaz składników z procentową zawartością składników wyróżnionych na opakowaniu (graficznie bądź słownie), warunki przechowywania i użycia, wartość odżywczą, adres producenta/firmy wprowadzającej produkt do obrotu oraz, w stosowych przypadkach, kraj pochodzenia i objętość alkoholu dla napojów alkoholowych – tłumaczy dr inż. Jarosław Markowski z Instytutu Ogrodnictwa.

Mat. prasowe: KUPS

Przeczytaj również:

Targi expoSE & expoDirekt 2025: innowacje, efektywność i zrównoważony rozwój w produkcji szparagów i owoców jagodowych

10 październik 2025
W dniach 19–20 listopada 2025 roku w centrum wystawienniczym Messe Karlsruhe. Na powierzchni 25 000 m² zaprezentowane zostaną innowacje i sprawdzone rozwiązania podczas 29. edycji expoSE – wiodących w Europie targów poświęconych produkcji szparagów i owoców jagodowych – oraz 14. edycji expoDirekt, największych w Niemczech targów bezpośredniego marketingu produktów rolnych. »

Międzynarodowa Konferencja i Wystawa Petrochemiczna PCCF 2026 – New Delhi, 10–11 marca 2026

10 październik 2025
W dniach 10–11 marca 2026 roku w New Delhi (Indie) odbędzie się International Petrochemistry Conference & Exhibition (PCCF 2026) – jedno z najważniejszych wydarzeń branży petrochemicznej i chemicznej w Azji Południowej. Organizatorem wydarzenia jest IONEX Technology, a konferencja zgromadzi przedstawicieli przemysłu, nauki, administracji i biznesu z całego świata. »

Targi dla producentów szparagów i owoców jagodowych – expoSE & expoDirekt | 19–20 listopada 2025 | Messe Karlsruhe, Niemcy

9 październik 2025
Około 420 wystawców z 16 krajów weźmie udział w targowym duecie expoSE & expoDirekt, który odbędzie się w dniach 19–20 listopada 2025 r. w centrum wystawowym Messe Karlsruhe. Na powierzchni około 25 000 m² zaprezentują się wystawcy podczas 29. edycji expoSE – wiodących w Europie targów poświęconych produkcji szparagów i owoców jagodowych – oraz 14. edycji expoDirekt, największych w Niemczech targów marketingu bezpośredniego w rolnictwie. »
Partnerzy