Ekologiczne WorldFood Warsaw

25 kwiecień 2016
W 2017 roku wartość rynku żywności ekologicznej w Polsce może przekroczyć 1 miliard złotych. Nic dziwnego, że strefa EcoFood oraz  liczne panele dyskusyjne i konferencje poświęcone tej tematyce odbywające się podczas targów WorldFood Warsaw budziły duże zainteresowanie odwiedzających.

Podczas III edycji Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw po raz pierwszy zorganizowano specjalną strefę EcoFood, na której wystawiały się firmy produkujące oraz dystrybuujące żywność ekologiczną, naturalną czy tradycyjną. Mimo swojej premiery, specjalna strefa zanotowała duże zainteresowanie ze strony krajowych i zagranicznych eko-przedsiębiorstw. Wystawiło się aż 68 producentów organicznej i tradycyjnej żywności z Polski, Litwy, Łotwy, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Mołdawii, Włoch, Indii, Holandii czy Tajlandii.

Trzeci dzień Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw poświęcony był w całości tematyce związanej z sektorem ekologicznym. Marcin Fajerski z Ekodostawców szczegółowo omówił handel produktami ekologicznymi w Polsce – zarówno dane statystyczne, jak również perspektywy rozwoju i idealnie zaprojektowaną półkę z wyrobami eko.

„W ciągu ostatniej dekady liczba producentów ekologicznych w naszym kraju zwiększyła się o 576%,  zaś liczba zakładów przetwórstwa ekologicznego o 780%. Na rynku krajowym funkcjonuje około 200 firm samodzielnie zajmujących się dystrybucją produktów w skali regionu lub kraju oraz około 800 niezależnych sklepów specjalistycznych z bogatą ofertą eko-produktów” – poinformował Marcin Fajerski.

Na dynamiczny rozwój eko-branży w Polsce wpływ ma skuteczna i szeroka dystrybucja produktów. Wyroby te bowiem są sprzedawane nie tylko za pośrednictwem specjalistycznych sklepów, ale również sieci handlowych. Według badań GFK Polonia z 2014 roku Polacy najczęściej kupują żywność organiczną w hipermarketach, dyskontach, sieciach delikatesów i sieciach specjalistycznych.

Podsumowując, branża produktów ekologicznych w Polsce będzie co roku notowała wzrost sprzedaży oraz zmniejszenie różnic w cenach produktów konwencjonalnych i ekologicznych. Według eksperta, polepszy się jakość wyrobów oraz ich dystrybucja. Producenci ekologiczni będą się integrować w ramach stowarzyszeń i klastrów.

Honorata Jarocka z firmy Mintel zaprezentowała tematykę związaną z innowacjami na rynku żywności organicznej. Dokonała przy tym analizy poszczególnych kategorii żywności ekologicznej porównując rynek krajowy, europejski i światowy. Dodatkowo poinformowała, że zwiększyła się świadomość związana za faktem, iż żywność niskoprzetworzona jest zdrowsza. Współcześni konsumenci poszukują wyrobów, które mają czytelną etykietę, a aż 67% z nich uważa, że naturalne walory żywności są ważniejsze niż prozdrowotne wartości dodane do poszczególnych produktów.

Z kolei prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego Izabella Byszewska zaprezentowała inicjatywy Izby oraz polski system produktów tradycyjnych, regionalnych i lokalnych – Jakość Tradycja. Polska posiada bardzo bogatą i różnorodną tradycję kulinarną, duży potencjał wytwarzania regionalnych i lokalnych produktów o tradycyjnej recepturze czy ponadprzeciętnych walorach smakowych i jakościowych. I właśnie tego typu produkty są wyróżniane krajowym systemem jakości żywności „Jakość Tradycja”.

Renata Przegalińska z Biura Rolnictwa Ekologicznego i Produktów Regionalnych Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych zaprezentowała informacje związane ze znakowaniem produktów ekologicznych. Z kolei Marcin Glinianowicz ze Stowarzyszenia Polska Ekologia omówił szanse dla małych i średnich producentów wynikające z certyfikacji ekologicznej oraz jednoczenia się w klastry.

Rynek żywności ekologicznej w Polsce z roku na rok rośnie. Konsumenci coraz większą wagę przykładają do tego, co znajduje się na ich talerzach. Zaś handel odpowiada na zapotrzebowanie swoich odbiorców poszerzając dostępną ofertę żywności ekologicznej.
Z pewnością na IV edycji Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw w 2017 roku sektor ekologii będzie bardzo widoczny!

Materiały prasowe: WorldFood Warsaw

Przeczytaj również:

Food & Drinks Malaysia by SIAL, 1-3 July 2025 MITEC Kuala Lumpur

11 czerwiec 2025
Food & Drinks Malaysia by SIAL ma szansę stać się wiodącą wystawą żywności i napojów w Malezji i całym regionie - zapewniającą skoncentrowaną platformę dla branży w kierunku wejścia na rynek do bramy stolicy żywności Azji - Malezji. Udział w targach daje wystawcom możliwość eksploracji przedsięwzięć biznesowych, nawiązywania kontaktów i nawiązywania partnerstw z malezyjskimi i międzynarodowymi firmami, inwestorami i agencjami rządowymi, wykorzystując dynamiczny rynek F&B i potencjał ekonomiczny ASEAN. »

Poznaj świat win i alkoholi - mistrzowska klasa Vinexpo 2025

9 czerwiec 2025
Poszerz swoją wiedzę dzięki Vinexpo India 2025 Masterclass Series, prowadzonej przez Vinexpo Academy, globalnie uznaną platformę edukacji, innowacji i spostrzeżeń branżowych. Pogłęb wiedzę o produktach dzięki fachowo prowadzonym degustacjom. Poznaj trendy rynkowe dzięki bezstronnym, wartościowym spostrzeżeniom. Bądź na bieżąco dzięki treściom opracowanym przez światowych ekspertów. Każda sesja prowadzona przez uznanych sommelierów, mistrzów destylacji »

FRUITNET i IFPA łączą siły, aby dostarczać wartościowe treści na ASIA FRUIT LOGISTICA PEET UP

7 czerwiec 2025
Fruitnet i IFPA przygotują program treści wypełnionych spostrzeżeniami na wiodącym międzynarodowym wydarzeniu dla branży świeżych produktów w Ameryce Łacińskiej ASIA FRUIT LOGISTICA PERU MEET UP, zupełnie nowe międzynarodowe wydarzenie łączące handel eksportem świeżych produktów w Ameryce Łacińskiej z kluczowymi nabywcami z Azji i całego świata, rozpocznie się w Limie w dniach 28-29 października 2025 r. »
Partnerzy