Cydr Lubelski wyznacza kierunek kategorii

29 maj 2016
W 2016 r. konsumpcja cydru w Polsce może wzrosnąć do 15 mln litrów. Wartość rynku osiągnie 130 mln zł. To prawie połowa polskiego rynku win musujących.
- Po trzech latach od wprowadzenia cydru możemy mówić o sukcesie. Rynek rośnie. W ubiegłym roku przekroczył 10 mln litrów. W 2016 r. spodziewamy się ponownie kilkudziesięcioprocentowego wzrostu - mówi Prezes AMBRA S.A. Robert Ogór. - Potencjał rynku oceniamy na 1–2 proc. ilościowej konsumpcji piwa, co oznacza nawet 80 mln litrów rocznie.

Dziś ok. 30 proc. dorosłych konsumentów deklaruje, że spróbowało cydru w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Do spożycia piwa przyznaje się ponad 70 proc. Polaków.
- Cydr stał się smaczną, naturalną i cieszącą się dużym zainteresowaniem alternatywą dla piwa, a tym samym pełnoprawnym uczestnikiem rynku alkoholi. Dzięki swojej uniwersalności wpisuje się we wszystkie okazje, w których konsumenci sięgają po alkohol, od tych kameralnych po imprezowe i festiwalowe. Cydr wypity w Polsce w 2015 r. przewyższył wielkość konsumpcji takich alkoholi jak wermut, brandy, rum czy gin - podkreśla Michał Rozalicz, Dyrektor Marketingu AMBRA S.A.
Wyniki badań rynkowych przeprowadzonych po ostatnim sezonie na zlecenie AMBRA pokazują, że konsumenci określili już, czego oczekują od kategorii. Stawiają na produkt naturalny, wytwarzany ze świeżo tłoczonego soku z jabłek, nie z koncentratu. Istotna jest regionalność, pochodzenie produktu, jego tożsamość. To podkreśla jego autentyczność i wysoką jakość.
- Ci, którzy sięgają po cydr bardziej zwracają uwagę na jakość i pochodzenie składników niż konsumenci innych produktów. Jest to zrozumiałe, ponieważ właśnie naturalny smak polskich jabłek wyróżnia cydr na tle innych alkoholi, co potwierdza struktura rynku. Polacy, zgodnie z deklaracjami, kupują naturalny cydr ze świeżego soku z polskich jabłek, bo ten smakuje im najbardziej – podkreśla Michał Rozalicz.
Dowodem na to są udziały rynkowe lidera - Cydru Lubelskiego, najbardziej naturalnego, wytwarzanego wyłącznie ze świeżego soku z polskich jabłek. Co drugi litr cydru wypijany w Polsce to Cydr Lubelski.
- Obok wysokiej jakości cydru konsumenci oczekują też jego różnorodności. Poszukują szerszej oferty, chcą odkrywać smak cydrów gatunkowych i odmianowych – dodaje Michał Rozalicz. - Potwierdza to ubiegłoroczny sukces pierwszego cydru jednoodmianowego z Antonówek, który wyprodukowany na niewielką skalę w przededniu Lubelskiego Święta Młodego Cydru, zadebiutował też w wybranych sieciach handlowych i cieszył się tam dużym zainteresowaniem. Te świadomie formułowane przez konsumentów potrzeby są jeszcze niezaspokojone, co pokazuje, jaki potencjał ma kategoria.

Ponad 50% obecnych konsumentów cydru deklaruje chęć spróbowania cydrów gatunkowych i odmianowych.
- Różnorodność odmian polskich jabłek daje możliwość stworzenia cydrów, które zachowują charakterystyczny smak i zapach poszczególnych odmian. Przed cydrem otwiera się więc taka sama perspektywa rozwoju jaką obserwujemy w piwach, gdzie coraz popularniejsze stają się właśnie piwa rzemieślnicze, regionalne. Naturalny cydr ze świeżego soku też może mieć różnorodne gatunki oraz odmiany - mówi Agata Domaradzka, Brand Manager Cydru Lubelskiego, AMBRA S.A.
Dlatego w tym sezonie AMBRA wprowadza nową edycję limitowaną Perry Lubelski, wytwarzany ze świeżo tłoczonego soku ze słodkich polskich gruszek odmiany Konferencja. Jesienią do stałej oferty wejdzie jednoodmianowy Cydr Lubelski Słodka Antonówka.

Informacja prasowa: Kuźnia PR.
Badanie własne AMBRA S.A.

Przeczytaj również:

PERU MEET UP, aby zwrócić uwagę na innowacje i możliwości handlowe między Ameryką Łacińską, Azją i innymi krajami

24 lipiec 2025
Dostawcy świeżych produktów z Ameryki Łacińskiej nawiązują kontakt z globalnymi nabywcami podczas dwudniowego wydarzenia networkingowego i wymiany wiedzy — rejestracja dla gości branżowych i sponsorów już otwarta. Spotkanie ASIA FRUIT LOGISTICA PERU MEET UP po raz pierwszy zawita do Limy w dniach 28-29 października 2025 r., aby zaprezentować ofertę eksportową świeżych produktów z Ameryki Łacińskiej kluczowym nabywcom z Azji i całego świata. »

Anuga FoodTec India i Anuga Select India 2025 nadadzą kierunek przyszłości branży spożywczej i napojów w Azji Południowej

24 lipiec 2025
Najważniejsze wydarzenia branżowe w Azji Południowej dla branży spożywczej i napojów – Anuga FoodTec India i Anuga Select India – odbędą się w dniach 20-22 sierpnia 2025 roku w Bombay Exhibition Centre w Mumbaju. Organizowane przez Koelnmesse India, te dwie wystawy po raz kolejny zgromadzą pełne spektrum technologii, innowacji, produktów i rozwiązań dostawczych dla branży spożywczej i napojów, oferując niezrównaną platformę do nawiązywania kontaktów biznesowych i globalnej współpracy. »

Dni Otwarte: w terenie z ekspertami Cora Seeds pod hasłem innowacji odmianowych

24 lipiec 2025
W dniach 28-30 lipca Cora Seeds zaprasza włoskich i międzynarodowych specjalistów z branży świeżych produktów na trzy dni spotkań networkingowych i wizyt terenowych. Omówione zostaną nowe odmiany oraz możliwości i wyzwania stojące przed łańcuchem dostaw. Dni Otwarte to cenna okazja do spotkań z partnerami, wymiany wyników i zacieśnienia relacji. Edycja 2025 skupi się na innowacjach. Zaprezentowane zostaną nowe odmiany opracowane z myślą o wyzwaniach klimatycznych i zaspokojeniu potrzeb rynków krajowych i międzynarodowych. »
Partnerzy