Apetyt na ekologię i tradycję

26 styczeń 2016
Polacy coraz więcej uwagi przywiązują do żywności organicznej i produktów z certyfikatami. Równie chętnie sięgamy po żywność tradycyjną, lokalną czy pochodzącą „prosto od rolnika”.Rynek żywności ekologicznej w Polsce wciąż jest nienasycony, ale popyt na bio produkty rośnie bardzo szybko. Szacunkowa wartość tego rynku w naszym kraju wynosi około 700 mln złotych – co stanowi niespełna 0,3% całego sektora spożywczego.

„Polski rynek certyfikowanych, ekologicznych produktów wciąż jest rynkiem początkującym  w porównaniu z rynkami innych krajów UE, chociaż dynamika rozwoju  (ok. 20% rocznie) jest odczuwalna. Ten rynek jest wymagający, ale ma obiecujące perspektywy. Patrząc na tempo jego rozwoju w UE optymistycznie prognozujemy  przyszłość. Apetyt na ekologiczne produkty jeszcze długo w Polsce nie będzie zaspokojony, a zainteresowanie ekologiczną żywnością będzie nadal rosło” – mówi Katarzyna Kot, dyrektor marketingu firmy Pharmovit, która będzie jednym z wystawców specjalnej strefy EcoFood podczas III edycji Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw. 

W Polsce działa około 800 specjalistycznych sklepów ze zdrową żywnością. Funkcjonują one głównie w dużych miastach, choć rosnąca popularność żywności organicznej powoduje, że te sklepy coraz częściej przenoszą się również do mniejszych aglomeracji. Ponadto coraz częściej sieci handlowe i dyskonty wzbogacają ofertę o produkty z certyfikatami jakości, oznaczone ekologicznym liściem lub unijnymi znakami Chronione Oznaczenie Geograficzne, Chroniona Nazwa Pochodzenia, Gwarantowana Tradycyjna Specjalność.

Na wzrost spożycia produktów ekologicznych, tradycyjnych i regionalnych wpływ ma stopniowe podnoszenie świadomości polskich konsumentów odnośnie tych wyrobów – metod produkcji, zachowania dbałości o środowisko naturalne, niezmiennych od lat receptur, kontroli odpowiednich instytucji nad procesem wytwarzania. Polacy czerpią swoją wiedzę z licznych kampanii promocyjnych eksponujących walory tego typu żywności, pokazujących jej producentów, wyjaśniających skąd się bierze wyjątkowość danych produktów. Ponadto rozwojowi rynku żywności organicznej i tradycyjnej sprzyja większa dostępność tych produktów oraz ich spadająca cena.
Zainteresowanie ze strony konsumentów stymuluje producentów, którzy w ekologii czy tradycji dostrzegają szansę na rozwój.

„Obecnie w Polsce panuje moda na wyroby ekologiczne. Można nazwać to również modą na zdrowie. Każdy certyfikat zobowiązuje nas – producentów, do stawiania sobie poprzeczki coraz wyżej. Obecnie, chcąc pójść z duchem czasu, wymagającymi gustami konsumentów, a co za tym idzie, nowoczesnymi trendami na rynku żywności dążymy do wytwarzania produktów idealnych smakiem bez wykorzystywania wspomagaczy. Współpraca z rolnikami, którzy uprawiają warzywa w czystych rejonach Polski oraz doskonalenie przekazywanej z pokolenia na pokolenie receptury pozwala osiągnąć założony cel – produkt, do którego klienci nieustannie powracają”
– przekonuje Katarzyna Surowiec z tradycyjnej, rodzinnej firmy Ogródek Dziadunia.

Rosnące znaczenie tego typu żywności w Polsce i na świecie dostrzegli organizatorzy targów WorldFood Warsaw. Podczas III edycji wystawy odbędzie się specjalna strefa EcoFood dedykowana produktom organicznym i żywności z certyfikatami. Na producentów czeka specjalna oferta wystawiennicza, dużo możliwości biznesowych, a także bogaty program merytoryczny, który jednego dnia w całości będzie poświęcony ekologii.

„Strefa EcoFood to idealne miejsce zarówno do podtrzymywania  relacji z klientami, jak i do pozyskiwania nowych kontaktów biznesowych. Zapotrzebowanie na certyfikowane produkty ekologiczne wciąż rośnie a tego typu targi to bardzo dobre miejsce, żeby zaprezentować swoją ofertę, zwłaszcza że od początku 2016 roku wprowadziliśmy kilkanaście nowych produktów” – przekonuje Katarzyna Kot z firmy Pharmovit produkującej żywność bio i funkcjonalną.

III edycja biznesowych targów WorldFood Warsaw odbędzie się w dniach 19-21 kwietnia 2016 w Warszawskim Centrum EXPO XXI.

Więcej informacji: www.worldfood.pl

Przeczytaj również:

ASIA FRUIT LOGISTICA uruchamia program Meet Ups 2026 – nowy etap integracji branży w kluczowych rynkach Azji

18 grudzień 2025
Po bardzo udanej edycji w 2025 roku, która połączyła liderów branży w pięciu kluczowych krajach, cykl Meet Ups powraca w jeszcze bardziej rozbudowanej formule. W minionym roku wydarzenia odbyły się m.in. w Indiach, Wietnamie, Tajlandii i Chinach, gromadząc ponad 2 200 profesjonalistów, oferując 80+ godzin networkingu oraz wystąpienia 90 czołowych ekspertów rynku świeżych produktów. »

Podczas targów Macfrut 2026 wystawa Plant Nursery skupi uwagę na całym łańcuchu szkółkarskim

17 grudzień 2025
Plant Nursery to wystawa poświęcona innowacjom w branży szkółkarskiej, koncentrująca się na globalnych nowościach w uprawie awokado i mango, a także mniej popularnych gatunkach owoców tropikalnych i subtropikalnych, ekologicznej produkcji szkółkarskiej, podkładkach, innowacjach ogrodniczych oraz prawach do odmian roślin. Wydarzenie odbędzie się w dniach 21–23 kwietnia 2026 r. w Rimini Expo Centre »

José Manuel Molina zwycięzcą XV Konkursu Kreatywnej Kuchni z Granatem Mollar de Elche

17 grudzień 2025
Młody szef kuchni z Malagi, José Manuel Molina z restauracji La Brasería de Carmen w Torre de Benagalbón, został zwycięzcą XV edycji Konkursu Kreatywnej Kuchni z Granatem Mollar de Elche, który odbył się w renomowanej restauracji La Finca prowadzonej przez Susi Díaz (1 gwiazdka Michelin). Zwycięski talerz zatytułowany „Ganbatte” – japońskie słowo oznaczające rozwój osobisty i ewolucję – zachwycił jury oryginalnym połączeniem smaków. »
Partnerzy