YouGov: rynek mrożonek kupowanych do domu jest już warty 5,4 mld złotych i ciągle rośnie

8 lipiec 2025

 

Produkty mrożone cieszą się coraz większą popularnością wśród polskich nabywców. W okresie od maja 2024 r. do kwietnia 2025 r. wartość tego rynku wyniosła prawie 5,4 mld zł. Porównując rok do roku, oznacza to wzrost o 10,3 proc., przy jednoczesnym wzroście wolumenu sprzedaży o 5,7 proc. Dane YouGov pokazują, że szczególnie dynamicznie rozwija się segment mrożonych owoców i warzyw. Świadczy to o stopniowej zmianie postrzegania mrożonek – z produktu uzupełniającego na pełnoprawny element zbilansowanej diety. 

W analizowanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupiły łącznie 337 tysięcy ton produktów mrożonych* co w przeliczeniu na jedno gospodarstwo daje 25 kg w skali roku. Przeciętne gospodarstwo domowe kupowało mrożonki 22 razy w roku czyli w przeliczeniu mniej więcej raz na 2 tygodnie. Niekwestionowanymi lideremi rynku produktów mrożonych kupowanych do domu pod względem wartości są lody familijne, ryby oraz gotowe dania. Natomiast pod względem liczby kupujących to  mrożone warzywa są numerem jeden -  znalazły się w koszykach zakupowych ponad 80 proc. gospodarstw. Mrożone owoce trafiły natomiast do ponad 30 proc. gospodarstw domowych.

 

 – Przeciętne gospodarstwo domowe zakupiło ponad 6,9 kilograma mrożonych warzyw i około 2,7 kilograma owoców. Wśród najczęściej wybieranych warzyw znalazły się mieszanki „na patelnię”, zupy oraz szpinak, fasolka szparagowa czy włoszczyzna. W segmencie owocowym prym wiodą truskawki, które odpowiadają za ponad jedną trzecią całego wolumenu sprzedaży, a tuż za nimi plasują się maliny, wiśnie i jagody – mówi Grzegorz Mech, Business Development Manager w YouGov. Ekspert podkreśla, że chociaż owoce mrożone miały znacznie mniejszy udział – sięgnęło po nie trochę ponad 30 proc. Polaków – to właśnie ten segment odnotował w analizowanym okresie (maj 2024 – kwiecień 2025) najbardziej dynamiczny wzrost. – Liczba kupujących owoce mrożone wzrosła o prawie 3 punkty procentowe w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. To oznacza setki tysięcy nowych nabywców i wzrost wartości o niemal  36  proc. Takie tempo nie wynika z chwilowej promocji, ale ze świadomego wyboru konsumentów – dodaje Grzegorz Mech. 

 

Dyskonty górą

 

Rynek wyraźnie odpowiedział na rosnące zainteresowanie mrożonkami, przede wszystkim poprzez rozwój oferty marek własnych. Według danych YouGov to właśnie produkty sygnowane markami sieci handlowych przejęły dominującą pozycję w tej kategorii. W przypadku mrożonych owoców odpowiadają już za 67 proc. sprzedaży, a w przypadku warzyw – za około 60 proc. udziałów w wartości zakupów. 

– Największy udział w sprzedaży całej kategorii mrożonek mają dyskonty, jego wartość osiągnęła już 54 proc. Warto jednak podkreślić także znaczenie sklepów małoformatowych, które pełnią funkcję uzupełniającą i są istotnym punktem zakupów „blisko domu” – ich udział w wartości sprzedaży to blisko 17 proc. – komentuje Michał Maksymiec, Retail Vertical Director w YouGov.

 

Co dalej?

 

Produkty mrożone najczęściej trafiają do koszyków  rodzin, osób starszych bez dzieci (tzw. opuszczonych gniazd), a także młodszych konsumentów.  – Jeszcze do niedawna mrożonki były traktowane jako dodatek lub rozwiązanie awaryjne. Teraz coraz częściej są świadomym wyborem konsumentów, którzy cenią sobie wygodę, trwałość i wartości odżywcze produktów mrożonych. Producenci i detaliści dostrzegają ten trend, ale dalszy rozwój kategorii będzie zależał od elastycznego zarządzania asortymentem. Ze względu na ograniczoną przestrzeń chłodniczą w sklepach, optymalne wykorzystanie miejsca w zamrażarkach pozostaje jednym z głównych wyzwań. Tutaj jest duża rola producentów oraz dystrybutorów we wsparciu przedsiębiorców w optymalizowaniu asortymentu tak aby w zamrażarkach, w szczególności sklepów małoformatowych, znalazły się najlepiej rotujące indeksy i były one jak najlepiej dopasowane do potrzeb i gustów lokalnej społeczności – dodaje Michał Maksymiec.

 

 

*Dane YouGov obejmują produkty mrożone definiowane jako: gotowe dania mrożone, dania mączno-ziemniaczane, mrożone warzywa i owoce, mrożone mięso i drób, ryby, ciasta, lody familijne, pizzę mrożoną oraz frytki.

Przeczytaj również:

Food Africa i pacprocess MEA 2025: Napędzając rozwój regionalnego handlu i przemysłu

11 lipiec 2025
W swoich jubileuszowych 10. i 6. edycjach, targi Food Africa oraz pacprocess MEA odbędą się w dniach 9–12 grudnia 2025 r. w Egypt International Exhibition Center (EIEC). Te międzynarodowo cenione wydarzenia stały się wiodącymi platformami dla przedstawicieli sektora spożywczego, przetwórczego i opakowaniowego, oferując wyjątkowe możliwości rozwoju biznesu na rynkach Afryki i Bliskiego Wschodu. Food Africa umocniła swoją pozycję jako główna brama do dynamicznie rozwijającego się sektora spożywczego w Afryce. »

Wizyta studyjna w Chinach: Niezapomniane przeżycie podczas CHINA MEET UP 2025

10 lipiec 2025
Wizyta studyjna w Chinach: Niezapomniane przeżycie podczas CHINA MEET UP 2025. Odwiedzający z całego świata zapisują się na rozszerzenie targów ASIA FRUIT LOGISTICA o Chiny. Dołącz do Wizyty studyjnej i Programu Premium Buyer, dopóki są wolne miejsca. Targi CHINA MEET UP 2025, oficjalne rozszerzenie targów ASIA FRUIT LOGISTICA o Chiny kontynentalne, powracają do Kantonu w dniach 8–9 września 2025 r. z dużym rozmachem i szerszym globalnym udziałem. WIZYTA STUDYJNA PO CHINACH oraz pierwszy w historii Puchar Golfa AFL Fresh Produce Reemoon. »

Pozostało tylko trzy tygodnie na rejestrację wystawcy na targi FRUIT LOGISTICA 2026

10 lipiec 2025
Targi FRUIT LOGISTICA, które odbędą się w Berlinie w dniach 4-6 lutego 2026 r., to wiodące targi branży świeżych produktów. Dzięki nowym formatom, możliwościom nawiązywania kontaktów na wysokim poziomie i globalnemu zasięgowi, jest to wydarzenie, którego nie można przegapić dla profesjonalistów z branży. Rejestracja trwa do 31 lipca 2025 r. Dzięki nowym formatom wydarzeń, edycja zapowiada się jako najbardziej wartościowa jak dotąd dla firm z całego świata. »
Partnerzy