YouGov: rynek mrożonek kupowanych do domu jest już warty 5,4 mld złotych i ciągle rośnie

8 lipiec 2025

 

Produkty mrożone cieszą się coraz większą popularnością wśród polskich nabywców. W okresie od maja 2024 r. do kwietnia 2025 r. wartość tego rynku wyniosła prawie 5,4 mld zł. Porównując rok do roku, oznacza to wzrost o 10,3 proc., przy jednoczesnym wzroście wolumenu sprzedaży o 5,7 proc. Dane YouGov pokazują, że szczególnie dynamicznie rozwija się segment mrożonych owoców i warzyw. Świadczy to o stopniowej zmianie postrzegania mrożonek – z produktu uzupełniającego na pełnoprawny element zbilansowanej diety. 

W analizowanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupiły łącznie 337 tysięcy ton produktów mrożonych* co w przeliczeniu na jedno gospodarstwo daje 25 kg w skali roku. Przeciętne gospodarstwo domowe kupowało mrożonki 22 razy w roku czyli w przeliczeniu mniej więcej raz na 2 tygodnie. Niekwestionowanymi lideremi rynku produktów mrożonych kupowanych do domu pod względem wartości są lody familijne, ryby oraz gotowe dania. Natomiast pod względem liczby kupujących to  mrożone warzywa są numerem jeden -  znalazły się w koszykach zakupowych ponad 80 proc. gospodarstw. Mrożone owoce trafiły natomiast do ponad 30 proc. gospodarstw domowych.

 

 – Przeciętne gospodarstwo domowe zakupiło ponad 6,9 kilograma mrożonych warzyw i około 2,7 kilograma owoców. Wśród najczęściej wybieranych warzyw znalazły się mieszanki „na patelnię”, zupy oraz szpinak, fasolka szparagowa czy włoszczyzna. W segmencie owocowym prym wiodą truskawki, które odpowiadają za ponad jedną trzecią całego wolumenu sprzedaży, a tuż za nimi plasują się maliny, wiśnie i jagody – mówi Grzegorz Mech, Business Development Manager w YouGov. Ekspert podkreśla, że chociaż owoce mrożone miały znacznie mniejszy udział – sięgnęło po nie trochę ponad 30 proc. Polaków – to właśnie ten segment odnotował w analizowanym okresie (maj 2024 – kwiecień 2025) najbardziej dynamiczny wzrost. – Liczba kupujących owoce mrożone wzrosła o prawie 3 punkty procentowe w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. To oznacza setki tysięcy nowych nabywców i wzrost wartości o niemal  36  proc. Takie tempo nie wynika z chwilowej promocji, ale ze świadomego wyboru konsumentów – dodaje Grzegorz Mech. 

 

Dyskonty górą

 

Rynek wyraźnie odpowiedział na rosnące zainteresowanie mrożonkami, przede wszystkim poprzez rozwój oferty marek własnych. Według danych YouGov to właśnie produkty sygnowane markami sieci handlowych przejęły dominującą pozycję w tej kategorii. W przypadku mrożonych owoców odpowiadają już za 67 proc. sprzedaży, a w przypadku warzyw – za około 60 proc. udziałów w wartości zakupów. 

– Największy udział w sprzedaży całej kategorii mrożonek mają dyskonty, jego wartość osiągnęła już 54 proc. Warto jednak podkreślić także znaczenie sklepów małoformatowych, które pełnią funkcję uzupełniającą i są istotnym punktem zakupów „blisko domu” – ich udział w wartości sprzedaży to blisko 17 proc. – komentuje Michał Maksymiec, Retail Vertical Director w YouGov.

 

Co dalej?

 

Produkty mrożone najczęściej trafiają do koszyków  rodzin, osób starszych bez dzieci (tzw. opuszczonych gniazd), a także młodszych konsumentów.  – Jeszcze do niedawna mrożonki były traktowane jako dodatek lub rozwiązanie awaryjne. Teraz coraz częściej są świadomym wyborem konsumentów, którzy cenią sobie wygodę, trwałość i wartości odżywcze produktów mrożonych. Producenci i detaliści dostrzegają ten trend, ale dalszy rozwój kategorii będzie zależał od elastycznego zarządzania asortymentem. Ze względu na ograniczoną przestrzeń chłodniczą w sklepach, optymalne wykorzystanie miejsca w zamrażarkach pozostaje jednym z głównych wyzwań. Tutaj jest duża rola producentów oraz dystrybutorów we wsparciu przedsiębiorców w optymalizowaniu asortymentu tak aby w zamrażarkach, w szczególności sklepów małoformatowych, znalazły się najlepiej rotujące indeksy i były one jak najlepiej dopasowane do potrzeb i gustów lokalnej społeczności – dodaje Michał Maksymiec.

 

 

*Dane YouGov obejmują produkty mrożone definiowane jako: gotowe dania mrożone, dania mączno-ziemniaczane, mrożone warzywa i owoce, mrożone mięso i drób, ryby, ciasta, lody familijne, pizzę mrożoną oraz frytki.

Przeczytaj również:

AGRITECHNICA 2025 startuje w Hanowerze

8 listopad 2025
Już jutro rusza AGRITECHNICA 2025, największe i najważniejsze na świecie targi technologii rolniczej, które po raz kolejny zamienią teren wystawowy w Hanowerze w globalne centrum innowacji, wiedzy i biznesu. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Touch Smart Efficiency”, skupiając się na inteligentnych technologiach, efektywności oraz zrównoważonym rozwoju w rolnictwie. Przez siedem dni – od 9 do 15 listopada 2025 r. – odwiedzający będą mogli zobaczyć najnowsze rozwiązania z zakresu automatyzacji, digitalizacji, robotyki i zrównoważonej produkcji rolnej. »

Grüne Woche 2026: 100 lat tradycji, innowacji i smaku

6 listopad 2025
Międzynarodowe Targi Rolnictwa, Żywności i Ogrodnictwa Grüne Woche (Zielony Tydzień) obchodzą w tym roku wyjątkowy jubileusz — 100-lecie istnienia. Od 16 do 25 stycznia 2026 roku w Berlinie spotkają się przedstawiciele branży spożywczej, rolniczej i ogrodniczej z całego świata, by zaprezentować najnowsze trendy, technologie i produkty, a także porozmawiać o przyszłości globalnego rolnictwa i żywności. Jak podkreśla Lars Jaeger, dyrektor Grüne Woche: „Od stu lat targi odzwierciedlają zmiany w sposobie produkcji i konsumpcji żywności." »

AGRITECHNICA 2025 już za kilka dni - Największe na świecie targi maszyn rolniczych startują 9 listopada w Hanowerze

6 listopad 2025
Od 9 do 15 listopada 2025 roku teren targowy w Hanowerze ponownie stanie się centrum światowego rolnictwa. AGRITECHNICA 2025, wiodące na świecie targi maszyn i technologii rolniczych, zgromadzą 2800 wystawców z całego świata w 23 halach wystawienniczych, a towarzyszyć im będzie ponad 300 wydarzeń, konferencji i prezentacji technicznych. Codziennie międzynarodowi eksperci będą dzielić się doświadczeniami z różnych regionów świata: m.in. Asian Markets, Farming, Regenerative Agriculture, »
Partnerzy