José Manuel Molina zwycięzcą XV Konkursu Kreatywnej Kuchni z Granatem Mollar de Elche

17 grudzień 2025

Młody szef kuchni z Malagi, José Manuel Molina z restauracji La Brasería de Carmen w Torre de Benagalbón, został zwycięzcą XV edycji Konkursu Kreatywnej Kuchni z Granatem Mollar de Elche, który odbył się w renomowanej restauracji La Finca prowadzonej przez Susi Díaz (1 gwiazdka Michelin).

Zwycięski talerz zatytułowany „Ganbatte” – japońskie słowo oznaczające rozwój osobisty i ewolucję – zachwycił jury oryginalnym połączeniem smaków. Danie składało się z escabeche z granatu Mollar de Elche, chrupiącego elementu z granatu i buraka oraz lodów z sera i likieru cantueso. Ta odważna i nieszablonowa kompozycja przyniosła kucharzowi nagrodę pieniężną w wysokości 1 500 euro oraz bon Tescoma o wartości 300 euro.

– To była ryzykowna propozycja, ale bardzo się cieszę, że została doceniona – przyznał po ogłoszeniu wyników wyraźnie wzruszony José Manuel Molina.

2025-12-17_grenador2.jpg

Wysoki poziom finału i trudny wybór jury 

Jury konkursu, w skład którego weszli wybitni przedstawiciele hiszpańskiej gastronomii: mistrz cukiernictwa Paco TorreblancaKiko Moya z restauracji L’Escaleta (2 gwiazdki Michelin, 3 słońca Repsol) oraz Susi Díaz (1 gwiazdka Michelin, 2 słońca Repsol), podkreślało wyjątkowo wysoki poziom tegorocznego finału.

Przewodnicząca jury, Susi Díaz, zaznaczyła, że zwycięskie danie było „proste, ale pełne osobowości i charakteru”, a połączenie sera, granatu i buraka określiła jako „prawdziwe odkrycie”. Dodała również, że konkurs z każdą edycją staje się miejscem odkrywania nowych, autentycznych talentów kulinarnych.

Laureaci kolejnych miejsc 

Drugie miejsce zajął Osvaldo Andree Sejas z restauracji La Era de los Nogales (Sabiñánigo, Huesca) za danie „Rubíes Mollar de Elche sobre vieira y pepino”, otrzymując 600 euro oraz bon Tescoma o wartości 200 euro.

Trzecią nagrodę zdobył Antonio José González z restauracji +IDEAS w Higuerueli (Albacete) za propozycję „Pato a l’Granada: Alma de Elche”. Czwarte miejsce przypadło Pedro Giménez Jaria z Finca Mas Solers (Grupa Peralada, Barcelona), który zaprezentował danie „Todo de la granada mollar y la gamba roja”. Obaj kucharze otrzymali nagrody pieniężne oraz bony Tescoma.

Wydarzenie o znaczeniu ogólnokrajowym 

Znaczenie konkursu podkreślali również przedstawiciele instytucji publicznych i branżowych. Irene Ruiz, radna ds. turystyki i kultury miasta Elche, zwróciła uwagę na rolę produktów lokalnych i silne powiązanie granatu Mollar de Elche z regionem Camp d’Elx, które stanowią ważny element tożsamości turystycznej i gastronomicznej miasta.

Z kolei Francisco Oliva, prezes Chronionej Nazwy Pochodzenia Granatu Mollar de Elche, zaznaczył, że konkurs stał się symbolem jakości i wszechstronności tego produktu. Podkreślił również, że wydarzenie opiera się na trzech filarach: promocji produktów lokalnych, kreatywności w kuchni oraz odkrywaniu nowych talentów kulinarnych.

Organizatorzy podziękowali sponsorom i partnerom, wśród których znaleźli się m.in. CajamarTescoma, Urząd Miasta Elche, VisitElche, Deputacja Alicante, Patronat Turystyki Costa Blanca oraz inicjatywy gastronomiczne takie jak L’Exquisit Mediterrani i Alicante Gastronómica.

XV edycja konkursu potwierdziła, że granat Mollar de Elche pozostaje nie tylko symbolem regionu, lecz także inspirującym składnikiem nowoczesnej kuchni najwyższej próby.

Przeczytaj również:

ASIA FRUIT LOGISTICA uruchamia program Meet Ups 2026 – nowy etap integracji branży w kluczowych rynkach Azji

18 grudzień 2025
Po bardzo udanej edycji w 2025 roku, która połączyła liderów branży w pięciu kluczowych krajach, cykl Meet Ups powraca w jeszcze bardziej rozbudowanej formule. W minionym roku wydarzenia odbyły się m.in. w Indiach, Wietnamie, Tajlandii i Chinach, gromadząc ponad 2 200 profesjonalistów, oferując 80+ godzin networkingu oraz wystąpienia 90 czołowych ekspertów rynku świeżych produktów. »

Podczas targów Macfrut 2026 wystawa Plant Nursery skupi uwagę na całym łańcuchu szkółkarskim

17 grudzień 2025
Plant Nursery to wystawa poświęcona innowacjom w branży szkółkarskiej, koncentrująca się na globalnych nowościach w uprawie awokado i mango, a także mniej popularnych gatunkach owoców tropikalnych i subtropikalnych, ekologicznej produkcji szkółkarskiej, podkładkach, innowacjach ogrodniczych oraz prawach do odmian roślin. Wydarzenie odbędzie się w dniach 21–23 kwietnia 2026 r. w Rimini Expo Centre »

Dlaczego kompostowalne etykiety na owoce to przyszłość opakowań w świeżych produktach

17 grudzień 2025
Wraz z tym, jak zrównoważony rozwój staje się kluczowym priorytetem dla konsumentów i regulatorów, branża świeżych owoców i warzyw znajduje się pod rosnącą presją ograniczania stosowania jednorazowych tworzyw sztucznych. Tradycyjne plastikowe opakowania w znacznym stopniu przyczyniają się do globalnych strumieni odpadów i degradacji środowiska. W odpowiedzi pojawiają się kompostowalne etykiety na owoce – niewielka, ale niezwykle istotna innowacja, która zmienia sposób myślenia o opakowaniach. »
Partnerzy