
Młody szef kuchni z Malagi, José Manuel Molina z restauracji La Brasería de Carmen w Torre de Benagalbón, został zwycięzcą XV edycji Konkursu Kreatywnej Kuchni z Granatem Mollar de Elche, który odbył się w renomowanej restauracji La Finca prowadzonej przez Susi Díaz (1 gwiazdka Michelin).
Zwycięski talerz zatytułowany „Ganbatte” – japońskie słowo oznaczające rozwój osobisty i ewolucję – zachwycił jury oryginalnym połączeniem smaków. Danie składało się z escabeche z granatu Mollar de Elche, chrupiącego elementu z granatu i buraka oraz lodów z sera i likieru cantueso. Ta odważna i nieszablonowa kompozycja przyniosła kucharzowi nagrodę pieniężną w wysokości 1 500 euro oraz bon Tescoma o wartości 300 euro.
– To była ryzykowna propozycja, ale bardzo się cieszę, że została doceniona – przyznał po ogłoszeniu wyników wyraźnie wzruszony José Manuel Molina.

Wysoki poziom finału i trudny wybór jury
Jury konkursu, w skład którego weszli wybitni przedstawiciele hiszpańskiej gastronomii: mistrz cukiernictwa Paco Torreblanca, Kiko Moya z restauracji L’Escaleta (2 gwiazdki Michelin, 3 słońca Repsol) oraz Susi Díaz (1 gwiazdka Michelin, 2 słońca Repsol), podkreślało wyjątkowo wysoki poziom tegorocznego finału.
Przewodnicząca jury, Susi Díaz, zaznaczyła, że zwycięskie danie było „proste, ale pełne osobowości i charakteru”, a połączenie sera, granatu i buraka określiła jako „prawdziwe odkrycie”. Dodała również, że konkurs z każdą edycją staje się miejscem odkrywania nowych, autentycznych talentów kulinarnych.
Laureaci kolejnych miejsc
Drugie miejsce zajął Osvaldo Andree Sejas z restauracji La Era de los Nogales (Sabiñánigo, Huesca) za danie „Rubíes Mollar de Elche sobre vieira y pepino”, otrzymując 600 euro oraz bon Tescoma o wartości 200 euro.
Trzecią nagrodę zdobył Antonio José González z restauracji +IDEAS w Higuerueli (Albacete) za propozycję „Pato a l’Granada: Alma de Elche”. Czwarte miejsce przypadło Pedro Giménez Jaria z Finca Mas Solers (Grupa Peralada, Barcelona), który zaprezentował danie „Todo de la granada mollar y la gamba roja”. Obaj kucharze otrzymali nagrody pieniężne oraz bony Tescoma.
Wydarzenie o znaczeniu ogólnokrajowym
Znaczenie konkursu podkreślali również przedstawiciele instytucji publicznych i branżowych. Irene Ruiz, radna ds. turystyki i kultury miasta Elche, zwróciła uwagę na rolę produktów lokalnych i silne powiązanie granatu Mollar de Elche z regionem Camp d’Elx, które stanowią ważny element tożsamości turystycznej i gastronomicznej miasta.
Z kolei Francisco Oliva, prezes Chronionej Nazwy Pochodzenia Granatu Mollar de Elche, zaznaczył, że konkurs stał się symbolem jakości i wszechstronności tego produktu. Podkreślił również, że wydarzenie opiera się na trzech filarach: promocji produktów lokalnych, kreatywności w kuchni oraz odkrywaniu nowych talentów kulinarnych.
Organizatorzy podziękowali sponsorom i partnerom, wśród których znaleźli się m.in. Cajamar, Tescoma, Urząd Miasta Elche, VisitElche, Deputacja Alicante, Patronat Turystyki Costa Blanca oraz inicjatywy gastronomiczne takie jak L’Exquisit Mediterrani i Alicante Gastronómica.
XV edycja konkursu potwierdziła, że granat Mollar de Elche pozostaje nie tylko symbolem regionu, lecz także inspirującym składnikiem nowoczesnej kuchni najwyższej próby.


