
Apples, trend after the lockdown
16 kwiecień 2020
The VOG Consortium analyses large-scale distribution sales in March: trends in Europe reflect those seen in Italy. There is a rise in demand for pre-packaged product.
A dash to buy in supplies followed by a downturn, and then a return to more or less normal. March 2020, with the start of the lockdown first in Italy and then, gradually, in many other European countries, coincided with a particularly turbulent period for the apple sector, with see-sawing demand on both the Italian and the export markets.
The VOG Consortium analysed the sales trend in this period, which was highly unusual due to the health emergency caused by Covid-19. After the Italian Government's first lockdown Decree came into effect on 8 March, Italian chains virtually doubled their orders for apples: consumer demand grew strongly, partly due to the emotional response to the images of half-empty supermarkets, which led to a kind of buying frenzy. “However, the next week consumer demand, although high, turned out to be lower than forecast: so the orders for apples we received from large-scale distribution fell, while still above the average for the time of year,” VOG sales manager Klaus Hölzl tells us. “This switchback effect only stabilised towards the end of March, when consumers finally understood that there was no risk of apple stocks running out.”
Similar behaviour also occurred on the other European markets where VOG is a consolidated presence. “We informed our customers in Spain, Germany and the United Kingdom about what we had already experienced in Italy,” Mr Hölzl explains, “but the reaction was the same: a dash to stock up when the lockdown was announced, a drop the next week as people used their stocks, and stabilisation the third week.”
“The VOG Consortium's long-standing strategy of diversifying its sales market has proved to be very far-sighted, especially in the particularly difficult, complex times we have experienced in the last few weeks,” Walter Pardatscher, CEO of VOG, comments. “It has certainly confirmed our belief that buying habits can change, and sometimes very fast.”
This was demonstrated by the sharp rise in online sales and home deliveries of fruit and vegetables, previously almost unheard-of in Europe. Not to mention the increase in demand for pre-packaged product.
“For businesses, the ability to listen to the markets and react swiftly is proving fundamental,” Mr Pardatscher points out. “However, we must not lose sight of our medium and long-term goals. For VOG, pre-packaged product accounts for an average of 25%. Our innovation team is working on the possibility of increasing this percentage share. We are assessing the scenarios to make sure we are ready, but we will have to wait for the next few months to see which trends stabilise and become permanent and which prove to be only transient. This is another case where balance is important.”
In the meantime, in early April the VOG Consortium has 25% fewer apples in stock than last year. “Market demand is continuing to be strong at present, and we will have to plan our sales carefully in the coming months to serve our customers' needs until summer,” Walter Pardatscher concludes.
Przeczytaj również:

Opakowania na nowo: ProSweets Cologne koncentruje się na rozwiązaniach dla zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym
4 listopad 2025
Wystawcy przedstawią odpowiedzi na wyzwania stojące przed branżą słodyczy i przekąsek na targach w Kolonii, koncentrując się na projektowaniu opakowań i możliwości recyklingu. Niezależnie od tego, czy motywowane potrzebami konsumentów, czy przepisami prawnymi – temat zrównoważonego rozwoju odgrywa kluczową rolę w branży słodyczy i przekąsek. Wymagane jest połączenie precyzji technicznej z idealnym materiałem opakowaniowym. »

Africa Food Show Morocco 2025 – kluczowe wydarzenie branży spożywczej w Afryce Północnej
4 listopad 2025
W dniach 19–21 listopada 2025 roku w centrum wystawienniczym La Foire Internationale de Casablanca odbędzie się Africa Food Show Morocco 2025 – jedno z najważniejszych wydarzeń targowych w regionie Afryki Północnej, poświęcone sektorowi rolno-spożywczemu. Targi zgromadzą producentów, dystrybutorów, importerów i ekspertów branżowych z całego świata, stwarzając doskonałą okazję do prezentacji produktów, technologii i innowacji, »

LibyaFood Expo 2026 – Brama do dynamicznie rozwijającego się rynku Afryki Północnej
31 październik 2025
Siódma edycja LibyaFood Expo, największych i najważniejszych targów branży spożywczej w Libii, odbędzie się w dniach 29 marca – 1 kwietnia 2026 roku na terenie Tripoli International Fair Ground. To kluczowe wydarzenie stanowi wyjątkową platformę dla krajowych i międzynarodowych producentów żywności, umożliwiając im prezentację oferty, nawiązywanie kontaktów biznesowych i ekspansję na jeden z najbardziej perspektywicznych rynków Afryki Północnej. »