Jak żyć z euro? Doświadczenia krajów Europy Środkowo-Wschodniej

20 marzec 2019

Jaki wpływ na gospodarkę Estonii miało wprowadzenie euro? Jakie są polityczne konsekwencje wejścia do strefy euro dla Słowacji i Litwy? Czy przystąpienie do Unii Gospodarczo-Walutowej (UGW) wpłynęło na wzrost cen na Łotwie? W najnowszym raporcie Fundacji Schumana „Jak żyć z euro? Doświadczenia krajów Europy Środkowo-Wschodniej”, grupa badaczy pod kierownictwem prof. Witolda M. Orłowskiego, przedstawia skutki wprowadzenia euro w czterech wybranych państwach Europy Środkowej i Wschodniej.

Obecnie w skład strefy euro wchodzi dziewiętnaście państw Unii Europejskiej, w tym cztery z regionu Europy Środkowo-Wschodniej o zbliżonym poziomie rozwoju i historii transformacji gospodarczej do Polski. Każde z tych państw wstępowało do strefy euro w różnych, ale równie trudnych momentach globalnego kryzysu finansowego oraz późniejszej recesji.  Słowacja przystąpiła zaraz przed wybuchem kryzysu w strefie euro (2009), Estonia – w jego trakcie (2011), Łotwa i Litwa zaś, zaraz po (2014, 2015). Raport „Jak żyć z euro?” poddaje analizie skutki wprowadzenie euro w każdym z tych państw, uwzględniając perspektywę gospodarczą, polityczną i społeczną.

Wpływ wprowadzenia euro na gospodarkę
Generalnie można stwierdzić, że przystąpienie do strefy euro przyczyniło się do wzrostu gospodarczego każdego z badanych państw - w sposób umiarkowanie pozytywny na Łotwie, Litwie i  Słowacji, a w sposób zdecydowanie pozytywny w Estonii. W żadnym z tych państw nie nastąpiło pogorszenie deficytów bieżących bilansu płatniczego oraz wzrost zadłużenia zagranicznego. W każdym zanotowano znaczący spadek bezrobocia. Oceniając wpływ przystąpienia do strefy euro na tempo wzrostu PKB zaś, należy zwrócić uwagę na łączny realny wzrost PKB, który na Słowacji wzrósł o 20%, w krajach bałtyckich zaś, o 28%. Ciekawe wnioski można również wysnuć, porównując tempo rozwoju gospodarczego zbliżonych do siebie krajów – Słowacji, będącej w strefie euro oraz Republiki Czeskiej, nie należącej do unii walutowej. PKB Słowacji po jej wejściu do strefy euro w roku 2009 zwiększyło się do 2017 roku o 29%., w tym samym okresie PKB w Czechach, wzrosło tylko o 16%.
Innym tematem, który rozgrzewał debatę publiczną we wszystkich badanych krajach był wzrost cen. Jak wskazują wyniki Raportu, wprowadzenie euro nie wiązało się ze znacznym wzrostem cen w żadnym z wymienionych państw. Od momentu przyjęcia europejskiej waluty, ceny na Słowacji wzrosły łącznie o 12%, podczas gdy w Polsce w tym samym czasie, przeciętnie o 18%. Warto również wspomnieć o tym, że dzięki wprowadzeniu euro Słowacja, w odróżnieniu do Polski, uniknęła problemu kredytów hipotecznych we frankach szwajcarskich.

Wprowadzenie euro, a polityka
Wszystkie cztery państwa umocniły swoją pozycję na politycznej arenie Unii Europejskiej. Dzięki przyłączeniu się do strefy euro, zarówno Słowacja, Litwa, Łotwa jak i Estonia, uczestniczą w „twardym rdzeniu” procesów integracyjnych Unii, nadając ton dyskusji o kierunku rozwoju polityki finansowej Wspólnoty. Co więcej, cztery badane kraje od momentu wprowadzenia euro, są członkami „ligi hanzeatyckiej”, co daje im możliwość forsowania swoich interesów w Unii.

Społeczne poparcie dla euro
Pozytywne skutki wprowadzenia euro widoczne są w sondażach badających poziom zadowolenia mieszkańców Słowacji, Litwy, Łotwy i Estonii. Wysoki poziom poparcia dla euro (80% - 85%) prezentują przede wszystkim Słowacy, Łotysze i Estończycy, tym samym lokując się wśród narodów najlepiej oceniających euro.

Źródło: www.schuman.pl

Przeczytaj również:

Food & Drinks Malaysia by SIAL, 1-3 July 2025 MITEC Kuala Lumpur

11 czerwiec 2025
Food & Drinks Malaysia by SIAL ma szansę stać się wiodącą wystawą żywności i napojów w Malezji i całym regionie - zapewniającą skoncentrowaną platformę dla branży w kierunku wejścia na rynek do bramy stolicy żywności Azji - Malezji. Udział w targach daje wystawcom możliwość eksploracji przedsięwzięć biznesowych, nawiązywania kontaktów i nawiązywania partnerstw z malezyjskimi i międzynarodowymi firmami, inwestorami i agencjami rządowymi, wykorzystując dynamiczny rynek F&B i potencjał ekonomiczny ASEAN. »

Poznaj świat win i alkoholi - mistrzowska klasa Vinexpo 2025

9 czerwiec 2025
Poszerz swoją wiedzę dzięki Vinexpo India 2025 Masterclass Series, prowadzonej przez Vinexpo Academy, globalnie uznaną platformę edukacji, innowacji i spostrzeżeń branżowych. Pogłęb wiedzę o produktach dzięki fachowo prowadzonym degustacjom. Poznaj trendy rynkowe dzięki bezstronnym, wartościowym spostrzeżeniom. Bądź na bieżąco dzięki treściom opracowanym przez światowych ekspertów. Każda sesja prowadzona przez uznanych sommelierów, mistrzów destylacji »

FRUITNET i IFPA łączą siły, aby dostarczać wartościowe treści na ASIA FRUIT LOGISTICA PEET UP

7 czerwiec 2025
Fruitnet i IFPA przygotują program treści wypełnionych spostrzeżeniami na wiodącym międzynarodowym wydarzeniu dla branży świeżych produktów w Ameryce Łacińskiej ASIA FRUIT LOGISTICA PERU MEET UP, zupełnie nowe międzynarodowe wydarzenie łączące handel eksportem świeżych produktów w Ameryce Łacińskiej z kluczowymi nabywcami z Azji i całego świata, rozpocznie się w Limie w dniach 28-29 października 2025 r. »
Partnerzy