Zacieśnienie polsko-niemieckich relacji handlowych szansą na ożywienie gospodarki?

11 marzec 2019

Wypowiedź: Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii

Według niemieckich raportów Polska znajduje się na ósmym miejscu na liście największych odbiorców towarów z Niemiec i na szóstym, jeśli chodzi o kwestię importu dóbr. Nasz kraj, mimo iż położony znacznie bliżej Berlina, wciąż przegrywa z Włochami czy Wielką Brytanią. O wzajemnych stosunkach gospodarczych i kwestiach, które należałoby udoskonalić, rozmawiamy z minister przedsiębiorczości i technologii, Jadwigą Emilewicz.

- „Niemcy są największym partnerem gospodarczym Polski. Chcielibyśmy i życzymy sobie, aby stosunki polityczne  były na równie dobrym i wysokim poziomie, jak właśnie stosunki gospodarcze. 110 miliardów euro wzajemnej wymiany handlowej, to imponujący wzrost. Rok 2018 był kolejnym rokiem z rekordową wysoką wymianą handlową – wzrosła ona o kolejne 10%. To szczególnie ważne w czasie, kiedy gospodarka nieco spowalnia. Niemcy to nasz największy partner i chcemy, aby nasze wzajemne, dobre więzi dalej mogły się rozwijać.” – dla Newsrm.tv wyjaśnia minister Jadwiga Emilewicz.

Niemcy do końca 2017 roku, zainwestowały w Polsce około 34 miliardów euro, a w naszym kraju zarejestrowano ponad 4900 podmiotów z kapitałem niemieckim. Do grupy największych inwestorów należą np. Volkswagen, Commerzbank, Allianz, Siemens czy Bayer. Natomiast wartość skumulowana wartość polskich inwestycji w Niemczech na koniec 2017 roku wynosiła ponad 1,33 miliarda euro. Do największych inwestorów z naszego kraju należą: PKN Orlen S.A., Grupa Azoty, Kopex, Comarch czy sieć obuwnicza CCC.

Tematem, który ciągle powraca w rozmowach gospodarczych między naszymi krajami, są kwestie barier pozataryfowych i ograniczeń pozaprawnych, hamujących możliwości inwestowania polskich przedsiębiorców w niemiecki rynek:
- „To co jest ciągłym przedmiotem troski z naszej strony jest istnienie barier pozataryfowych, ograniczeń pozaprawnych, które sprawiają, że polscy przedsiębiorcy mają trudności w wchodzeniu na niemiecki rynek. Słynny i wielokrotnie przytaczany przykład polskiego styropianu, który spełnia wszystkie europejskie wymogi, a ma kłopoty z tym, aby znaleźć się w sieciach sprzedaży w Niemczech; innym gorącym tematem są chociażby polskie okna. Takich przykładów jest mnóstwo. O tych barierach pozataryfowych będziemy rozmawiać. Przygotowaliśmy solidny raport w tej sprawie, który przekażę niemieckiemu ministerstwu i o tym raporcie będziemy dyskutować podczas spotkania w jednym z najważniejszych niemieckich think tanków, zajmujących się polityką międzynarodową. Obecnie jesteśmy w ważnym momencie – okres spowolnienia gospodarczego dwóch ważnych partnerów handlowych, to dobry moment, aby rozmawiać o tym, jak te bariery znosić, abyśmy wykorzystali ten czas, po to, aby nasze gospodarki wzajemnie nie spowalniały.” – podsumowuje minister przedsiębiorczości.

Ważnym momentem w gospodarczych stosunkach polsko-niemieckich, będzie marcowe Forum Gospodarcze, dotyczące cyfryzacji, energii czy kwestii mobilności. Celem tego wydarzenia jest wyznaczanie kierunków rozwoju współpracy w dziedzinach, które są najbardziej perspektywistyczne, czyli przemysłu cyfrowego, innowacyjnych technologii czy produkcji zrównoważonej energii. Forum odbędzie się w Berlinie i weźmie w nim udział ponad 150 polskich firm, które będą miały szansę zaprezentować swoje produkty na stoiskach wystawowych czy nawiązać bezpośredni kontakt biznesowy z niemieckimi partnerami.

Źródło.:newsrm.tv

Przeczytaj również:

Food & Drinks Malaysia by SIAL, 1-3 July 2025 MITEC Kuala Lumpur

11 czerwiec 2025
Food & Drinks Malaysia by SIAL ma szansę stać się wiodącą wystawą żywności i napojów w Malezji i całym regionie - zapewniającą skoncentrowaną platformę dla branży w kierunku wejścia na rynek do bramy stolicy żywności Azji - Malezji. Udział w targach daje wystawcom możliwość eksploracji przedsięwzięć biznesowych, nawiązywania kontaktów i nawiązywania partnerstw z malezyjskimi i międzynarodowymi firmami, inwestorami i agencjami rządowymi, wykorzystując dynamiczny rynek F&B i potencjał ekonomiczny ASEAN. »

Poznaj świat win i alkoholi - mistrzowska klasa Vinexpo 2025

9 czerwiec 2025
Poszerz swoją wiedzę dzięki Vinexpo India 2025 Masterclass Series, prowadzonej przez Vinexpo Academy, globalnie uznaną platformę edukacji, innowacji i spostrzeżeń branżowych. Pogłęb wiedzę o produktach dzięki fachowo prowadzonym degustacjom. Poznaj trendy rynkowe dzięki bezstronnym, wartościowym spostrzeżeniom. Bądź na bieżąco dzięki treściom opracowanym przez światowych ekspertów. Każda sesja prowadzona przez uznanych sommelierów, mistrzów destylacji »

FRUITNET i IFPA łączą siły, aby dostarczać wartościowe treści na ASIA FRUIT LOGISTICA PEET UP

7 czerwiec 2025
Fruitnet i IFPA przygotują program treści wypełnionych spostrzeżeniami na wiodącym międzynarodowym wydarzeniu dla branży świeżych produktów w Ameryce Łacińskiej ASIA FRUIT LOGISTICA PERU MEET UP, zupełnie nowe międzynarodowe wydarzenie łączące handel eksportem świeżych produktów w Ameryce Łacińskiej z kluczowymi nabywcami z Azji i całego świata, rozpocznie się w Limie w dniach 28-29 października 2025 r. »
Partnerzy