1000 SPOTKAŃ PRODUCENTÓW I DYSTRYBUTORÓW Z SIECIAMI HANDLOWYMI

20 październik 2018

27 października w luksusowym Hotelu Mazurkas w Ożarowie Mazowieckim odbyła się 11 edycja konferencji Fresh Market, gromadząca kupców z regionalnych, krajowych i międzynarodowych sieci handlowych oraz producentów i eksporterów świeżych owoców, warzyw i kwiatów, jak też firmy świadczące usługi dla tej branży. Przygotowania do tego jedynego w naszym kraju wydarzenia organizowanego w nowatorskiej formule kupieckiego centrum handlu trwały kilka miesięcy. Istotne wsparcie w jego organizacji zapewnili sponsor generalny Carton Pack Global Packaging Expertise oraz sponsorzy Jan Oskam BV i Aksun.
Podczas konferencji  odbyło się niemal 1000 spotkań z twarzą w twarz dystrybutorów i dostawców z przedstawicielami sieci handlowych.   Do udziału w konferencji zaproszono sieci z Polski, jak Carrefour, Chata Polska, Dino, Eurocash Group, Intermarche, Makro, PGS (Polska Grupa Supermarketów), Spar, Stokrotka, Tesco. Obecne na konferencji były ukraińskie sieci ATB i Varus, białoruskie GIPPO i ALC ,,VITALUR", czeska Brněnka, litewska Maxima, serbska Aman, co otworzyło przed polskimi firmami możliwości eksportu owoców i warzyw na rynki krajów ościennych.
Wystawców reprezentowały firmy działające w sektorze opakowań, jak Carton Pack, Redpack Packaging Machinery, IFCO, BOSKY, Cristóbal Meseguer oraz kontroli jakości i certyfikacji, np. FRESH QUALITY albo Control Union Poland. Swoje stoiska mieli również producenci i eksporterzy owoców, warzyw, kwiatów, nasion, choćby JAN OSKAM, AKSUN, Polfarm, Bakor, LUCRETIA POP, TOMA SEEDS. Rijk Zwaan częstował kompozycjami sałat, Bratzler & Co. przekąskami z mango
i awokado, a Zrzeszenie Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej - papryką. Producenci i dostawcy mogli zapoznać się z ekologicznymi metodami optymalizacji upraw Koppert Polska czy też opakowaniami transportowymi wielokrotnego użytku z tworzyw sztucznych firmy Bekuplast.

Prelekcje dotyczące sytuacji na rynku warzyw i owoców, prognoz na kolejny sezon, a także przyszłości opakowań produktów świeżych przeprowadzili  dr hab. Bożena Nosecka, prof. nadzw. IERiGŻ-PIB, Massimiliano Persico,  Carton Pack Srl, Charif Christian Carvajal, M. ASOEX, Marek Słowiński, redaktor portalu fresh-market.pl.
W panelach dyskusyjnych uczestniczyli m.in. eksperci reprezentujący partnerów merytorycznych konferencji Fresh Market: Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy Bronisze, Unię Warzywno-Ziemniaczaną, Zrzeszenie Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej, Stowarzyszenie Polski Ziemniak, Stowarzyszenie „Unia Owocowa”, ASOEX.
Panel o rynku krajowym traktował o nadpodaży owoców w Polsce, najlepszych kanałach sprzedaży i ich strategii handlowej oraz o preferencjach konsumenta. Dyskutowali: Michał Kołodziejczak, Mirosław Łuska, Mirosław Maliszewski. Wszyscy zgodzili się, że nadchodzący sezon będzie jednym z najtrudniejszych ze względu na bardzo dużą produkcję owoców i niskie plony warzyw spowodowane pogodą.   Uczestnicy panelu zwrócili również uwagę na wciąż trudne relacje w handlu pomiędzy producentami a sieciami, w tym na fakt że polscy dostawcy owoców i warzyw są anonimowi. Polski klient coraz chętniej kupuje krajowe owoce i warzywa, szczególnie jeśli zawierają one informację o marce. Promowanie polskich produktów powinno być więc priorytetem.

Panel o rynkach zagranicznych obejmował takie zagadnienia, jak prognozy światowej produkcji owoców i warzyw, najbardziej korzystne rynki dla eksporterów i importerów, znaczenie polskiego i wschodnioeuropejskiego rynku, szanse i zagrożenia dla polskiego eksportu owoców i warzyw, produkcja żywności a liczba ludności Ziemi. Uczestnicy rozmowy, dr hab. Bożena Nosecka, Arkadiusz Gaik, Marek Słowiński, Charif Christian Carvajal M., skupili się przede wszystkim na możliwościach eksportu polskich owoców i warzyw, szczególnie wobec faktu że kierunek wschodni jest coraz trudniejszy. Takie kraje jak Ukraina, Kazachstan czy Mołdawia, a także Białoruś stają się nie tylko samowystarczalne, ale i rozwijają eksport.  Produkcja warzyw i owoców  w Europie przesuwa się od Atlantyku na Wschód. Polskie produkty muszą szukać nowych rynków w Azji, Afryce czy na Bliskim Wschodzie, będących przeciwwagą dla zablokowanego eksportu do Rosji. 
W panelach poświęconych nowym rozwiązaniom i technologiom w zakresie opakowań i trendów promocyjnych wzięli udział: Massimiliano Persico (Head of Marketing Carton Pack Srl.), Łukasz Drużkowski (Redpack Packaging Machinery), Mariusz Choiński (Cristóbal Meseguer S.A.), a także Andrzej Ostrowicz (Stowarzyszenie Polski Ziemniak). Rozmawiano o przyszłości  biodegradowalnych czy poddającym się recyklingowi opakowaniach, które są obecnie zbyt drogie, by mogły być  stosowane.  Według opinii  Pana Massimiliano Persico  na tego typu ekologiczne rozwiązania będzie trzeba  poczekać ponad 10 lat. Nie zmienia to jednak faktu, że   nowoczesne opakowania są  coraz bardziej przyjazne środowisku, np. opcje beztackowe. Rynek jednostkowych opakowań - papierowych, z folii lub siatki -  będzie się nadal rozwijał ze względu na oczekiwania konsumentów. Ten trend dociera do naszego kraju. Polacy, podobnie jak mieszkańcy np. Włoch czy Wielkiej Brytanii,  szukają   tzw. „opakowań na raz”. 
Podczas konferencji ogłoszono uroczyście zwycięzcę konkursu „Fresh Market Award 2018”. Tytuł ten zdobyła firma Rijk Zwaan Polska za innowacyjną formułę Knox™, przedłużającą świeżość sałaty po zbiorze, co przynosi korzyść producentom poprzez zmniejszenie odpadów i obniżenie kosztów magazynowania, i sieciom handlowym, dzięki przedłużeniu świeżości produktu.

Zaraz potem rozpoczął się Cocktail Dinner Party, na którym uczestnicy w nieformalnej atmosferze, przy dźwiękach fortepianu i rozkoszując się wspaniałym jedzeniem, kontynuowali rozmowy handlowe i nawiązywali kontakty w branży.
Organizatorzy starali się stworzyć jak najlepsze warunki uczestnikom po to, by mogli oni skupić się wyłącznie na celu biznesowym. Przygotowano pakiet praktycznych informacji, zadbano o pomoc w postaci odbiorników do tłumaczeń, jak też wsparcie profesjonalnych tłumaczy. Wszyscy goście mogli korzystać z bufetu śniadaniowego oraz napojów gorących i zimnych. Zostali również zaproszeni na lunch. Podczas całej konferencji mogli liczyć na wsparcie Matchmakera, który pomagał w dotarciu do osób reprezentujących konkretną firmę i umówieniu spotkania. Producenci i eksporterzy zainteresowani współpracą z sieciami handlowymi nieobecnymi na konferencji Fresh Market 2018,  mogą się z nimi skontaktować za pomocą innowacyjnej platformy komunikacji: freshka.eu.

Konferencja Fresh Market, dając możliwość zainicjowania współpracy pomiędzy producentami i eksporterami świeżych owoców, warzyw i kwiatów z sieciami handlowymi oraz przedsiębiorstwami świadczącymi usługi dla branży, przełoży się niewątpliwie na zwiększenie obrotów i zysków uczestników wydarzenia.

Przeczytaj również:

POLECO 2024 – biznesowe wydarzenie dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska

6 listopad 2024
Targi POLECO 2024 potwierdziły swój status kluczowego wydarzenia biznesowego w branży ochrony środowiska i gospodarki komunalnej, przyciągając ponad 5000 uczestników gotowych nawiązać wartościowe kontakty handlowe oraz wymienić się wiedzą o najnowszych trendach i technologiach w tej dynamicznie rozwijającej się branży. Wystawcy z 10 krajów zaprezentowali innowacyjne rozwiązania – od zaawansowanych maszyn do segregacji i recyklingu »

Wyniki testów inwentaryzacji RFID

5 listopad 2024
Przeprowadzone testy na terenie zakładu wyrobów spożywczych potwierdziły, że technologia RFID sprawdzi się w optymalizacji procesu inwentaryzacji i zarządzania środkami trwałymi we wszystkich wskazanych lokalizacjach. Szacunki wskazują, iż przy liczbie 10 tys. środków trwałych do zinwentaryzowania metodą tradycyjną potrzeba 30 pełnych dni, a za pomocą RFID 2 dni, natomiast samo tworzenie raportu zajmie 5 min przy 5 dniach metodą ręczną. »

Wyniki testów inwentaryzacji RFID na przykładzie producenta spożywczego

5 listopad 2024
Wiodący producent wyrobów spożywczych powierzył firmie ISS RFID przeprowadzenie testów systemu RFID w obszarze produkcyjnym, magazynowym i biurowym. Ich celem było zbadanie środowiska dla funkcjonowania technologii RFID i sprawdzenie możliwości optymalizacji obszaru inwentaryzacji i zarządzania środkami trwałymi. Testy, których wyniki przedstawiono w 3. kwartale br., potwierdziły zasadność wdrożenia technologii radiowej. »
Partnerzy